Duddits Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Jeg har per idag ett ASUS P4P800 deluxe hovedkort med en Pentium 4 2.4GHz 533 og 1GB DDR 400MHz minne. Jeg tenkte og kjøpe en P4 3.2GHz 800 prosessor og 1GB minne til (så det blir totalt 2GB). I tillegg tenkte jeg og oppgradere skjermkort også. Har per nå ett R9800 Pro 128MB - tenkte og kjøpe ett X800 Pro 256MB kort istedet. Målet er å lage en PC som er bra til gaming, og ikke noe særlig annet (har annen PC til andre ting). Vil de oppgraderingene jeg snakker om gi en merkbart bedre gaming PC enn det jeg har nå? Eller må jeg også evt. kjøpe ett nyere hovedkort og heftigere CPU? Grunnstammen i gaming PC'en jeg tenker på, blir noe sånt som dette; -ASUS P4P800 deluxe hovedkort -Pentium 4 - 3,2GHz CPU -2GB 400MHz minne -X800 Pro 256MB skjermkort -WD 200GB S-ATA 7200rpm/8MB cache systemdisk -Hercules Gamesurround Fortissimo 4 PCI, 24bit 96/192KHz, 7.1ch lydkort Har bra skjerm, men skal ha nytt tastatur og mus. Her tenkte jeg og kjøpe MS Digital Media PRO tastatur og MS Intellimouse 4.0 mus med Steelpad matte. Så, noen synspunkter på dette? Er det verdt det? Lenke til kommentar
phax Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 vil absolutt gi deg en merkbart bedre gaming pc ja. skjermkort og cpu blir nok hovedfaktoren som drar opp ytelsen. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Jeg syns tross alt det ikke er så mye vits i å mase om å kjøpe det aller nyeste, for det er så fremtidsrettet. hvis du går lei av maksinen din om et år igjen kan du garantert få solgt den, selv om du taper en del på det. Oppgraderingen kommer nok absolutt til å merkes ja! Lenke til kommentar
Arne_F Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 (endret) Du vil fint merke forskjell, men oppgraderingen er ikke nøvendig enda så jeg vil anbefale deg å vente en stund til. Uansett så er PCI-e på vei inn så hvis du skal oppgradere så bør du bytte til et HK som støtter PCI-e. EDIT: Intel får Nforce 5 nå til våren, så jeg anbefaler deg å vente til da. Endret 10. mars 2005 av Rune_F Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Er det ikke litt overkill med 2 GB RAM? Jeg har hørt at du ikke merker noe særlig forskjell på 1 og 2 GB RAM når du bare spiller... Lenke til kommentar
phax Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 er aldri overklill med for mye ram. til dagens spill kreves det vel ikke noe særlig mer en 1gb ram, men jeg tipper at det ikke blir lenge til 2gb begynner og bli standard. husker det var akkurat samme for en stund siden når folk snakket om å kjøpe 1gb ram til maskinen sin.. Lenke til kommentar
Jaketten Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 (endret) Tja vet ikke helt om det vil bli den helt store forskjellen jeg, 1gb skulle holde rikelig hvis maskinen ikke er fylt med all mulig søppel. øke prosessorhastigheten med noen 100mhz vil vel heller ikke være det helt store. Altså har ikke sagt at det ikke blir forskjell, men du kan nok ikke regne med å øke hl2 fra moderat til full oppløsing med maks detaljer, 5-700 poeng økning i 3dmark 2k1 gjetter jeg. edit så du skulle ha nytt skjermkort også ja det vil vel gi bedre resultater. Endret 10. mars 2005 av Jaketten Lenke til kommentar
Duddits Skrevet 10. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2005 (endret) En oppgradering fra en P4 2.4GHz med 533 buss til en P4 3.2GHz med 800 buss burde vel være merkbart? Det er jo 800MHz økning + at den utnytter hovedkortet mitt bedre? Eller er det ikke noen særlig forskjell på 533MHz og 800MHz busshastighet? Mulig det er overkill per nå med 2GB minne, men minne er ikke det dyreste på markedet og som noen sier; det vil sikkert komme godt med etter hvert. Nå har ikke jeg fulgt så veldig mye med på CPU og HK markedet i det siste, så jeg må spørre; -Hva er PCI-e? -nForce 5 - hva slags hovedkort og prosessorer vil det bli snakk om da? Jeg ser i andre tråder, at AMD 64+ og nForce 4 anbefales til spillmaskiner nå. Men jeg er godt fornøyd med hovedkortet mitt, så er det egentlig noen vits og bytte system helt på den måten? De viktigste komponentene for gaming er vel skjermkort og kombinasjonen CPU-hovedkort-minne? For å ta noen konkrete eksempler da; Komboen jeg tenker på, burde forhåpentligvis holde til Battlefield 2 og S.T.A.L.K.E.R. med eyecandy og alt på ganske høye settings? HL2 tusler og går på min PC nå, men jeg burde vel kunne øke på ting og tang med det nye systemet? Edit: denne PC'en vil kun bli brukt til gaming. Alt annet som surfing, bilderedigering, se på filmer, høre på MP3, og andre ting vil bli gjort på en annen PC. Så det blir forhåpentligvis minimalt med søppel på den. Kommer til å bruke en 200GB S-ATA disk til systemdisk med alle spill på, og en vanlig 120GB i tillegg til å ha patcher, mods, osv. på. Forøvrig lydkortet jeg nevnte (hvis ingen har noen bedre forslag?) og en DVD avspiller. That's it! Endret 10. mars 2005 av Duddits Lenke til kommentar
phax Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 det er ingen vits å bytte hk enda synes nå jeg. det er der du vil merke minst ytelses økning. pci-e eller pci-express er en ny standard for skjermkort som kommer til og ta over for agp, som du har nå. grunnen til at du kanskje burde velge det nå er at når den dag komemr og du skal bytte hk så passer ikke skjermkortet ditt lengre. men sannsynligvis så vil nok bytte skjermkort også når den dag kommer.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå