Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

3Com ADSL Wireless 11G Router/modem og linjebrudd!

Anbefalte innlegg

Kjøpte nylig en slik 3Com router type 3CRWE754G72-B-ME. Ønsket å slippe to bokser: det gamle Alcatel Speedtouch Home modem fra telenor og samtidig bytte ut min gamle D-Link624+ trådløse router.

3Com modemet mitt bryter hele tiden forbindelsen til telenor ADSL. Problemet er frekventerende. I ADSL status står det "disconnected" og jeg må trykke connect flere ganger før modemet har fast linje igjen.

Har oppgradert til siste firmware v. 1.29 og har korrekt ADSL instillinger (tror jeg?)mot telenor. (PPPoE, [email protected], IP assigned by IPS: YES, VPI/VCI: 8/35, Encapsulation: LLC, Dial on demand ja, MTU 1454). Og det fungerer ganske greit unntatt disse irriterende avbrudd.

Problemet opphører med kun telenormodem tilkoblet. Heller ikke problem med min gamle D-link router tilkoblet modemet. Linjen er da helt stabil, uten noen avbrudd.

En annen ting med 3Com Officeconnect router er at det gir elendig trådløs dekning. Mye negativt er sagt om D-Link. Men min router fungerte perfekt med hjemmelaget spesialkabel med snudd polaritet. Og rekkevidden var fantastisk mye bedre enn 3Com.

Er meget misfornøyd med 3Com, som så mange her på forumet skryter av, men håper noen har erfaring med hvordan få stabile linjer med dette modemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3CRWE554G72T-ME har en lignende feil. Dette gjelder uansett om du bruker pppoe eller ikke. FW:01.02.15 fikser dette problemet, men om det er samme fw som brukes i din vet jeg ikke. Kan heller ikke se at noen lign feil er registert på din type.

Lenke til kommentar
3Com modemet mitt bryter hele tiden forbindelsen til telenor ADSL. Problemet er frekventerende. I ADSL status står det "disconnected" og jeg må trykke connect flere ganger før modemet har fast linje igjen.

Har sett noe lignende ved bytting av eldre modemer, det gamle fungerte utmerket mens det nye jukset, da var det config-feil hos TN.

Lenke til kommentar

Vel, det står kun 3CRWE754G72-B på modemet. Ikke ME, slik det står i annonsen på Netshop.

Og linjen er jo der.. stabil. Får jo connected igjen ved å gjøre det manuelt noen ganger. Det virker som om modemet ikke er i stand til å etablere fast linje igjen etter at den bryter.

Kanskje jeg skal bytte tilbake til gammel firmware? Men det er ulik firmware på denne og 3CRWE554G72T!

Vurderer å reklamere på grunnlag av at den ikke fungerer stabilt med norges største leverandør av ADSL. De skriver jo at den fungerer med de aller fleste internetleverandører...

Lenke til kommentar

Kan ha funnet løsningen på problemet. Etter søk i forum på "internet faller ut.. osv" fikk noen med ett annet adsl-modem tips om å sette idle time (minute) til 0.

Under Internet settings og PPPoE parameters fant jeg at idle time default var satt til 5 minutter. Igår satt jeg den til 0 - og etter flere timers bruk ser det ut til at internetforbindelsen ikke lenger brytes. Hurra!

3Com er kanskje ikke så værst allikevel.. sett bort ifra elendig trådløsdekning da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...