Gå til innhold

Demontering av ekstern Freecom DVD-brenner(USB2.0)

Myx

Anbefalte innlegg

Jeg har et par uker hatt liggende en ekstern Freecom USB-2.0 DVD-brenner, type "Freecom DVD+/-R RW8B9 DL" og har med lite hell forsøkt å selge denne. Jeg hadde mer eller mindre bestemt meg for at denne var avskrevet og at den til evig tid skulle ligge i skuffen og samle støv. Helt til jeg i formiddag bestemte meg for å demontere denne for å se hvordan den så ut inni.

Det sies at de eksterne freecom-produktene kommer i bokser som ikke lar seg åpne uten å ødelegge dem, og det kan avkreftes. Det eneste man trenger er en liten skrytrekker for å stikke inni de små hullene på siden av boksen for å dytte unna mothakene som holder det sammen. Ikke en eneste skrue eller forsegling var nødvendig å bryte/åpne. Det er 6 slike hull, og når man forsiktig har dyttet disse tilbake deler kabinettet seg elegant i 2. Ved første titt så det ut som om det satt en vanlig IDE-brenner der, noe som viste seg å stemme. Ved nærmere ettersyn så jeg t.o.m at det er ikke en hvilken som helst brenner, men en NEC-2510A som var montert!

Etter å ha plukket ut IDE og strømkabelen av USB-2.0-terminalen i kabinettet monterte jeg denne inn i kabinettet rett under der min NEC 3510A sitter montert, for så å koble til IDE og strømkabler igjen. Jumperen i "freecom-brenneren" sto i slave-posisjon, og det passet bra da den jeg allerede har står som master på kanalen. Etter booting av maskina var brenneren på plass og alt virker perfekt!

Det eneste som avviker fra en "vanlig" NEC 2510A-brenner er at freecom har forandret firmware'n i brenneren slik at den vises som freecom i maskinvareoversikten, men det spiller forsåvidt liten rolle da den på alle andre måter er 100% identisk med NEC-brenneren.

Så om du har en slik liggende ute av drift, gi den et nytt liv i din stasjonære PC!

Husk imidlertid at garantien er ugyldig om du åpner boksen, og jeg avskriver meg for alt ansvar dersom du skulle ødelegge brenneren din om du bestemmer deg for å følge denne oppskriften.

-mythix :w00t:

post-62-1110477204_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...