Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et alternativ til N. 80-200 kan jo være Sigma 70-200. Det er vesentlig billigere (nytt) og av god kvalitet. Kjøpte dette selv og veldig fornøyd. Nikon sitt er kanskje litt skarpere på f2.8, da sigma er litt "bløt".

Sjekk foto.no så dukker det ofte opp brukte Nikon 80-200. Prisene varierer, den eldre skyvezoom varianten kan du få for rundt 4000 og nyere med raskere autofokus for rundt 6000.

Lykke til.

Endret av NormanWhiteside
Lenke til kommentar

Man kan ikke koble sammen objektiver. Man velger det objektivet som passer til det man skal ta bilder av og setter det på kameraet. Du må bare passe på å kjøpe objektiver med Nikon fatning.

Du må nevne hvor mye penger du har tenkt å bruke. Det finnes objektiver fra 800 til 120 000 Kr som passer til D70.

Hvilket objektiv har du fra før?

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

I den prisklassen så kommer du ikke i nærheten av kit objektivet som de fleste kjøper med kameraet. Det har god vidvinkel men ikke ekstrem vidvinkel.

Det finnes et stort utvalg av brukte objektiver. Det finnes også noen Russiske objektiver med ekstrem vidvinkel som ofte er billige, men mangler autofokus.

Hvis det ikke er godt lys så trenger du et lyssterkt objektiv hvis du vil fryse bevegelser.

Lenke til kommentar

Kit objektivet koster ca 900 kr hvis du kjøper det sammen med kameraet og ca 3500 alene. Med en lysstyrke på f/3.5-4.5 så er det ikke spesielt lyssterkt. Vidvinkelen tilsvarer ca 28mm og det er bra, men ikke nok til at du får med "alt" på samme bilde hvis det er det du tenker på.

Et brukt kvalitetsobjektiv vil fremdeles være veldig dyrt i forhold til ditt budsjett men man kan spare mye på å kjøpe både nytt og brukt fra USA.

Lenke til kommentar

den kit linsa ble altså anbefalt.

men etter det du forklarer om det, så virker det som det ikke er den jeg trenger til mitt behov, det virker ihvertfall som du har peiling, så jeg stoler på deg :thumbup:

Endret av skifoto
Lenke til kommentar
den kit linsa ble altså anbefalt.

men etter det du forklarer om det, så virker det som det ikke er den jeg trenger til mitt behov, det virker ihvertfall som du har peiling, så jeg stoler på deg :thumbup:

Se her Sigma, de får ikke de beste skusmål men det er en grei start. Har selv 18.50 og 55-200 DX, de får holde den første stunden og er heller ikke så store tapet om det dukker opp noe bedre i veska.

du kan også se Fotosidan.se her er det flere med erfaring av rimelig optikk.

:)Per

Lenke til kommentar

Kit-linsen er veldig bra i forhold til prisen - kjøp den. Jeg kjøpte meg Nikon AV 70-300 4-5.6G. Dette er ikke et optisk vidunder, men til tross for at jeg nå har kjøpt meg et Nikon ED AF-S VR 70-200 2.8G så er jeg fortsatt veldig fornøyd med 70-300 linsa mi. De åpenbart to viktigste grunnene er vekt og pris. Jeg synes jeg har fått masse tele for lite penger ved den og jeg bruker den fortsatt. Den har imidlertid åpenbare begrensninger innendørs (ærlig talt, jeg synes den er ubrukelig innedørs fordi den er så lyssvak) og i dårlig lys utendørs. Men i dagslys utendørs synes jeg den gjør en flott jobb.

Men kanskje jeg gikk for langt nå? En slik tele-zoom kan uansett ikke erstatte kit-linsa og det var gjerne det som var spørsmålet (altså om en alternativ bedre line en kit-linsa)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...