Gå til innhold

Nordmann dømt til døden, skal noe gjøres?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er feil i emnefeltet. Han er ikke nordmann, og knapt norsk statsborger.

Feil.

Han er norsk statsborger, ergo er han norsk, ergo er han nordmann. Mer vil jeg ikke si om den saken. Ønsker du å diskutere hva en nordmann er så start en tråd om det ;)

Har du problemer med å fordholde deg til fakta, så ta utgangspunkt i at en 40 år gammel mann som er født og oppvokst i Oslo blir dømt til døden for henging i Irak. Hvordan skal myndighetene forholde seg?

Lenke til kommentar
Det er feil i emnefeltet. Han er ikke nordmann, og knapt norsk statsborger.

Feil.

Han er norsk statsborger, ergo er han norsk, ergo er han nordmann. Mer vil jeg ikke si om den saken. Ønsker du å diskutere hva en nordmann er så start en tråd om det ;)

Har du problemer med å fordholde deg til fakta, så ta utgangspunkt i at en 40 år gammel mann som er født og oppvokst i Oslo blir dømt til døden for henging i Irak. Hvordan skal myndighetene forholde seg?

Litt av poenget er at han har lurt til seg et norsk statsborgerskap på helt gale premisser, bla annet ved bruk av falsk navn og alder (lurer virkelig på hvorfor...). Dermed er det store sjangser for at han blir fratatt sitt norske statsborgerskap innen kort tid, selv om begrepet "tid" er nokså relativt innenfor UDI.

En som innehaver et norsk statsborgerskap på lånt tid vil ikke jeg kalle norsk. Er du uenig?

Lenke til kommentar

Dersom det viser seg at denne mannen fremsatt falske opplysninger for å bli Norsk statsborger og han mister det så er ikke Norge forpliktet til å gjøre noe.

I henhold til at "øye for øye" mentaliteten skulle tilsi at man er like ille som dem er jeg svært uenig.

Lenke til kommentar

Hvis han har drept henne, så skulle dem gjordt som i Kina. Dødsdom avsies i rettslokalet, så rett ut på plassen på utsiden for så å bli skutt. I mine øyne er han en Iraker, jeg er ikke engelskmann selv om jeg kan engelsk.

Lenke til kommentar

Når noen gjør en kriminell handling i utlandet så synes jeg det er helt okey at de får straff iflg straffeloven i det landet handlingen er utført i. Dette er faktisk noe alle nordmenn bør tenke på før en kriminell handling utføres. De skal også evnt. straffeforfølges i Norge etterpå, det burde vært forbudt å gjøre kriminelle handlinger utenfor Norges grenser

Nå sitter han vel å venter på at Norge skal komme og hjelpe ham slik at han kan overføres og sone i et norsk fengsel og deretter slippe ut etter halve tiden, det blir vel ikke mange åra i fengsel det?

Det er vel lett å legge forskjellige påstander om tortur m.m for å få forskjellige organisasjoner's oppmerksomhet .

Noen utlendinger beholder også sitt statsborgerskap i sitt gamle land også hvis de får norsk statsborgerskap, dette er en stor ulempe for Dem. Hvis noe skjer i Deres gamle "hjemland" kan det iflg. internasjonalt diplomati diskuteres om hvilke land som han skal forholde seg til, og en iraker som dømmes i Irak skal forholde seg til Irak selv om han har norsk statsborgerskap i tillegg. Norge kan faktisk lite gjøre da Irakerene vil se ham som en irakisk statsborger.

Lenke til kommentar

Litt av poenget er at han har lurt til seg et norsk statsborgerskap på helt gale premisser, bla annet ved bruk av falsk navn og alder (lurer virkelig på hvorfor...). Dermed er det store sjangser for at han blir fratatt sitt norske statsborgerskap innen kort tid, selv om begrepet "tid" er nokså relativt innenfor UDI.

En som innehaver et norsk statsborgerskap på lånt tid vil ikke jeg kalle norsk. Er du uenig?

Ingenting er avgjort, driver ikke med forhåndsdømming. Men uansett, for diskusjonens del, ta utgangspunkt i at det dreier seg om en nordmann.

Lenke til kommentar

Rent prinsipielt bør man straffes ut i fra regler i landet man gjør kriminelle handlinger. Det sitter nok noen nordmenn i Thailand for narkotikasmugling... Om straffene som gis i det landet er strengere enn norske syns jeg myndighetene burde legge press på det landet for å gjøre straffen mer "norsk"

Lenke til kommentar
Rent prinsipielt bør man straffes ut i fra regler i landet man gjør kriminelle handlinger. Det sitter nok noen nordmenn i Thailand for narkotikasmugling... Om straffene som gis i det landet er strengere enn norske syns jeg myndighetene burde legge press på det landet for å gjøre straffen mer "norsk"

Helt enig med ditt innlegg, bortsett fra at jeg ville ha puttet en "ikke" inn mellom "jeg" og "myndighetene".

Lenke til kommentar
mye enig. (han fortjener det) er du så dum og gjør det i et land som irak må du vite at norge ikkje kommer å redder deg

Det er vel akkurat det han gambler på nå. Norge burde ta han hit og la han sone i et norsk fengsel, for ellers vil det gå hardt ut over barna som kan bli tvingt til å vokse opp uten hverken far eller mor. Vel, det burde han egentlig ha tenkt på _før_ han fikk moren til hans barn drept...

Lenke til kommentar
godt poeng, men tror du barna vil vokse opp med personen som drepte moren?

Nei, overhodet ikke. Jeg mener ikke at Norge burde hente han hit (måtte Gud forby), men det er dette jeg tror _han_ håper på. Denne mannen er menneskelig søppel og fortjener å råtne i et fengsel i Irak til den dagen han dør.

Lenke til kommentar
han har jo selv drept noen, så hvorfor skal ikke han og dø?

Det sies at det verste ikke er å bli henrettet, men å vente på å bli henrettet (spesielt de siste ukene). En gjennomsnittlig person sitter 8 år i dødscellene før han henrettes, noen sitter til og med 20 år.

Den beste straffen man kan gi en morder er å låse han inne i en polstret celle for resten av livet.

Ja, hvilket liv... :no:

Da er det bedre at det er over litt før. Og jeg er forøvrig helt enig at ikke vi skal blande oss inn i andre lands retts-anliggender. Lei av at vi prektige nordmenn skal belære hele verden. Norge er et paradis for kriminelle, og retts(u)vesenet vårt nærmest oppfordrer til kriminalitet.

Jeg er også i mot at vi ikke skal kunne sende folk tilbake til sine hjemland fordi de der risikerer dødsstraff. Ta f.eks. Mulla Krekar. Mannen er en kriger og en morder, som peker nese til hele nasjonen. HAN går ikke av veien for å kverke sine politiske motstandere, hvorfor skal vi da være så opptatt av å beskytte han? Send ham tilbake (og alle andre kriminelle innvandrere) og la deres respektive land ta seg av dem på sin måte.

Lenke til kommentar

egentlig burde nordmann i emnet stå med " fordi saken dreier seg om en iraker som har fått norsk statsborgerskap ulovlig og dermed faller denne statusen automatisk bort når irakeren har gjort noe kriminelt og dette kommer frem i lyset.

Jeg syntes irakeren fortjener sin straff i Irak og håper at regjeringspartiene som er imot å få han hjem kan stå sterke sammen for dette går rett og slett ikke an! Hvis han blir erklært nordmann og kommer hjem på det grunnlaget så er jeg gjør jeg opprør..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...