Gå til innhold

fil som må slettes for å disable boot fra en hdd


Anbefalte innlegg

Har et problem som jeg trenger litt hjelp til...:

 

For noen dager siden begynte pcen min å henge seg opp. :no: problemet var at s-ata disken er slitt/ødelagt. Da problemene kom hadde jeg bare en hdd tilkoblet og det kom klikkelyder fra den. Problemet er at når jeg starter pc, restarter den seg selv før den kommer inn i windows. Ser den loade-steken gå over en gang eller to så restarter den seg uten vidre. tror kanskje det er en fil som er skadet, som skaper problemet.

 

Nå har jeg fått lånt en (vanlig ide)p-ata disk av en kamerat. Har lagt inn win-xp på den.

Planen var å ha tilkoblet begge diskene og overføre noen filer fra s-ata disken over til den disken som jeg låner. Men det går ikke. I BIOS'en kan ikke starte fra en p-ata disk hvis det er en s-ata disk tilkoblet med et oprativsystem på. (I BIOS'en må jeg disable s-ata for at pcen skal boote fra p-ata disken. Jeg har Gigabyte bios)

derfor lurte jeg på hvilken fil som må slettes på en os-disk for at den ikke er bootbar mer og eventuelt et program jeg kan gjøre det med.

 

edit: ps. disken hvor filen skal slettes på er en s-ata disk og i NTFS format, finnes det oppstartsdisketter som støtter det?

Endret av Apocalypse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kan du ikke nappe ut sata disken, får så å boote og så koble inn?

jeg kan det på en neo2 kort fra msi...

det går ikke på hovedkortet mitt.

 

  Holder det ikke å fjerne nt-loader?? :hmm:
Mulig, men jeg kommer ikke inn på disken.

Hvis noen vet om det finnes oppstartsdisketter/cd som har lese/skrive mulighet for ntfs og i tillegg kan bruke s-ata disk så si fra!

 

edit: tror jeg har funnet et bra program : NTFSDOS Professional.

Endret av Apocalypse
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...