Martin A Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Jeg har ikke tall på hvor mange tråder som handler om en retur der man ikke får svar på mail. Er det bare meg eller stoler folk blindt på elektronikk de vet kan svikte? Jeg har handlet fra microplex, mpx, netshop, psdata og komplett flere ganger og dersom jeg ikke får en mail iløpet av 1-2 virkedager er det da logisk å plukke opp telefonen?? Det at spamfilteret tar mailen din er egentlig ikke bra i det hele tatt, men det er værre at menneskelig svikt sørger for at kjøper ikke bruker en eneste celle i huet og ringer shoppen... Så før dere klager over dårlige returer; sørg for at dere har ringt dem før dere skriver et eneste ord her.... Please. Lenke til kommentar
pakke Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 At mange foretrekker å henvende seg via mail fremfor telefon er ikke ditt problem. All den tid en mailadresse eller et skjema ligger på en bedrifts hjemmesider så skal det være et fullgodt alternativ til telefonen med mindre det går klart frem at de foretrekker at folk ringer. Sender man mail kan man lagre kopier av hva som er kommet og sendt, og gå tilbake på det senere. Mange klarer også å formulere seg bedre med tekst enn i telefonen. Selvfølgelig må man ta høyde for f.eks spamfiltere og prøve å sende mail flere ganger med subject som kanskje virker så lite mistenkelig som mulig, men et spamfilter som rasker med seg alt mulig er et overivrig spamfilter, og ingen god løsning for noen. Det finnes i det hele tatt et utall av grunner både for å bruke telefonen og å bruke mail, og det handler strengt tatt mer om hva man føler seg komfortabel med. At bedrevitere ikke godtar at man sender mail når man kan ringe er meg revnende likegyldig. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Trådstarter har et poeng : Bruker du telefon oppretter du en direkte forbindelse til selskapet og du burde automatisk få den hjelpen du trenger, mail er mye lettere å overse i haugen av spam og andre henvendelser. Lenke til kommentar
pakke Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Det finnes løsninger på det. En er å ha et kontaktskjema der de besøkende eller roboter aldri ser email adressen, da unngår man at de legges til i diverse mailinglister automatisk og man reduserer mengden med spam. Man kan også bruke standard subject på mail som sendes fra slike skjemaer sånn at de ikke merkes som spam. Det er uansett bedriftens ansvar å ha styr på innkommende henvendelser, og ikke kundens ansvar å forsikre seg om at de leser mailene de får. En seriøs bedrift skal klare det uten videre. Har de skrevet på sine hjemmesider at du kan sende flaskepost, så er det deres ansvar å svømme rundt i fjæra og lete etter flasker. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 pakke : Selvsagt, men når du får kontakt direkte på telefon mot en kanskje lengre behandlingstid på e-mail så hva foretrekker du? Lenke til kommentar
pian Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Et viktig poeng må da være at om du sender mail, så har du dokumentasjon på at du har kontaktet bedriften. Ringer du, har du ikke det. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Et viktig poeng må da være at om du sender mail, så har du dokumentasjon på at du har kontaktet bedriften. Ringer du, har du ikke det. Word! Lenke til kommentar
drvcd Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Skjønner ikke at det skal være nødvendigå ringe i det hele tatt. Får da "kvitterings mail" med nummer som skal besvares. Ikke noe spamfilter som tar det, så oppfølgende mail bør være problemfritt. Har i hvertfall aldri hatt problemer med at filteret tar mailen, men heller tregt svar fra shoppene. Hvis det er så forbanna vanskelig å svare på mail, burde man heller skrive at de foretrekker at man ringer.Ikke skjønner jeg at det å prate i telefonen skal spare så mye tid for netshoppen, må jo slå opp i PC, høre på problemet etc. Foretrekker nå å ha ting skriftlig også, så ikke " det har jeg aldri sagt" frasen begynner å dukke opp igjen. Har aldri vært noe problem å kjøpe noe elektronisk, så returen burde vel være grei den også. Når det er sagt syntes jeg 1-2 dagers behandlig av "søknaden" er greit, men ikke så mye mer enn det. Lenke til kommentar
Halvsame Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Får jeg ikke svar på en viktig mail, så sender jeg en ny. Får jeg ikke svar på den andre mailen vurderer jeg å ringe. Det er heller ikke sånn at du bestandig kommer gjennom på telefon med en gang. Dessuten er det ikke bestandig man får svar på telefon direkte, men man får en "vi ringer deg opp når vi er sikre". Så ringer kanskje telefonen på et tidspunkt det ikke passer så godt i det hele tatt. Nei, da velger jeg heller en bedrift som har et fungerende mailsystem. Lenke til kommentar
pakke Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 pakke : Selvsagt, men når du får kontakt direkte på telefon mot en kanskje lengre behandlingstid på e-mail så hva foretrekker du? Jeg velger mail, av allerede nevnte grunner. At det kan gå en dag eller to lengre i behandlingstid er vel de fleste inneforstått med, uten at det nødvendigvis gjør så mye. Lenke til kommentar
Mil2000 Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Det er bare tull om bedriften hevder at spamfilteret har "tatt" mailen din. Spamfileteret fanger ikke opp mail som kommer fra mailadresser som samsvarer med oppgitt mail i kunderegisteret. Dvs at om du sender fra mailadressen som du ligger inne med i basen til nettbutikken, så vil ikke spamfilteret filtrere denne bort. Lenke til kommentar
Martin A Skrevet 11. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2005 Vel, poenget var at om det har skjedd en feil så kan man ikke bare se på at det ikke skjer noe. Jeg er enig i at det ikke skal være nødvendig å ringe i det hele tatt. Jeg skjønner også argumentet med skriftlig argumentasjon.. Ingen problemer med å forstå det og jeg er ingen bedreviter. Det er bare så latterlig å lese innlegg der trådstarter klager på at han ikke får svar. Så lengre ned sier samme person "Jeg ringte i går og snakket med dem. I dag fikk jeg disken, det var visst noe som hadde skjedd med datasystemet deres" Altså..? Nei, jeg vet ikke jeg, men jeg synes det er åndssvakt å sitte der og klage dersom man ikke har rød de muligheter som er. Man kan da bli enig over telefon at selger sender en mail til deg som du kan svare på etter dette og dermed ha skriftlige dokumentasjoner. Dessuten kan man da også be selger sjekke hvorfor mailen ikke er lest og evt. rette opp i dette så du slipper samme kjøret neste gang du kjøper noe. Er dette utenfor all logikk eller har jeg et snev av poeng her? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Det er uansett bedriftens ansvar å ha styr på innkommende henvendelser, og ikke kundens ansvar å forsikre seg om at de leser mailene de får. En seriøs bedrift skal klare det uten videre. Har de skrevet på sine hjemmesider at du kan sende flaskepost, så er det deres ansvar å svømme rundt i fjæra og lete etter flasker. I 100% av tilfellene jeg har sett her på forumet, så er det brukeren sitt spamfilter som har stoppet svaret fra webshappa, ikke motsatt. For en butikk er det ikke noe problem å sette opp ett skikkelig filter som ikke stopper slik, og det tror jeg de fleste har også, hjemmebrukere derimot... AtW Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Det er uansett bedriftens ansvar å ha styr på innkommende henvendelser, og ikke kundens ansvar å forsikre seg om at de leser mailene de får. En seriøs bedrift skal klare det uten videre. Har de skrevet på sine hjemmesider at du kan sende flaskepost, så er det deres ansvar å svømme rundt i fjæra og lete etter flasker. I 100% av tilfellene jeg har sett her på forumet, så er det brukeren sitt spamfilter som har stoppet svaret fra webshappa, ikke motsatt. For en butikk er det ikke noe problem å sette opp ett skikkelig filter som ikke stopper slik, og det tror jeg de fleste har også, hjemmebrukere derimot... AtW Jepp, er enig i dette. Lenke til kommentar
pakke Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Fullt mulig at hjemmebrukere sliter mer med spamfilter enn bedrifter, og da er det selvfølgelig deres eget problem om de mister viktig mail i det. Det er dog ikke alltid spamfilter som er problemet. Jeg har mange ganger selv opplevd at bedrifter lar vær å svare på mail gjentatte ganger til tross for at mail står oppført som kontaktmåte på hjemmesidene deres. Og jeg tviler sterkt på at jeg er den eneste. Jada, jeg har forsikra meg om at spamfilteret mitt ikke har gjort mytteri, og jeg har sågar mottatt spam fra de "nyttige" nyhetsbrevene de sender ut samtidig som jeg ikke får svar etter 3-4 purringer. Inntrykket mitt er at det ofte er slappere rutiner med henvendelser via mail enn telefon, uten at jeg helt kan forstå hvorfor. Lenke til kommentar
Gundersen Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 At bedrevitere ikke godtar at man sender mail når man kan ringe er meg revnende likegyldig. Jeg tror man kan kalle dette en "Besservisser" (en som vet alt kan alt og ikke vil innrømme noe, og har "alltid rett") Lenke til kommentar
pakke Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 At bedrevitere ikke godtar at man sender mail når man kan ringe er meg revnende likegyldig. Jeg tror man kan kalle dette en "Besservisser" (en som vet alt kan alt og ikke vil innrømme noe, og har "alltid rett") Hvis du tar en titt rundt om i noen av debattene der folk fyrer løs fordi trådstarterne har valgt å henvende seg via mail fremfor telefon så kanskje du skjønner hva jeg mener med bedrevitere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå