Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ble i dag den stolte eier av Nikon D100, har fått satt meg inn i en del av funksjonene og ser fram til å knipse løs. Lekker sak som ligger godt i hånden og har knappene fornuftig plassert, så får tiden vise hva den duger til…..

Wilford

wilford_logo.jpg

[ Denne Melding var redigert av: Wilford på 2002-07-04 22:38 ]

Lenke til kommentar

Fikk kjøpt det i Porsgrunn, i en av de eldste fotobutikkene som ennå er igjen der. Butikken heter Fotograf Robertsen og er medlem av Fotoland-kjeden. Kunne jo fått det billigere på nettet men ville ha det der og da, var for øvrig det eneste han hadde og kostet kr. 25.995 med 128mb minnebrikke av typen Sandisk, batteri og lader. Fulgte med litt software Nikon view og norske Fotostation 4.5.

Nikon view er greit da det viser deg en masse informasjon om bilde og hvordan det er tatt. Ellers virker USB kabelen som vanlig og blir en ekstra disk-stasjon som lar deg kopiere eller flytte filene over på harddisken. Har for øvrig leser til CompactFlash brikkene på Hp PhotoSmart skriveren min så jeg slipper å kjøpe dette ekstra hvis jeg vil ta ut brikken når jeg skal overføre, men USB kabelen fra kameraet til maskinen virker like greit syntes jeg.

Lenke til kommentar

Nikon D100 kom til landet for en mnd. siden.

Ser ut til å bli det nye trend-kamera for elskere av digitale SLR-kamera.

Og det er betydelig mindre enn D1X og D1H.

D100 har CCD med meget stort dynamisk område, og dermed lite støy.

Og ISO-området er følgelig fantastisk , det kan presses til ISO 6400!!

Laveste ISO-verdi er 200!! - Støyfritt.

Det eneste som mangler for digital SLR nå, er et godt utvalg i vidvinkellinser.

Du kan lese litt om denne problematikken HER, avsnittet "Digital SLR".

skarsk

[ Denne Melding var redigert av: skarsk på 2002-07-07 21:51 ]

Lenke til kommentar

Etter å ha brukt Nikon D100 snart 1 uke, er det første en legger merke til at batteriet ser ut til nesten å vare evig. Nå må jeg vel si i den forbindelse, at jeg så å si ikke bruker monitoren annet enn til menyinnstillinger osv. Ellers er det et svært brukervennlig kamera, som ligger godt i hånden og med knappene plassert der de bør være. Fargegjengivelsen og skarpheten er superb, det siste har jo selvsagt en del å si med kvaliteten på objektivet en bruker. Bruker man programvalg, sitter det et lite ratt i bakkant på høyre side nær toppen. Ved å vri på denne mens man ser i søkeren, viser den forskjellige passende kombinasjoner av blenderåpning og lukkerhastighet slik at en kan velge det som situasjonen krever. LCD displayet på toppen til høyre gir også stort sett samme informasjon som den man har i søkeren. Er man vandt til et systemkamera og ønsker seg et digitalt, vil jeg si detter er et naturlig valg, spesielt hvis en har Nikon utstyr i fra før.

Lenke til kommentar

Kjøpte et D100 i går, 8.7. Har strevet meg igjennom manualen, og har klart og ta de første bildene. Har en F90 fra før, og bruker de samme objektiver. Standard objektiv er Nikkor AF 28-200.

Var litt skuffet over de første bildene - min lille Ixus laget dem like bra. Men det var grått og dårlig lys.

Kjøpt i Asker til en hyggelig pris, som startet med helt uakseptable 27.000. Da jeg utgiftsfører, trekker jeg fra momsen, og derved ble ikke prisen i forhold til USA så avskrekkende, etter forhandlinger. Fikk med 256 Mb Flashcard. Det koster 2000 US$ på postordre, men her skal man passe på, da man gjerne blir dyttet på en masse greier man ikke trenger.

Bruker Canon programvare, som jeg synes er bedre enn Nikons. Trenger ikke USB kabel, da alle porter er tatt allerede.

Ser frem til bedre lys og flere motiver enn regndrypp fra taket.

hans mathias

Lenke til kommentar

Har du husket å stille om fra ISO 200 til en mer egnet verdi i forhold til lys og objektiv du bruker?

Når du har gjort dette vil du se at bildene blir både lysere og får bedre kontrast. sRGB bør også stilles etter bruken, sRGB 1 er spesielt for portretter osv. mens sRGB 3 er mer for landskaper. Dette virker også inn på hvordan du opplever fargene på skjermen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...