Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Begrense hastigheten til enkelte på lokalnettet

Anbefalte innlegg

Skulle hatt mulighet til å begrense linjekapasiteten til enkelte av maskinene på et lokalt nett.

Har et par gutter i huset som kaprer all båndbredden på en ellers så tragisk ADSL linje med diverse nedlastingsprogrammer(torrent/bearshare etc).

Nytter ikke å si at dem skal justere maks hastighet i de programmene de bruker heller, går 5min så er det gjort om igjen.

Så nå vil jeg ha noe som jeg kan styre og bestemme hvor mye dem skal få bruke.

Noen som har noen gode forslag til routere/firewall e.l. som jeg kan bruke? Som filtrerer dette ved hjelp av MAC adr eller IP eller noe.

Eller er det beste å sette opp en egen maskin som ruter??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En mulighet er å bruke CoyoteLinux på en gammel pc med 2 nettkort.

CoyoteLinux er en "router versjon" av linux. Du laster ned et program/wizard til Windows som du bruker til å generere en diskett som du booter med.

Du får da en router med webgrensesnitt med en god del funksjoner som f.eks QoS som du kan bruke til å begrense hastigheten til gitte IP addresser. Det kan og settes opp slik at hvis det bare er en maskin som bruker nettet får han all tilgjengelig kapasitet, men hvis det er en maskin til som krever bandbredde så kan det deles f.eks 50/50 helt automatisk.

CoyoteLinux kan du lese mer om og laste ned fra www.coyotelinux.com, det er selvsagt gratis :)

Lenke til kommentar
Linksysen har QOS, ikke noe mer fancy enn dette, den er ikke spesiellt bra på andre ting innen dette området.

Har asus'n selv, og den har ikke QOS med fabrikk FW, men med Custom FW har den støtte for wondershaper som kan gjøre mye fancy. Det finns jo også custom fw for linksysen, og jeg tror faktisk at den har wondershaper også..

Jeg er i hvertfall godt fornøyd med min asus wl500g og anbefaler den til alle, ikke minst pga av dette forumet http://wl500g.info hvor en finner mange tips og gratis firmware en kan gjøre mye gøy med!

Tilslutt kan jeg nevne at nyeste firmwaren som du finner på forumet jeg nevnte har mulighet for enkelt QOS oppsett fra web, samt at du kan lage mer kompliserte wondershaper script med litt linux erfaring.

S.

Lenke til kommentar
Har asus'n selv, og den har ikke QOS med fabrikk FW, men med Custom FW har den støtte for wondershaper som kan gjøre mye fancy. Det finns jo også custom fw for linksysen, og jeg tror faktisk at den har wondershaper også..

Du kan gjøre masse rart men ut av boksen så støtter den QOS, selv med Sveasoft sin Firmware er det QOS. At man kan mekke masse rart med den er nok sant.

Men du får ingen slike fancy ting med et pent GUI som jeg har sett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...