Gå til innhold

Nordmann dømt til døden, skal noe gjøres?

Anbefalte innlegg

Nordmann ble dømt til døden ved henging som følge av at han ble funnet skyldig i drap av konen. Flere politikere raser og ytrer ønske om at norske myndigheter skal blande seg inn og sørge for at dommen blir omgjort.

C.I.Hagen mener at Norge ikke skal blande seg inn i et annet lands rettsystem.

Norge er imot dødsstraff.

SKal Norge, fordi en nordmann er dømt, gjøre enda mer enn de nå gjør for å endre praksisen med dødsstraff? Eller skal Norge respektere at andre land har andre rettsystem og de som ferdes i det landet da må forholde seg til det?

Personlig er jeg enig med Hagen i denne saken, tror jeg. Ser ikke hvorfor man skal blande seg inn bare fordi det er en nordmann. Men om han er dømt klart feilaktig så blir det jo et spørsmål om myndighetene skal foreta seg noe for å beskytte en uskyldig nordmann. Men har selv lite info om rettspraksisen og rettsikkerheten i irakiske domstoler. Men på generelt grunnlag ser jeg ikke hvorfor politikere skal blande segg inn i et annet lands rettsystem ene og alene pga enkelthendelser.

Og la oss holde oss unna for-mot dødsstraff diskusjon og ungå å diskutere om man mener vedkommende anses som norsk(han er norsk statsborger, så forhold dere til at han er norsk med samme rettigheter som alle nordmenn) eller ikke. Hold oss on-topic

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om jeg syns straffenivået her i landet er en vits klarer jeg ikke å syns at dødsstraff er greit. Det å ta et liv er rett og slett jævlig, uansett om det er en privatperson eller det offentlige som utfører handlingen.

Det finnes helt klart lovbrudd som gjør at lovbryteren burde tilbrakt resten av livet bak murene, men dødsstraff er uansett feil syns jeg. Det har også den bakdelen at det er umulig å ta den tilbake. Om man senere finner ut at den dømte er uskyldig er det litt vanskelig å spa ham opp igjen og gi ham livet tilbake.

Lenke til kommentar
han har jo selv drept noen, så hvorfor skal ikke han og dø?

Det kan du jo si, men øye for øye, tann for tann er ikke en god metode syns jeg. Om vi skulle voldtatt voldtektsforbrytere, ranet ransmenn, banket voldsforbrytere, drept mordere, underslått fra underslåere, (bortsett fra at det praktiske hadde vært litt vanskelig) hadde vi ikke da vært minst like ille som dem?

Lenke til kommentar
Nordmann ble dømt til døden ved henging som følge av at han ble funnet skyldig i drap av konen. Flere politikere raser og ytrer ønske om at norske myndigheter skal blande seg inn og sørge for at dommen blir omgjort.

C.I.Hagen mener at Norge ikke skal blande seg inn i et annet lands rettsystem.

Norge er imot dødsstraff.

Det er et par forhold du har utelatt:

1. Kurdistan praktiserer ikke dødsstraff, med mindre de gjenopptar den tradisjonen så vil vedkommende få livstidfengsel.

2. Vedkommende sitt navn og fødselsdato i Kurdistan (hvor han kommer fra) samsvarer dårlig med folkeregisteret i Norge. Sannsynligvis har han altså oppgitt feilaktig navn og fødselsdato da han søkte asyl, noe som er grunnlag for å trekke tilbake statsborgerskapet grunnet feilaktige opplysninger.

Lenke til kommentar

Det kan du jo si, men øye for øye, tann for tann er ikke en god metode syns jeg. Om vi skulle voldtatt voldtektsforbrytere, ranet ransmenn, banket voldsforbrytere, drept mordere, underslått fra underslåere, (bortsett fra at det praktiske hadde vært litt vanskelig) hadde vi ikke da vært minst like ille som dem?

Enig!

Lenke til kommentar

Det sies at det verste ikke er å bli henrettet, men å vente på å bli henrettet (spesielt de siste ukene). En gjennomsnittlig person sitter 8 år i dødscellene før han henrettes, noen sitter til og med 20 år.

Den beste straffen man kan gi en morder er å låse han inne i en polstret celle for resten av livet.

Lenke til kommentar

er imot dødsstraff. og mener at folk kan forandre seg. synest man burde ha man max straff på 60 år i norge. om man gjør noe HELT sykt som og drepe 50 uskyldige personer burde man få dødsstraff. men slike ting bør domstolen vurdere omstendighetene godt.

Lenke til kommentar

Dødsdom synes jeg er en alt for lettvint straff, resten av livet i en celle er bedre.

Uansett, han er vel bare nordmann fordi han har giftet seg med en norsk kvinne? Og han begikk handlingen i Irak, synes ikke det er så galt at han får den straffen han får da. Han kunne i det minste ventet til de dro tilbake til Norge før han knertet kona, bare et par år i fengsel på den måten i motsetning til døden i Irak.

Det som provoserer meg med denne saken er at han har blitt torturert til å tilstå, _alle_ vet at tortur er en veldig dårlig metode for å avhøre fanger, de vil si alt for å slippe mer tortur og informasjonen de gir er somregel ikke pålitelig.

Lenke til kommentar
Det som provoserer meg med denne saken er at han har blitt torturert til å tilstå, _alle_ vet at tortur er en veldig dårlig metode for å avhøre fanger, de vil si alt for å slippe mer tortur og informasjonen de gir er somregel ikke pålitelig.

Hvordan vet du at han har blitt torturert?

Lenke til kommentar

Bra sagt! :)

Lenke til kommentar

Sukk....

Ser ut som om folk har vanskeligheter for å lese. For å quote meg selv:

Og la oss holde oss unna for-mot dødsstraff diskusjon og ungå å diskutere om man mener vedkommende anses som norsk(han er norsk statsborger, så forhold dere til at han er norsk med samme rettigheter som alle nordmenn) eller ikke. Hold oss on-topic

Klarer man ikke holde segh on topic, så ikke si noe. Dette er ikke en debatt om man er for eller mot dødsstraff.

Er det greit at man skal blande seg mer inn i andre lands rettsystem pga enkelthendelser? Skal vi bruke politisk makt for at et annet land skal særbehandle en person fordi han er norsk?

2. Vedkommende sitt navn og fødselsdato i Kurdistan (hvor han kommer fra) samsvarer dårlig med folkeregisteret i Norge. Sannsynligvis har han altså oppgitt feilaktig navn og fødselsdato da han søkte asyl, noe som er grunnlag for å trekke tilbake statsborgerskapet grunnet feilaktige opplysninger.

Som nevnt i innledende tråd. La oss ikke diskutere om vedkommende er norsk eller ikke, forhold oss til fakta idag, han er norsk per dags dato og hvordan myndighetene skal reagere ut ifra det.

Lenke til kommentar

Et godt poeng! Fikk meg til å tenke litt... :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...