TcB Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Hei, jeg satt her om dagen og så på film fra min laptop, plutselig fikk jeg bluescreen hvor det stod at det var noe galt med physical adress eller noe.... Måtte restarte. Når jeg da kom inn i windows igjen ville jeg ta backup av viktig info, dette tok utrolig lang tid, å kopiere 300MB fra en partisjon til en annen tok litt over 30min... Når jeg så bootet opp med XP cd'en valgte jeg å formatere partisjonen ordentlig før jeg skulle installere.. etter 100% fikk jeg feilmeldingen "unable to complete, disk may be damaged" Men så bootet jeg opp med linux og så om jeg kunne gjøre noe i cfdisk, slettet partisjonen der og opprettet en ny. Når jeg da bootet opp med XP cd'en funker alt fint.. Sitter nå med laptopen og alt funker greit... Har kjørt scandisk og finner ingen feil... Med HDDlife får jeg health status ok 52% og performance excellent 100%. Problemet mitt er jo nå da at garantien min på laptopen går ut imorgen (1år) eller er det lenger (whitebox). Er det noen som kan fortelle meg om de tror harddisken kan være ødelagt selv om den funker nå? Evt om det er noen gode programmer som kan brukes for å sjekke, det er en Toshiba disk, og finner ingen Toshiba diagnostics tools... Burde jeg sende den inn? Er veldig avhengig av PC'en i skole og jobb... Dette ble langt men takk for enhver hjelp Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Syntes det høres ut som et diskfeil, og da er det stor sjangs for at du får problemer igjen. Scandisk er ikke god nok til å finne feil, har selv opplevd at den sa OK på en dårlig disk. UBCD har mange diagnostics programmer, men ikke Toshiba. Mulig noen av de andre kan brukes. http://www.ultimatebootcd.com/ Lenke til kommentar
TcB Skrevet 11. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2005 Jeg prøvde å kjøre noen av programmene på ultimate boot cd, og den fant 10 defect sectors blant 117millioner sectorer... Vet fra tidligere at før i tiden (en del år siden) var det jo alltid noen sektorer som var ødelagte selv på nye disker, OS'et jobbet seg bare rundt disse, etter at man hadde satt at disse var ødelagt... Vet ikke om det er sånn fortsatt... 10:117000000 er jo relativt lite da, tror dere det er noe å sende den inn for? Den funker nå på 3. dagen... Har ikke hatt noen problemer nå etterpå. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 PÅ en frisk disk skal det ikek være noen som helst ødelagte sektorer. Har aldri hørt om at det var "normalt" før. Jeg er selv storforbruker av disker, og har aldri hatt defekte sektorer bortsett fra på disker som var på vei til å dø. Defekte sektorer er i mine øyne et meget dårligtegn. Jeg hadde ihvertfall aldri stolt på den disken. -Stigma Lenke til kommentar
Legion Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 PÅ en frisk disk skal det ikek være noen som helst ødelagte sektorer. Har aldri hørt om at det var "normalt" før. Jeg er selv storforbruker av disker, og har aldri hatt defekte sektorer bortsett fra på disker som var på vei til å dø. slv en splitter ny disk har ødelagt sektorer. den har dog overflødige sektorer slik at de ødelagte kan flagges og 'byttes' ut med friske...du tror vel virkelig ikke at de kasserer en hel disk pga et par ødelagte sektorer? normalt er ikke ødelagte sektorer noe problem, de blir håndtert av OS'et og filsystemet. dog noen ganger må et diskvertøy til verks og sjekke disken (chkdisk etc.) stort sett er ikke dette noe å bry seg om når det er så lenge siden det skjedde, men dersom det skjer oftere så er det tegn på at noe annet er gal; disk, ram, hk, kabler og whatnot når det er sagt så syns jeg du burde iallefall ringe/maile whitebox og fortelle hva som hadde skjedd. dersom de råder deg til å sende inn så er vel det greit(?) hvis ikke og dersom garantien kommer til å gå ut så må du si at dersom det nå i fremtiden skulle skje noe, så holder du de ansvar for det pga av råd du fikk..formuler deg noe bedre enn dette såklart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå