Eclipsed Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Heisann Har nettopp fått et Canon MVX35i videokamera. Men har problemer med å få overført filmen til datamaskinen. På kameraet er det både en usb2.0 port og en firewireport (dv). Jeg har kun brukt usb2.0 porten...(Fulgte ikke med firewire kabel) Er det slik at man MÅ bruke firewire porten for at det skal funke ? Bruker Pinnacle Studio 9,3 SE Trykker på capture, har da valgt cameraet som kilde. Men ingenting skjer... Får bare opp en feilmelding som sier at jeg må prøveå gjøre ditt og datt. Noe jeg selvfølgelig har gjort. Det funker forøvrig fint å overføre via Windows movie maker 2.0. Men bildekvalitetet er temmelig dårlig... Nå har jeg aldri vært borti slike digitale videokamera før, men jeg trodde at filmen dukket opp slik bildene gjør fra et digitalt stillbilde kamera. Er det slik ? Eller må man altså sette kameraet på play og trykke capture på datamaskinen og vente helt til filmen er slutt. Altså 60min overføringstid.. Dette ble kanskje litt langt og tungt, men jeg sliter virkelig her, har installert drivere og alt. Håper på svar ! Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Det pleier ALLTID å gå mye greiere å overføre via firewire enn USB 2.0. Er du sikker på at PC'en har USB2 og ikke bare USB1? Andre i dette forumet har hatt USB2-porter, men kun USB1-drivere, slik at de virket som USB1 med ca. 1/40 av effektiviteten. Ellers stemmer det at det tar like lang tid som filmens varighet å overføre den. Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Pinnacle Studio 9.X aksepterer bare video via FW porten. Det finnes noen (sære) hardware-løsninger som overfører video via USB 2.0, men så langt jeg har sett hittil dreier ikke det seg om løsninger opp mot DV kamera med hardware løsninger som digitaliserer analog video. Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 (endret) Ikke tenk på å bruke USB2 en gang. Overføring av video fra DV kamera foregår alltid best fra firewire. Da får du ikke reduksjon i bildekvaliteten og slipper trøbbel med overføringen. Kjøp deg en billig firewire kabel (mest sannsynlig 4 til 6 pins hvis du har en stasjonær PC) Sjekk også om du har firewire inngang på PC'en, hvis ikke må du kjøpe et kort til 2-3 hundre kroner. Og ja overføringen tar like lang tid som filmen er lang. Du trykker bare på rec i Pinnacle så starter overføringen automatisk. Men vær obs, DV video tar stor plass, ca 13GB på en 60 mins tape. Endret 10. mars 2005 av JoergenJonassen Lenke til kommentar
Bulle Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 en gjenganger dette her....... er det ikke på tide med en guide/innføring i videoredigering som besvarer de mest stilte spørsmålene ? Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Jeg tror ikka at du MÅ bruke firewireporten. Da hadde det jo ikke vert noen vits i at usbporten var der . Har vert borti at du må spille av filmen og se den på kameraet mens du tar opp fra dataen (ganske teit) Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 USB-porten på DV-kameraer er til for å overføre stillbilder fra bildebrikker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå