Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

teleors adsl tilbud m bredbåndsruther

Anbefalte innlegg

hei!

skal bestille meg adsl nå snart :w00t: og jeg så at telenor hadde et tilbud med denne SparkLAN 54 Mbit/s WLAN-ruter. det jeg lurer på om denne er noe bra. en annen ting er at det står at du får med en trådløs usb adapter. siden jeg skal ha selve ruthen\modemet ved en annen pc i huset som også skal ha tillgang til adsl så lurer jeg på om jeg trenger et nettverks kort eller noe til dette?? eller om det er slik at jeg kan putte usb adapteren i pc`n på mitt rom og den andre pcn kan kobles med F eks en vanelig lan kabel eller no?? den har nemelig bare et eksternt 10/100 nettverkskort. eller må jeg da kjøpe en usb adapter eller trådløst nettverkskort til denne???

i såfall kan noen gi eksempler??? link helst om ikke noen butikker i sarpsborg.

takker for alle svar på forhånd. og trenger svar fortest mulig skal kansje bestille i kveld eller i morgen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet i hvertfall om et firma jeg er borti som bruker Sparklan router (eller ruter om du vil skrive på norsk, men ikke ruther) og USB-adapter som funker helt greit.

Og ja, det er selvfølgelig mulig å bruke det USB-adaptere på en PC og "vanlig" nettverkskort på en annen PC. Kikket litt på Telenor-web'en, men det står ikke noe spekk på routeren, men bildet ligner på en "WX-6615M Wireless 11g High Speed AP Router" og den har 4 10/100 Mbps porter, dvs. at du kan koble til inntil 4 PCer (eller andre nettverksenheter) med vanlig nettverk i tillegg til de du kobler opp via WLAN.

Sakset forøvrig dette fra Telenors egen beskrivelse av produktene: "Ruteren har WEP-kryptering og brannmur. USB-adapteren fungerer som et nettverkskort og gir deg muligheten til å sette opp flere PC-er i ditt eget hjemmenettverk. " -sitat slutt -

Ganske morsomt at Telenor skriver at USB-adapteren gir deg muligheten til å sette opp flere PCer i nettverk. USB-adapteren gir deg mulighet til å koble en PC opp mot routeren. Skal du ha flere PCer må de enten ha egne trådløse kort eller ethernet-kort (for tilkobling med kabel).

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Jepp. Det er uansett en fordel å ha en PC koblet til med vanlig kabel sånn at du kan komme til å konfigurere routeren hvis du roter til det trådløse oppsettet sånn at du mister forbindelsen på det trådløse.

Bare for ordens skyld, det finnes andre bredbåndsleverandører enn "monopolisten" Telenor. Bluecom og Nextgentel f.eks.

Prisen er vel heller ikke så fantastisk, finnes faktisk mange tilsvarende pakkeløsninger i samme prisklasse på div. nettbutikker

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Ikke spør hvem som er best... da risikerer du å få hundrevis av forskjellige svar og du er like forvirret etterpå, men du kan jo gå inn på nettsidene til de forskjellige å sjekke prisene da... Prisen på den trådløse pakken er nemlig ikke spesielt gunstig, som sagt får du tilsvarende produkt til omtrent samme pris i en hvilken som helst nettbutikk. Sjekk f.eks. på Netshop, Komplett og PSdata bare for å nevne noen uten at jeg anbefaler den ene eller den andre.

bare et eksempel:

Telenor: 704/128 for 349 pr mnd.

Nextgentel 900/256 for 328 pr mnd.

Nå skal det sies at Nextgentels kundeservice kan være en tålmodighetsprøve. Telenors kundeservice har jeg lite erfaring med, men vet om en kollega som har sitt voldsomt med å få lagt inn ADSL, masse rot og tull både fra montør og kundeservice.

Bruk en halvtime på å sammenligne priser... og ikke se deg blind på det trådløse tilbudet fra Telenor, det er som sagt helt normal pris, den veiledende prisen er vel mer villedende en veiledende.

Lenke til kommentar

ok var inne å sjekket litt på de to andre du nevnte der men jeg kunne ikke å adsl fra dem. bor i varteig vettu på en måte på en gård ca 20 min fra byen og kan ikke få adsl fra telenor før i mai men det ser ikke ut som det er mulig å få fra de blucome og nextgentel i det hele tatt. så det blir nok telenor uansett.

Lenke til kommentar

mener du Pengu egentlig at denne rutheren ikke er et bra tilbud?? begynner å bli trøtt får ikke med meg alt når jeg leser for forste gang he leste posten din andre gang da så jeg forst det om den rutheren. burde jeg heller for eksempel gått for denne??(se link) lurte nemmelig på i første post om den rutheren i telenors tilbud er noe bra. ossen er den for eksempel i forhold till denne (samme link)

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=17275

edit: kan man bruke alle modem ruthere til å koble seg til telenors nett???

Endret av wappyteam
Lenke til kommentar

Jeg har ikke prøvd denne routeren selv, så jeg vil ikke si om den er bra eller dårlig. Et spørsmål om det og det produktet er bra eller ikke ender fort opp i en diskusjon med over hundre innlegg som spriker fra elendig til fantastisk, gjerne fordi folk har forskjellige forventninger og også ofte fordi noen har vært uheldige. Jeg antar at en del negative erfaringer som folk har med et produkt ikke skyldes produktet i seg selv, men kanskje heller "brukerfeil" eller feil/problemer med PCen til den enkelte. WLAN er et typisk komplisert produkt med mange feilkilder. Et typisk problem er ustabilitet, dette kan like gjerne skyldes lokale forhold (f.eks. mange WLAN på et lite område eller nærliggende radiostøykilder) som at det er noe feil med selve produktet.

Jeg sier ikke at tilbudet fra Telenor er spesielt dårlig, men det her heller ikke fantastisk bra og at det finnes alternativer i samme prisområde. Linken din peker så vidt jeg ser til en router, og ikke en pakkeløsning med USB-adapter, så her må du i så fall i tillegg kjøpe et USB-adapter til PCen din.

Hvis Telenor likevel ikke kan levere før i mai ville jeg i hvertfall ringt eller sendt en mail (evt. bruk kontaktskjema på Web'en hvis du ikke finner mailadresse) og spurt om de andre har planer om utbygging. Dekningssjekken på nettet er i beste fall unøyaktig.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar
Linksys'en vil gruse Sparklan routeren på ytelse, siden Linksys'en du linker til (hehe) støtter 54 Mbit trådløs overføringshastighet.

Personlig ville jeg valgt Linksys fremfor Sparklan.

Sparklan routeren er jo også 54 Mbit. Så hva mener du med Linksys'en vil gruse Sparklan routeren?

Lenke til kommentar

Eg for min del,hadde kjøpt denne her.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300716&cks=SER

og latt være og kjøpe modem og router av telenor.

Der får du alt i ein boks.

Du må ikkje kjøpe router av telenor.

Også må du ha eit wlan kort til pc'n din.

http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10279

Det han oppom her meiner at Linksysen yter bedre enn sparklanen.

Du må be Jon Blund komme og sitte meg deg om du drømmer om at du får 54 mbit effektift fra wlan saken. Men til internet og adsl så fungerer jo spareklanen bra nok. Du har jo ikkje 54mbit internet.

I praksis får man ca halvparten av det dei lover. altså 25 mbit trådlaust... og adsl linja di er på? 1mbit? 2mbit? altså meir enn nok.

Eg hadde gått for 3com routern og eit kort.

Lenke til kommentar

Jeg har telenor online og valgte nevnte SparkLAN router med USB thumb.

Har ikke hatt noen problemer med router, men synes rekkevidden er noe dårlig.

Dette har imidlertid bedret seg noe da jeg flyttet PC'n noen cm.......

Da gikk den fra dårlig signal til veldig bra.

Enkel og grei installasjon.

Det finnes sikkert bedre og billigere, men det var et valg jeg gjorde da, og så lenge jeg ikke har probl......... er jeg fornøyd.

Stylus

Lenke til kommentar

Cornel: Løsningen din er sikkert bra, og vil man vil spare endel penger på det. Eneste problemet er at om man ikke kjøper modem fra Telenor, må man sette opp alt selv uten å kunne få noe supp. fra Telenor (05000).

Vil vel kanskje ikke være noe for en "nybegynner" med datamaskin og adsl.

Lenke til kommentar
Eg for min del,hadde kjøpt denne her.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300716&cks=SER

og latt være og kjøpe modem og router av telenor.

Der får du alt i ein boks.

Du må ikkje kjøpe router av telenor.

Også må du ha eit wlan kort til pc'n din.

http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10279

Det han oppom her meiner at Linksysen yter bedre enn sparklanen.

Du må be Jon Blund komme og sitte meg deg om du drømmer om at du får 54 mbit effektift fra wlan saken. Men til internet og adsl så fungerer jo spareklanen bra nok. Du har jo ikkje 54mbit internet.

I praksis får man ca halvparten av det dei lover. altså 25 mbit trådlaust... og adsl linja di er på? 1mbit? 2mbit? altså meir enn nok.

Eg hadde gått for 3com routern og eit kort.

Selvfølgelig får man ikke 54 Mbps reelt, like lite som det er reelt med 100 Mbps på et kablet nettverk.

Det jeg lurer på er hvordan noen kan uttale seg så skråsikkert om at et produkt er bedre enn et annet. Har dere testet produktene opp mot hverandre under sammenlignbare forhold på "vitenskapelig" vis? Særlig når det gjelder WLAN er det mange utenforstående faktorer som kan påvirke stabiliteten/ytelsen. Hvis et WLAN-produkt fungerer dårlig hos deg, mens et annet fungerer bra hos en du kjenner kan det jo like gjerne være "lokale forhold" som er årsaken til forskjellene.

Nå skal jeg vokte meg for å uttale meg bastant om produkter jeg ikke har prøvd selv, men jeg vet i hvertfall at vi tidligere har hatt dårlige erfaringer med 3Com's WLAN-produkter, uten at jeg av den grunn vil påstå at 3Com er dårligere enn andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...