Gå til innhold

XFX 6600GT eller XFX GF6800?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

6800NU yter nok litt bedre enn 6600GT, ja. Minnet er kjappere på 6600GT, men minnebussen er bare på 128 bits, mens hele 6800-serien har 256 bits. Altså måtte 6600GT-minnet ha gått på omtrent dobbel klokkefrekvens for å yte like bra som 6800NU.

 

Dessuten har 6800-serien den fordelen at kortene (LE, NU og GT) er fysisk like - de ekstra pipelinene og shaderne er bare deaktivert i BIOSen. Derfor kan et 6800NU / LE flashes opp til et GT (eller Ultra).

 

Det vil riktignok ikke bli ett fullverdig GT-kort pga. at kvaliteten på minnechipene er mye dårligere, og at minnemengden som regel er det halve. Men hvis man er villig til å ta risken - kan man helt klart få ett forrykende kort til prisen.

 

Det er ingen garanti for at et kort kan flashes opp, ettersom noen av pipelinene kan være fysisk defekte (i tillegg til å være software-deaktiverte). Man har uansett ikke ødelagt kortet, det lar seg gjøre å flashe tilbake til original-BIOSen.

 

De høyeste spesifikasjonene jeg har sett på ett "åpnet"/softmoddet 6800NU-kort er 455 / 920 MHz - men dette er trolig helt ekstremt !

 

Det er en fordel at kortene er basert på nVidias referansedesign med tanke på flashing. Hvis du vil prøve dette, vil jeg anbefale dette kortet:

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304721...BE-D2583A1CB52E

Lenke til kommentar
Ville bare nevne at man åpner pipelines \vertex med et program som heter Rivatuer, ikke ved flashing.

Man kan definitivt flashe for å oppnå denne effekten.

 

Det stemmer at RivaTuner kan brukes til å åpne pipelines/shadere. Ulempen med dette er at man må gjøre det hver gang man starter operativsystemet på nytt.

 

Man kan selvsagt også flashe. Man trenger egentlig ikke å bruke f.eks. en GT-BIOS - det finnes et script man bare kan patche inn i sin eksisterende BIOS (for eksempel på et NU-kort). Da vil man slippe å justere minnetiminger / minnefrekvenser.

 

Flashing funker bare til radeonkort så vidt jeg veit.

Dette stemmer helt enkelt ikke.

Endret av Bob Ibsen
Lenke til kommentar
6800NU=?

"Rene" 6800-kort kalles ofte for "6800NU" - hvor NU står for "non-Ultra".

 

Dette for å understreke at man snakker om "vanlige" 6800-kort.

 

LE-kortene har samme "flashe-potensiale" som 6800NU-kort - og er jo billigere. Derfor ville jeg personlig ha kjøpt et LE-kort.

Nei, LE kortet har ikkje det same klokke potensialet som NU kortet. LE kortet er eit nedgradert kort av 6800NU ved at pipelines er defekte eller at dei ikkje virkar slik som det skal. LE = Limited Edition.

Lenke til kommentar
Nei, LE kortet har ikkje det same klokke potensialet som NU kortet. LE kortet er eit nedgradert kort av 6800NU ved at pipelines er defekte eller at dei ikkje virkar slik som det skal. LE = Limited Edition.

...og NU er nedgraderte GT...og GT er "for dårlige" til å bli Ultra-kort...og Ultra-kortene er "for dårlige" til å bli Ultra-Extreme-kort...

 

Dessuten sa jeg ikke "samme klokkepotensiale".

 

LE-kortene er desto mer nedgraderte enn NU, det er riktig.

 

Men LE kan likefullt flashes til GT eller Ultra. Muligens er det større sjanse for at LE-kortene er fysisk defekte - det virker i grunnen sannsynlig siden de er de laveste modellene.

Endret av Bob Ibsen
Lenke til kommentar
Det stemmer at RivaTuner kan brukes til å åpne pipelines/shadere. Ulempen med dette er at man må gjøre det hver gang man starter operativsystemet på nytt.

Er du sikker på at man ikke kan få rivatuner til å gjøre dette av seg selv hver gang man starter operativsystemet?

Lenke til kommentar
Det stemmer at RivaTuner kan brukes til å åpne pipelines/shadere. Ulempen med dette er at man må gjøre det hver gang man starter operativsystemet på nytt.

Er du sikker på at man ikke kan få rivatuner til å gjøre dette av seg selv hver gang man starter operativsystemet?

Nei, jeg er ikke dønn sikker, men dette er hva jeg har hørt. Jeg ville uansett ha oppdatert BIOSen.

 

 

 

Etter en ny runde med lesing ser ut til at det er mer risikabelt å flashe et LE-kort enn et NU-kort. Så dette får bli opp til hver enkelt - det er vel noen hundrelapper i prisforskjell - og noen garanti har man uansett ikke...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...