Gå til innhold

Western Digital 200GB, 7200RPM harddisk annonsert

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg trenger heller ikke så kjempestor plass. Brenner ut alle filmer, *iso filer osv på CD så de ikke ligger å tar plass på harddisken. Men jeg lurer på om jeg skal oppgradere til en IBM 120gxp, 80GB harddisk snart. De er så sinnsykt billige for tiden. Sist jeg så kostet den 782 kroner på databutikken. Sikker fordi alle snakker dritt om IBM disker, slik at de er vanskelige å få solgt. Selv har jeg brukt IBM disker i snart 6 år nå og aldri hatt noen problemer.

Lenke til kommentar

Hørte for kort tid siden (i går tror jeg det var), at problemene på IBM disker har vært kjøling. Vet ikke om dette stemmer, men godt mulig. 120GXP serien er ikke ille heller den, fungerer jo fint for de aller fleste. 60GXP og 75GXP seriene derimot, var ikke mye å skryte av. Problemene med disse skal visstnok også være knyttet til temperatur, men om dette stemmer vites ikke.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt 2 stk av IBMs 60GXP i RAID... Det er HELT korrekt at det er -betydelige- problemer med varmeutviklingen på disse diskene. Jeg har for øyeblikket kun et Midi-Tower, og det har resultert i at den ene av HD'ene faktisk fikk fysisk feil på en av platene sine pga. varmen i kabinettet. Jeg hadde rundt 40-40'C inne i kabinettet, selv med åpent kabinett.... Dette ble "litt" for mye for diskene for de tåler bare en innvendig temperatur på 60'C.

Jeg skulle i utgangspunktet kjøpe meg et FullTower / ServerTower, men dette ble utsatt pga. dårlige økonomiske tider (student).

Men helt til slutt... La meg gjøre dere oppmerksomme på at det ikke bare er varmen som er et problem med disse diskene, det er også ikke minst STØYEN! Argh, jeg hater IBM. Skal kjøpe 2 stk Seagate Barracuda IV snart + et ServerTower fra Lian Li.

..blabla..

Lenke til kommentar

IBM har raske disker, ja.. men som det er sagt, ikke særlig bra med all den varmen. Selv har jeg totalt 320 GB levert av Western Digital :smile:

1 80gb

1 120gb

1 120gb8mb cache

Snart skaffer jeg meg vel en 160gb FireWire-disk. Gir meg ikke før jeg kommer over terrabyten... tross alt er det mye greiere å ha ALT i et eneste rot på HD'ene, en å ha alt i et eneste rot på en MASSE CD'er.

Lenke til kommentar

Hehe, skjønner hva du mener TVPR :smile:

Men jeg vil gjerne ha lite støy, god plass, høy driftsikkerhet og bra med plass... Derfor blir det Seagate for meg tror jeg.

Jeg tror dermed at 2 stk Seagate Barracuda IV 60 GB i RAID (1) i første omgang blir bra. Etterhvert oppgraderer jeg og kjører RAID (0+1) med 4 stk Seagate disker tenker jeg, for å få høy ytelse i tillegg til sikkerhet etc..

Lenke til kommentar

Jeg har IBM60gxp harddisken min i Noisecontrol "NoVibes" drevramme med 80mm Papst på toppen, som kjøler ned disken. Dermed holder den ganske kjølig + demper all vibrasjonsstøyen (hører nesten ikke harddisken)

Har heldigvis aldri hatt noe problemer med harddisken.

[ Denne Melding var redigert av: Spaz på 2002-06-28 16:47 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-28 00:16, Kjetil Lura skrev:

En ting den blir rask.

Kjetil

Why?

Er jo bare en ny 7200rpm disk med en "ny" størrelse..

Og ata100/133 er det jo marginal praktisk forskjell på..

Edit:

Ah! Ferre plater, kortere accesstid (?)

[ Denne Melding var redigert av: cd32 på 2002-06-30 21:26 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Edit:

Ah! Ferre plater, kortere accesstid (?)

tror ikke det.. slik jeg har forstått det er det bedre med flere plater da lesehodene beveger seg synkront og kan da lese av flere plater av gangen..

accestiden varierer på hvor raskt lesehodet er til å bevege seg over platene (raskere ytterst tregere innerst, be bruker gjennomsnittet av dette for å beregne) og hvor raskt platene i harddisken spinner, ettersom lesehodene skal lese fra bestemte plasser, så hvis sektoren lesehodene skal lese akkurat har passert må de vente til den sektoren kommer forbi igjen (lesehoder beveger seg bare i en retning)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...