skifoto Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Hei !! trenger litt hjelp jeg, Skal ha et objektiv til D70, driver mye med fart og action. vil også ha et med skikkelig vidvinkel... hvilken burde jeg satse på?? Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 (endret) Kjøpt 2! Som jeg har forstått er sportsobjektivet fremfor noe Nikkor 80-200mm F/2.8 (eller det nye 70-200mm VR). Til vidvinkel er det vel enten 10,5mm eller 12-24mm DX objektiver som duger på D70. Edit: Ulempen er selvsagt prisen på dem da 12-24mm DX 80-200mm Endret 10. mars 2005 av Krapfoss Lenke til kommentar
NormanWhiteside Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 (endret) Et alternativ til N. 80-200 kan jo være Sigma 70-200. Det er vesentlig billigere (nytt) og av god kvalitet. Kjøpte dette selv og veldig fornøyd. Nikon sitt er kanskje litt skarpere på f2.8, da sigma er litt "bløt". Sjekk foto.no så dukker det ofte opp brukte Nikon 80-200. Prisene varierer, den eldre skyvezoom varianten kan du få for rundt 4000 og nyere med raskere autofokus for rundt 6000. Lykke til. Endret 10. mars 2005 av NormanWhiteside Lenke til kommentar
skifoto Skrevet 10. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2005 nå er jeg nybegynner da, men er det mulig å settte/koble sammen andre objektiver til hverandre?ossen er forholdet?hvem passer til hvem??? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 (endret) Man kan ikke koble sammen objektiver. Man velger det objektivet som passer til det man skal ta bilder av og setter det på kameraet. Du må bare passe på å kjøpe objektiver med Nikon fatning. Du må nevne hvor mye penger du har tenkt å bruke. Det finnes objektiver fra 800 til 120 000 Kr som passer til D70. Hvilket objektiv har du fra før? Endret 10. mars 2005 av Kristallo Lenke til kommentar
skifoto Skrevet 11. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2005 okey tenkte meg sånn rundt 2000, men det er vel mulig å kjøpe brukte også?? Lenke til kommentar
skifoto Skrevet 11. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2005 kan vel egentlig gå opp litt i pris, men nå som jeg er nybegynner er det greit å starte i det småe. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 I den prisklassen så kommer du ikke i nærheten av kit objektivet som de fleste kjøper med kameraet. Det har god vidvinkel men ikke ekstrem vidvinkel. Det finnes et stort utvalg av brukte objektiver. Det finnes også noen Russiske objektiver med ekstrem vidvinkel som ofte er billige, men mangler autofokus. Hvis det ikke er godt lys så trenger du et lyssterkt objektiv hvis du vil fryse bevegelser. Lenke til kommentar
skifoto Skrevet 11. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2005 men denne kit-linsa hvrodan er den til mitt behov, og hva ligger prisen på?? får man brukte og rimelige objektiver som er bra?? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Kit objektivet koster ca 900 kr hvis du kjøper det sammen med kameraet og ca 3500 alene. Med en lysstyrke på f/3.5-4.5 så er det ikke spesielt lyssterkt. Vidvinkelen tilsvarer ca 28mm og det er bra, men ikke nok til at du får med "alt" på samme bilde hvis det er det du tenker på. Et brukt kvalitetsobjektiv vil fremdeles være veldig dyrt i forhold til ditt budsjett men man kan spare mye på å kjøpe både nytt og brukt fra USA. Lenke til kommentar
skifoto Skrevet 11. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2005 (endret) den kit linsa ble altså anbefalt. men etter det du forklarer om det, så virker det som det ikke er den jeg trenger til mitt behov, det virker ihvertfall som du har peiling, så jeg stoler på deg Endret 11. mars 2005 av skifoto Lenke til kommentar
PGylder Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 den kit linsa ble altså anbefalt. men etter det du forklarer om det, så virker det som det ikke er den jeg trenger til mitt behov, det virker ihvertfall som du har peiling, så jeg stoler på deg Se her Sigma, de får ikke de beste skusmål men det er en grei start. Har selv 18.50 og 55-200 DX, de får holde den første stunden og er heller ikke så store tapet om det dukker opp noe bedre i veska. du kan også se Fotosidan.se her er det flere med erfaring av rimelig optikk. :)Per Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Kit-linsen er veldig bra i forhold til prisen - kjøp den. Jeg kjøpte meg Nikon AV 70-300 4-5.6G. Dette er ikke et optisk vidunder, men til tross for at jeg nå har kjøpt meg et Nikon ED AF-S VR 70-200 2.8G så er jeg fortsatt veldig fornøyd med 70-300 linsa mi. De åpenbart to viktigste grunnene er vekt og pris. Jeg synes jeg har fått masse tele for lite penger ved den og jeg bruker den fortsatt. Den har imidlertid åpenbare begrensninger innendørs (ærlig talt, jeg synes den er ubrukelig innedørs fordi den er så lyssvak) og i dårlig lys utendørs. Men i dagslys utendørs synes jeg den gjør en flott jobb. Men kanskje jeg gikk for langt nå? En slik tele-zoom kan uansett ikke erstatte kit-linsa og det var gjerne det som var spørsmålet (altså om en alternativ bedre line en kit-linsa)? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå