Gå til innhold

Smaksak: ClearType av eller på?

Anbefalte innlegg

Fullstedig åpent for synsing dette her. Jeg syntes at ClearType http://www.microsoft.com/typography/ClearTypeInfo.mspx gjør skrift mer uleselig. Noen her som liker det overhode? Jeg syntes Anti Alias http://www.widearea.co.uk/designer/anti.html er langt mer behagelig. Jeg syntes CT gjør at fonten ser ut som om den "blør". (Ja jeg har gjort masse eksprimentering med innstillingene på CT og testet på forskjellige maskiner). Noen tilhengere/motstandere av teknologien her på forumet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker alltid ClearType . Jeg synes det er langt mer behagelig på enn av.

Men denne anti-alias'ingen din, kan den brukes "overalt" i Windows på en slik måte som ClearType kan? Fikk lyst til å prøve og se hvordan det ser ut.

Har Radeon 9800XT og Samsung 191T.

Lenke til kommentar
Men denne anti-alias'ingen din, kan den brukes "overalt" i Windows på en slik måte som ClearType kan?

Tror ikke det. Var bare tatt med som et eksempel på hvordan det kan se ut. I Linux kan du bruke det.

Fur: Mulig det bare er meg, men på det bilde der, syntes ikke du at du får litt farger på hver side der? At fonten ikke framstår som ren sort med CT?

På PDA (320x240 oppløsning) så er det helt ubrukelig mener jeg. Fontene frammstår som langt mer uskarpe og med fargeskinn rundt seg. På skjermer med høyere oppløsning er det mer tilgivelig, men fortsatt er AA å foretrekke.

Lenke til kommentar

Tok meg friheten til å blåse opp bilde-eksemplet som ble postet tidligere:

cleartype.jpg

Som dere ser, blir teksten smoothet ut med forskjellige farger på kantpixler. Dermed blir teksten aldri 100% sort, og gir inntrykk av at det er blurrete.

Har testet Cleartype på laptopen, men syns funksjonen er helt forferdelig, og jeg skjønner ikke at noen foretrekker denne foran vanlig anti-aliasing når de først vil ha kantutjevning på skrifttyper..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...