Simen1 Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Da jeg feilflashet skjermkort biosen (x800pro-xtpe), fikk helt svart skjerm. Heldighvis fikk jeg flashet til en skikkelig bios i blinde. Litt U.T. men det er i slike tilfeller man har et gammelt PCI skjermkort for å redde dagen. Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 (endret) Klarte å sette i en floppykontakt skjevt (en pinne til siden) på en av Kjemisk Institutts første 486-maskiner en gang i forrige århundrede, den strømforsyningen omkom relativt momentant, ååh det verste den har overlevd... Jeg fikk noen gamle SCSI-disker av en kompis en gang, et par av dem ble liggende en stund og da jeg prøvde å få liv i dem hadde jeg glemt at det var SCSI... PCen hadde litt problemer med å finne bootdisken på samme IDE-controller... Men alt funka greit da jeg fant ut at den disken heller burde gå over i en av PCene med SCSI-kort.. Datakomponenter er overraskende robuste.... M. Edit: Leif på besøk Endret 10. mars 2005 av mysjkin Lenke til kommentar
espeneppi Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Skulle måle temperaturen i kabinettet, tok metall føler tippen i kabinettet som ble dratt over skjermkortet (9500pro). Skjermen ble det masse fargestriper på. Startet maskinen på nytt og alt virket bra igjen. Vet ikke hva som skjedde, men kanskje en kortslutting! Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 (endret) cola + tastatur (gjenganger) cola + mus cola + kabinett værste jeg gjorde mot min kamerats amiga: dro ut disketten for rask, rev av diskettleserhodet. løsning: norgesplaster (funket bra opptil flere timer før plasteret må rettes litt på igjen) Endret 10. mars 2005 av hishadow Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 (endret) Morsomt å lese at såpass mange har lite eller ingen anelse om hvordan hardware burde behandles, også med tanke på hvor farlig størm er. Flere her som kunne ha fått seg støt, fått hjertestans eller brent ned huset. En gjeng nydelige idioter. Endret 10. mars 2005 av Ulkesh Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Morsomt å lese at såpass mange har lite eller ingen anelse om hvordan hardware burde behandles, også med tanke på hvor farlig størm er. Flere her som kunne ha fått seg støt, fått hjertestans eller brent ned huset. En gjeng nydelige idioter. Jaha? Hørt om mange som har strøki med etter å ha drevet inni maskina mens den var på Det er 12V vi snakker om her da... Har fått 230V fra arm til arm flere ganger og hjertet går enda... Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Hehe, har en pc som jobber med å overleve. 1. kjørte serveren til en fyr med skikkelig linje. Når den kom frem hadde cpu kjernen blitt knust av cpu ribba (jøsses, den lå jo bare i bagasjerommet) 2. Så krasja harddisken og alt måtte legges inn på nytt igjen (jeg vet ikke om den her helt god nå men håper virkelig det) 3. Skulle legge inn slack igjen og til min overraskelse så hadde cdrommen gått i stykker (ante ikke at det gikk ann, og det i ett bagasjerom) 4. Og i dag krasja serveren fordi jeg hadde erstattet den gamle prosessoren med en xp1900+ palomino så jeg må kjøpe ny cpu vifte. Snakk om uflaks. Men den lever ^^ (beklager at dette var litt OT) Lenke til kommentar
jonas27389 Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Litt for raskt klokking av CPU (AMD 3200+). Satte volt opp til 1.9 uten å tenke meg om. Kom vel opp mot 100 grader før så det og slo den av.... Men den funker fint fortsatt.... Lenke til kommentar
jonas27389 Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Morsomt å lese at såpass mange har lite eller ingen anelse om hvordan hardware burde behandles, også med tanke på hvor farlig størm er. Flere her som kunne ha fått seg støt, fått hjertestans eller brent ned huset. En gjeng nydelige idioter. Jaha? Hørt om mange som har strøki med etter å ha drevet inni maskina mens den var på Det er 12V vi snakker om her da... Har fått 230V fra arm til arm flere ganger og hjertet går enda... Jepp, min kropp lever i beste velgående etter flere episoder med 230volt.... Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Vel, please minn meg på at jeg ALDRI skal kjøpe brukt datautstyr fra dere, folkens, ok? Forøvrig overlevde laptopen min et glass whisky av ædelt merke rett i tastaturet, uten så mye som et klynk. Skulle bare mangle, egentlig. Var god whisky. Lenke til kommentar
Kr0vel Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 (endret) En episode i fjor høst. Satt og spilte Gothic under et mer eller mindre stygt tordenvær. Lyn nedslag ca 40-50 meter fra huset vårt. Gnistspruten stod 5 cm ut av stikkontaktene, i tillegg til et helsikkes smell. Fan så redd jeg var. Strømmen var borte i en liten halvtime. Og jeg tenkte jo mitt om min kjære pc, men den starta opp like fint som alltid! hehe kjenner ein som har føtt nettverkskorte øydelagt etter lyner vær... 2 ganga 2 gonga netverskkort? hmm har mista 1 ruter 2 huber å 3 netverkskort på en kort tid.. var på lan lånte vekk pc`en til en venninde som ville spille cs.. 5 min senere røyk hk`et mit... har og sølt brus, saft og iste +smuler fra knekkebrød skiver, boller, i mit gamle key tronic tastatur.. du funka en stond men den gangen eg fikk en liten dråpe kilkka "a,s,d og w" tastene så da var det gjort kunne ikkje spille.. Endret 10. mars 2005 av mrKROVEL Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 (endret) Når jeg var på vei hjem fra sist NAIT så hadde jeg en mildt sagt ubehagelig opplevlelse. Ringte etter "Narvik Persontransport (?)" til meg og 2 kompiser, som er et privat taxifirma om jeg ikke tar helt feil. Alt av utstyret sto ute på gårdsplassen og vi ventet, og ventet. Etter 10 min så kom maxitaxien som skulle frakte oss fort som bare juling ned til en bussen som bokstavlig talt ventet på oss. Vel, jeg hadde puttet kabinettet i den gamle chiefteceska, og den sto til høyre for kofferten med lcd og annet utstyr i til en kompis. Til venstre for kabinettet sto det en svææær tursekk med utstyr til den andre kompisen min som var med. Så fjernet han som eide kofferten den, og vekten fra tursekken bokstavlig talt smadret kabinettet i bakken. Hørte det raslet og hørte løse deler inni. Hadde ikke tid til å åpne opp, så jeg måtte sitte de 4 timene på bussen i uvisshet om den noen gang kom til å starte igjen. Kommer så hjem og ser at at HELE plexiinnmaten er totalt knust, og nettverkskortet mitt var sprettet ut av sporet. 2 av ramkjølerene var løsnet og lå løst over lydkortet mitt. I tillegg så hadde ramkjølerene punktert ett bitte lite hull i en av vannslangene mine, og det piplet vann ut derifra. Kjempehyggelig. 01.xx på natta var jeg ferdig med å lappe sammen det værste, men ble aldri helt ferdig før nærmere juletider. Og kompisen min? Han bare lo han Endret 10. mars 2005 av bamsefar Lenke til kommentar
jonas27389 Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 (endret) Skulle skifte kjølepasta på min da to dager gamle prosessor da jeg klarte å legge den ned på en bordplate å lene meg på den Da jeg snudde den så jeg at en av pinnene var bøyd. Dette var ikke så gale tenkte jeg å prøvde å bøye tilbake. Jeg klarte å bøyde den slik at den ble bøyd motsatt vei. Jeg var sikker på at den skulle knekke. Pulsen var relativt høy der ja... Men, jeg fikk den på plass og alt funker nå, 2 mnd. etter Endret 10. mars 2005 av jonas27389 Lenke til kommentar
War Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 10000rmin disk i en pc kobblet i hk i en annen pc. Glemte dette og løftet den ene pcen bort. knekkpang-har ikke en 10000rmin disk lenger. ___ Da jeg klokket et g 5200 kort til det brannt opp.(den røde plasten bobblet) __ da qtec 550watt strømmforskyningen eksploderte, ikke min feil,men rævva qtec. __ Leste i en sånn her tråd for noen år siden at en hadde satt pcen på balkongen i 2dre etasje for å kjøle den bra om vinteren. Pang så datt den over kanten og landet 7meter nede. Stakkars ledningene som var festet til pcen, skjerm osv. Lenke til kommentar
Daffa Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 (endret) nr1. Morsomt å lese at såpass mange har lite eller ingen anelse om hvordan hardware burde behandles, også med tanke på hvor farlig størm er. Flere her som kunne ha fått seg støt, fått hjertestans eller brent ned huset. En gjeng nydelige idioter. Man må få i seg ca 50V før man kjenner det. Test feks å sette fingra på + og - på bilbatteriet, du kjenner ingenting. Og en ting til deg P-in-P elns, det er faktisk strøm som dreper. Volt er ikke så farlig egentlig. mange som overlever flere 1000 volt. men får du 40mA gjennom hjertet, er du dæv! ok, den var ikke så mye til den første karn, for han skrev jo at strøm var farlig nr2. Litt for raskt klokking av CPU (AMD 3200+). Satte volt opp til 1.9 uten å tenke meg om. Kom vel opp mot 100 grader før så det og slo den av.... Men den funker fint fortsatt.... Du må jo ha hatt en veldig dårlig vifte du. Jeg hadde XP2500+ og kjørte volten fint på 2.2, med en Thermaltake volcano 12 vifte. dette resulterte i 40grader idle og ca 50grader load... Endret 10. mars 2005 av Daffa Lenke til kommentar
noseh Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 1) Jeg mista floppyreadern ned på kanten av kabinettet mens pc'en sto på. Pcen slo seg momentant av. Maskinen starta helt fint, og har fungert i alle år etter, selv om den har oppført seg litt merkelig fra tid til annen :\ 2) Dette har vel egentlig lite med PCer å gjøre, men anyways: Jeg og en klassekamerat skulle sette opp en ISPBX (isdn-sak) på skolen. Vi tenkte selvfølgelig ikke på at noen idioter hadde brukt den før oss, og pakka ned feil strømforsyning Vi kobla opp, og etter et halv minutt kom det et POFF, og det velta tykk, mørk, grå røyk ut av alle sprekker og hull på boksen, etterfulgt av en lukt av peanuttsmør :\ Det merkeligste av alt (kanskje bortsett fra lukta) var at saken fungerte helt fint etterpå Lenke til kommentar
sigen Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Får vel komme med noe jeg også da: Værst den gamle pc`en min har opplevd: MEG! Den lever enda, men ikke den diskettstasjonen som jeg skulle koble på mens pc`en var i gang. Behandlet heller ikke den pc`en fint, deler liggende på senga, på teppet, og alle andre steder det kan være statisk elektrisitet. Har også bommet, skulle klokke opp til x, fra 3,2 GHz, men katten dro i museledningen, og dermed klokket jeg ned til 1,9 GHz umiddelbart. PC`en låste seg med en gang, restart, og her sitter jeg fremdeles, sikkert en mnd. etter. :!: Det værste må vel være broren min: 15 år gammel pc, klenodium, med windows 3.11, ville ha den jeg, og han knekker ikke RAM-brikkene, men FESTENE på hovedkortet! Da ble jeg forbanna! Har endel annet også, men tar ikke mer. PS: er bare 15 år gammel enda, rekker nok å være stygg med mer i løpet av årene som følger! Lenke til kommentar
jonas27389 Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 nr2. Litt for raskt klokking av CPU (AMD 3200+). Satte volt opp til 1.9 uten å tenke meg om. Kom vel opp mot 100 grader før så det og slo den av.... Men den funker fint fortsatt.... Du må jo ha hatt en veldig dårlig vifte du. Jeg hadde XP2500+ og kjørte volten fint på 2.2, med en Thermaltake volcano 12 vifte. dette resulterte i 40grader idle og ca 50grader load... Jeg har faktisk en Zalman 7700-cu (120mm vifte). Den kjøler bra den... Vet egentlig ikke hva som skjedde, men det var noe rart. Har klokket prosessoren flere ganger i ettertid og ikke kommet i nærheten av slike temp. holder meg rundt 40-50grader load.... Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Hehe, jeg hadde en PC som kjørte i over ett år med en løs skrue som lå klemt mellom hovedkortet og kabinettet og må ha lagd overledning av noe slag. For da jeg oppdaget og fjernet den, ble Windows mye mer stabilt, av alle ting! Trodde det var mer sånn at hvis noe SÅ fundamentalt er galt med elektronikken i maskina, kunne du bare glemme å få starta den en gang. Men nei, bare litt Windows-hikke i ny og ne... Ellers, mista ei kanne varm te over kabinettet en gang. Var ganske rask å stupe ned og nøkke ut stikkontakten da. Lenke til kommentar
The Terminator Skrevet 10. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2005 Denne tråden beviser det jeg har hatt på følelsen en stund! ...at datautstyr ofte tåler laangt mer enn det egentlig skal (og burde)! Litt O-T, men det som teller for hvor farlig det er å få støt er strømmen (antall ampere) som går gjennom kroppen din. Det kommer i all hovedsak an på hvor godt du leder. Huden leder ganske dårlig, men for å si det sånn, jeg ville ikke gått rett fra dusjen og lagt henda på bilbatteriet, litt vann og det kan bli dødelig. Har selv sett en skiftnøkkel glødde rødt da den lå fra pol til pol på et 12V. Så er du svett etter å ha spilt Need For Speed ville jeg ikke gått rett over til å skifte PSU uten å slå av strømmen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå