Gå til innhold

Overclocke 2,2Ghz bærbar?


Anbefalte innlegg

Har bestilt en Fujitsu Siemens bærbar PC på jobben nå. Får med ADSL for mye billigere enn det jeg betaler nå, så alt i alt betaler jeg kun 3000,- for den bærbare hvis jeg går ut i fra gammel pris på ADSL. Dette er specs:

 

Amilio D:

 

P4 2,2Ghz 400mhz FSB/512Kb 2nd level cache

Intel 845 chipset with ICH2 support

256mb RAM (ddr sd-ram)

30GB Harddisk

15" SXGA skjerm

DVD + CD-brenner

Ati Radeon Mobility 32mb DDR Skermkort 4X AGP (M6P)

 

ALT av inn/utganger... også firewire og S-Video ut.

RAM skal oppgraderes til 512MB samme dag som den blir levert på min dør.

 

Så til mitt spørsmål, hvor rask kan jeg forvente å få denne opp i 3D-mark?

 

Er det mulig å overclocke en slik bærbar på noe som helst måte? Prøvde en demo-modell på 2.0Ghz i dag, og det hørtes ikke ut som det var noen vifte i den. Ikke er den så alvorlig stor heller, så det er ikke plass til så mye kjøling vil jeg tro....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De kommer på mer enn 3000,-, men jeg sparer det inn igjen på å ta med ADSL som er mye billigere enn det jeg allerede har.

 

Fikk også med Ixus V2 for 2300,- så ja, det er en god deal. Det er vel lite sannsynelighet for at skermkortet ved en senere anledning kan byttes ut/oppgraderes? Hvilken skjermkort til vanlig PC kan det sammenlignes med? Radeon 7500 eller Geforce 2 GTS kanskje?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-26 18:29, JohnnyKnoxwille skrev:

Hvilken skjermkort til vanlig PC kan det sammenlignes med? Radeon 7500 eller Geforce 2 GTS kanskje?


 

Jeg tviler på at du kan sammenligne det med et av de skjermkortene. Skjermkortet virker å være ganske standard og dermed svarer det ikke til de andre (syke) specsene på laptopen din. Intel har dessuten bare laget en 2ghz mobile cpu. Så jeg skjønner ikke helt, får du pcen snart eller kommer den til deg på sensommeren?

 

Jeg ville spurt om å få satt inn et "nvidia geforce4 go" skjermkort.

 

Med et evt geforce4go skjermkort får du sikkert over 8000 poeng, men jeg har lite peil på bærbar..

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke endre specs, så å spørre om noe annet skjermkort er uaktuelt.

 

Vet ikke om det er mobile CPU eller vanlig. Det jeg vet er at jeg ikke kan få den før uti august (er ikke kommet enda). Men 2,0Ghz modellen er kommet, og den fikk jeg sett i dag. Tviler på at det er noen vifte på den, for den var MEGET stillegående.

 

Noen som vet om skjermkortet sitter på hovedkortet (845), eller om det er løst? Det stod i allefall at det var støtte for 4X AGP.

Lenke til kommentar

hvilket radeon mibility skjermkort er det ?

standard raden mobility er jo ikke spesielt bra, og det vil nok gjøre at pcen vil gjøre det ganske dorlig i 3dmark.. jeg kan nesten ikke se for meg noe mer en 3000 poeng..

 

Ellers var speccene råe

 

overklokking av bærbare er ikke og anbefale.

vil trolig være rimlig unødvendig siden skjermkortet er flaskehalsen i pcen.. Desuten vil det sikkert senke bateri leve tiden og øke støyen

 

ellers er det vanskelig og si hva kortet kan sammenlignes med.. er det bare en standard ate raden mobility så er det ikke stort.. kanskje et av de eldre radeon kortene (trolig noe dorligere)

er det dermed et Mobility Radeon 7500 så er det noe raskere.. tilsvarende gforce 2 gts kanskje ?

 

[ Denne Melding var redigert av: Angelou på 2002-06-26 19:16 ]

Lenke til kommentar

Joda, hørtes fornuftig ut det der. Aner ikke om det er Radeon 7500, men det burde være det når den er så ny at den faktisk ikke kommer før om en måned.

 

Batteritiden var kun oppgitt 2timer, så jeg må vel kjøpe et ekstra batteri.

 

Da er overclocking uaktuelt. Bruker pengene på 1Gb Ram i steden.

Lenke til kommentar

denne maskinen benytter ikke P4m, den har en vanlig stasjonærprosessor, noe som medvirker til den korte batteritia.

 

tipper du får ca 3000points på skjermkortet

 

har sett den 2,0 Ghz modellen, der var det hvertfall ei vifte, husk at når maskinen står i en butikk så er det ikke noe som belaster prosessoren, derfor den ikke blir varm slik at vifta går

 

mvh

geokri

Lenke til kommentar

Det er ikke radeon 7500, men kun ATI mobile Radeon M6. Har også tenkt å kjøpe en lignende bærbar (HP omnibook xe4400s) som jeg får til høsten, med likt skjermkort. Jeg forventer 3000-4000 3dmarks 2001, har sett litt på tomshardware der de simulerer kortet:

 

http://www4.tomshardware.com/mobile/01q1/0...0205/index.html

 

og her er radeon 7500, som er litt raskere enn radeon m6:

 

http://www4.tomshardware.com/mobile/02q1/0...0220/index.html

 

Her bruker de også endel tregere prosessorer.

Og en 3-4000 3dmarks2001 kan jeg leve med. :smile:

 

_________________

Chieftek Dragon Med Black (Modda) :grin:

Tyan Tiger MP S2460 @150MHz :grin:

2xAMD MP1600+ @1575MHz :grin:

640Mb Samsung [email protected] DDR :grin:

Creative GF4-Ti4400 :grin:

Creative SBlive 1024

160(20+60+80)Gb WD

 

[ Denne Melding var redigert av: Hellstorm på 2002-06-26 20:17 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-26 20:13, geokri skrev:

denne maskinen benytter ikke P4m, den har en vanlig stasjonærprosessor, noe som medvirker til den korte batteritia.


tipper du får ca 3000points på skjermkortet


har sett den 2,0 Ghz modellen, der var det hvertfall ei vifte, husk at når maskinen står i en butikk så er det ikke noe som belaster prosessoren, derfor den ikke blir varm slik at vifta går


mvh

geokri


 

Det kan være noe sant i det du sier. Det eneste vi prøvde, var å starte PC`en, spille MP3 og se film. Kunne ikke høre noe merkbar viftestøy da.

 

Uansett er 3000 helt greit til nye spill med ikke alle innstillinger på maks.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-26 20:14, Hellstorm skrev:

Det er ikke radeon 7500, men kun ATI mobile Radeon M6. Har også tenkt å kjøpe en lignende bærbar (HP omnibook xe4400s) som jeg får til høsten, med likt skjermkort. Jeg forventer 3000-4000 3dmarks 2001, har sett litt på tomshardware der de simulerer kortet:




og her er radeon 7500, som er litt raskere enn radeon m6:




Her bruker de også endel tregere prosessorer.

Og en 3-4000 3dmarks2001 kan jeg leve med. :smile:


_________________

Chieftek Dragon Med Black (Modda)
:grin:
Tyan Tiger MP S2460 @150MHz
:grin:
2xAMD MP1600+ @1575MHz
:grin:
640Mb Samsung [email protected] DDR
:grin:
Creative GF4-Ti4400
:grin:
Creative SBlive 1024

160(20+60+80)Gb WD


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Hellstorm på 2002-06-26 20:17 ]</font>


 

Ja, eller det er en M6P om det er noe forskjell.

Dual view er det også på den.

3-4000 burde være forventet når mann har 2,2Ghz og 1GB ram.

Lenke til kommentar

Fant nettopp ut at skjermkortet var "eksternt", altså IKKE på hovedkortet. Det lover godt. Da går det ann å bytte det ut når jeg vil ha noe raskere.

 

Samme med prossesoren, da den støtter 2,0Ghz og oppover. Tror det var maks 1024mb ram, men det burde holde :smile:

Lenke til kommentar

Enten så skal det endel tunge oppgaver til for at den begynner å gå, eller så er den ganske stillegående, får jeg holdt på med den i ca 20min uten å være plaget av noe viftestøy.

 

Eller så er det mobile cpu, men det er vel lite sannsynelig, da jeg leste en plass at den ikke kom før til høsten.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-26 22:28, C. Alshus skrev:

Tja, med tanke på at Pentium 1,9M ikke har kommer ut enda, så har du definitift en desktop-prosessor.


Men hva skal du egentlig bruke maskinen til? Videoredigering, PS, 3D-modellering eller skal du bare briefe med 3D-marks? :???:


 

Jeg har ingenting, for den PC`en kommer ikke til Norge før i Juli/August.

 

Grunnen til at jeg spurte om 3D-marks er, i motsetning til veldig mange her på forumet, for å få en pekepinn på hva jeg kan forvente ytelsemessig på spill.

 

PC`en kommer til å bli brukt til mye, men det som tar CPU er DVD-avspilling/3D spill og videoredigering (regner ikke med at det blir så mye av det, da jeg har en annen PC med mer diskplass).

 

Har strengt tatt ikke 100% behov for bærbar PC, da jeg snart får en gjennom jobben (ikke like bra, men grei nok) til jobb-bruk. Men siden det koster meg 3000,- så er det ikke så mye å lure på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...