Gozarpz Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Jeg skal prøve å lage en brannalarmsentral med vanlige røykvarslere, men jeg får ikke nok spenning ut av varslerene.... 1-3V har jeg fått ut av de når de utløses, men finner ikke relè som slår inn med denne spenningen. Finnes det en enkel måte å få denne spenningen til å "forsterkes"? Eller en måte å få dette til på? Sentralen skal bruke 12V. Ideen med sentralen er slik: Vanlige røykvarslere en finner de fleste hjem brukes. Lodder ledninger på punkt der det kommer strøm når alarmen går(f.eks ved høytaleren). Når en alarm utløses skal det lyse en diode for det rommet den er i + at et stort område med teksten BRANN i rødt, og 12V ut for sirener og blitzer, og hjemmelaget oppringer. Sentralen er bare i planleggingsstadiet, så kom gjerne med ideer og sånt. Grunnen til at jeg vil lage denne er fordi jeg er veldig hekta på dette med alarmer. Av og til setter jeg til og med alarmen på "test" ofte for å høre sirenelyden Også flere grunner. Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Kan ikke du bare lage en enkel forsterker krets med en transistor? Så lar du den drive ett relé. Men husk å sette en kortsluttnings-diode over spolen Lenke til kommentar
Gozarpz Skrevet 10. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2005 Jo, det kan hende, men jeg vet ikke hvordan jeg gjør det. Har du skjema over det? Hvilken transistor? Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Nå må jeg innrømme at der er lenge siden jeg holdt på å regnet på transistorer og den slags, men noen av disse kan nokk brukes Clas Du kan no prøve deg fram, om du prøver med en 10k ohms motstand på basen for eksempel så kobler du spolen på relé i serie med kolektor og emitter til jord. Tror du slipper noe kolektor motstand. Er på jobb så jeg har ikke noe bøker eller bra tegneprogram, men har laget en tegning i paint. Og JA!! der er sikkert flere tegne feil, men dette er en prinsipp skisse Der er nokk folk som har dette friskere i minnet enn meg, men jeg kan slå opp og lete litt i morra om det er behov for det Lenke til kommentar
CaZiO Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Ser riktig ut den, stemmer i hvertfall bra med elektronikkboka mi Lenke til kommentar
Gozarpz Skrevet 11. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2005 Takk Behydro! Så da kobler jeg positiv fra brannvarsleren på base-inn og jord på jord til 12V? Hva er + og - på tegningen? Lenke til kommentar
CaZiO Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Blir vel ca sånn... tok meg den frihet og endre litt på tegningen din jeg Behydro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå