Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva er spesielt med en VPN linje ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høyskolen i Bergen.

Hadde hjemmePC avtale før, men den er utløpt, så nå vurderer vi student avtale..

NGT har visst avtale med HiB, Delta-linje til noe billigere pris, men hvis den er sub-nettet gjennom høyskolen, høres det ikke så fristende ut.. :ermm:

Da blir vel mp3, warez, pr0n, og andre godsaker sperret, og tilsvarende stor sjanse for å bli raidet av hva det nå måtte være..

Lenke til kommentar
Sitter selv på studentbynettet til NTNU, og det jeg laster ned der skal jeg nok holde for meg selv :mrgreen: . Jeg har ikke fått problemer...

Er det noen restriksjoner på nettverket?

Hva med innkommende connections? Kan man sette opp en server som kan nåes utenfra?

Lenke til kommentar

Man kan sette opp FTP-servere, men det må da være slike servere hvor brukere logger seg inn med spesifikke brukernavn og passord. Forøvrig er det nå en 10 GB upload/download grense per dag for alle på studentbynettet, med mindre det overføres mellom brukere på samme subnett. Studentbynettet består av mange subnett. Denne restriksjonen ble innført for å minske trafikken på nettet. Studentbynettet på NTNU er av en slik art at hver bruker har minst 10 Mbps internet, mange har 100 Mbps. Selv sitter jeg på en 10 Mbps internetlinje. Det er veldig få restriksjoner på linjen. Det kjøres DHCP, men i praksis byttes adressene aldri og kan da regnes som statisk. En DHCP-lease varer i 30 dager, og hvis man bruker en maskin mer enn en gang på 30 dager, blir denne adressen reservert til denne maskinen. IP-adressene man får, er reelle, og man kan nå disse utenfra. Selv kjører jeg ganske restrektivt, skal jeg laste ned noe fra systemet mitt, bruker jeg SFTP. Kjører en FreeBSD firewall som står foran mitt lokalnettverk, så ingen uten videre kan gå inn på maskinene mine og se hva jeg har. Eneste måten folk kan logge seg inn på mitt system, er via SSH eller SFTP. Jeg kan sette opp en FTP- eller web-server hvis jeg måtte føle for det.

Lenke til kommentar

Takk for oppklaring, stigfjel!

10GB/døgnet kan man vel alltids leve med, hvertfall upload'en (antar at det er separate grenser. Eller er de lagt sammen?).

Når det gjelder download har jeg jo teoretisk mulighet til å laste ned ca 22GB/døgnet idag med min 2Mbit/s linje, men til gjengjeld er uploaden langt dårligere.

Lenke til kommentar
10GB/døgnet kan man vel alltids leve med, hvertfall upload'en (antar at det er separate grenser. Eller er de lagt sammen?).

Det er dager hvor jeg banner høyt og stygt over den grensen. Plutselig er det mange ting jeg vil ha...

Men som regel er det tilstrekkelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...