Gå til innhold

minidv kvalitet på dvd plate

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et minidv videokamera, jvc grdx 97.

Filmingen går helt fint, og når jeg kobler kameraet til tv`en er kvaliteten helt super. helt nrk kvalitet.

Men når jeg så prøver å lage en dvd ut av det, så syns jeg kvaliteten blir vesentlig forringet.

Jeg har brukt både pinnacle og ulead videostudio til å redigere\lage film.

Kvaliteten velger jeg til dvd kvalitet, men allikevel syns jeg kvaliteten er for dårlig.

Noen som har erfaring med dette, og som kanskje har noen stalltips om hvilket program som er best egnet til dette, og hva slags instillinger man må ha for å beholde samme kvalitet som det er på dv kassetten på en dvd plate??

Jeg bruker selvsagt firewire for overføring fra kamera til pc for redigering...

mvh

aslepet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan aldri få samme kvalitet på en DVD plate som på mini-DV ettersom en time på en mini-DV tilsvarer en datamengde på 13 gigabyte, mens det på en DVD tilsvarer 4,5 gigabyte. Det komprimeres altså mer på DVD.

Men du bør klare å få god kvalitet på en DVD plate også, som til forveksling er lik mini-DV kvaliteten. Det beste er direktekopiering fra kameraet til en stasjonær DVD spiller eller be en fotobutikk om å gjøre det for deg (koster dog noen kroner). Men prøv gjerne andre programmer på PC, eller prøv å lær programmenes innstillinger ordentlig... du kan ha oversett noe. Ikke komprimer en times opptak til å bruke bare halve DVD platen for eksempel. Men du kan ikke fylle en DVD plate med mindre enn en time riktignok.

Lenke til kommentar
OK, så hvis jeg vil ha en redigert film i beste kvalitet så må jeg altså overføre filmen til pc, deretter redigere den for så å kopiere filmen tilbake på dv tape i dv kvalitet???

Det er den beste måten å ta vare på en master ja. Du kan jo lage "tittekopier" på DVD, men for langtidslagring av filmen gir mini-DV både størst sikkerhet og best kvalitet.

Lenke til kommentar
Du kan aldri få samme kvalitet på en DVD plate som på mini-DV ettersom en time på en mini-DV tilsvarer en datamengde på 13 gigabyte, mens det på en DVD tilsvarer 4,5 gigabyte. Det komprimeres altså mer på DVD.

Dette er jo ikke helt sant. Selvfølgelig kan man få like god kvalitet på en DVD. Strengt tatt er det litt avhengig av hvordan filmen er skutt...

Saken er nemlig den at DV-formatet komprimeres frame for frame med en fast komprimering. Altså hvert enkelt bilde komprimeres på samme måte.

På en DVD derimot komprimeres det på bevegelse, alstå en mer avansert komprimering hvor bevegelse i bilde (evt. mangel på sådan) analyseres og filmen deretter komprimeres. For å få optimal komprimering bør man derfor benytte et program som tillater two-pass komprimering. Komprimer først en gang og gå deretter gjennom filen for å se hvor du bør komprimere mindre/mer uten forringelse. (DVD-komprimeringen er altså varierende).

Med en grov forenkling kan man si at DVD-komprimeringen er best på materiale med liten bevegelse.

Hovedgrunnen til at du allikevel aldri får like bra kvalitet på en DVD som din originale DV er at du komprimerer fra ett komprimert format til et annet komprimert format, noe som garanterer deg en forringelse av bildekvaliteten.

Hadde du derimot sittet med en masterfil i ukomprimert video og komprimerer den direkte til DVD (med to-pass) vil du kunne få et ganske deilig bilde. (Det er jo bare å se på f.eks. enkelte Pixar-DVD'er)...

Lenke til kommentar

Etter å ha brukt utallige timer på å redigere så rendrer jeg til MPEG. Brenner så en DVD av dettte som kan brukes i en stasjonær DVD spiller. Så brenner jeg en DVD med kildematerialet som ble brukt til laging av den første DVD. Denne lagrer jeg i safeen. Så spiller jeg tilbake filmen til en ny DV kasett. Bare sånn i tilfellet. Og så kan jeg endelig slette materialet fra hardisken.

Mye arbeid, men tror jeg kan spare meg for mye ergrelse ved senere anledning.

Lenke til kommentar
DVD blir ca 5 ganger komprimert. Kan ha ca 8mb/s. TV har jo såpass dårlig oppløsning at man burde vel ikke se så stor forskjell på DV og DVD?

Ikke lagt merke til noe forskjell. Men har ikke tittet nøye på det heller.

Det stemmer selvfølgelig at DVD er mer komprimert da mer data er fjernet. Det behøver allikevel ikke bety at DVD er dårligere bildemessig som til syvende og sist vel er det som betyr noe?

Som et [egentlig helt annerledes] eksempel kan man jo ta .mp3 kontra .aac. AAC gir langt bedre kvalitet når filene er komprimert like "mye". Rett og slett fordi komprimeringsalgoritmene brukt er bedre/mer avansert.

DVD-komprimeringsalgoritmen er på samme måte mer avansert/annerledes enn DV (bevegelse kontra stillbilde).

F.eks. vil en DVD komprimert fra ukomprimert materiale sannsynligvis gi langt bedre bildekvalitet i scener hvor det er litt bevegelse, men ekstremt med detaljer.

Dessuten kommer det an på hvor god den aktuelle programvarekomprimatoren man bruker er. Strengt tatt er det ikke mulig å definere et av formatene som best/dårligs såfremt man ikke stiller tilleggsspørsmålet "til hva?"...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...