Gå til innhold

IKEA med diskriminerende brosjyrer

Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/03/10/425750.html

Er dette en tidlig 1. aprils greie? Problemet kunne vært løst om de hadde brukt kjønnsløse strekfigurer. :p

Er dette virkelig en sak verd å henge seg opp i? Er det slik likestillingskampen skal fortone seg fremover? Kvinner får fremdeles ikke likelønn men statsministeren blir dypt indignert over at det kun er menn i IKEA brosjyrene.. :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PelsJakob: IKEA sa at de ikke hadde med menn fordi de skulle ta hensyn til andre kulturer som fks Islam. I mitt syn så blir det på tryne å tilpasse seg en kultur som sier at kvinner ikke skal arbeide. Hadde det vært en tilfeldighet at IKEA kun hadde menn så hadde det vært en annen sak men her har de bevisst ungått det.

Lenke til kommentar
PelsJakob: IKEA sa at de ikke hadde med menn fordi de skulle ta hensyn til andre kulturer som fks Islam. I mitt syn så blir det på tryne å tilpasse seg en kultur som sier at kvinner ikke skal arbeide. Hadde det vært en tilfeldighet at IKEA kun hadde menn så hadde det vært en annen sak men her har de bevisst ungått det.

Det er vel og bra. IKEA sin kommentar var fullstendig idiotisk. Jeg lurer bare på om dette er forsidestoff og noe som skal ta bort alt fokus fra områdene som vi bør jobbe med når det gjelder likestilling. Jeg mener jo at lik lønn for likt arbeid og mange andre ting er saker som vi bør konsentrere oss om. Disse tingene gjør meg forbanna.

Om det er enn mann eller kvinne på IKEA brosjyren er kanskje idiotisk men neppe verd så mye oppmerksomhet fra vår statsminister. Hva blir det neste? Hvorfor har de ikke mørkhudede eller eldre mennesker i brosjyrene? Hva med barn? Hvorfor ikke ha en indisk familie med alt fra barn til gamle som monterer et skap? Skal jeg bli fornærmet fordi det bare er hvite mennesker i brosjyrene?

Lenke til kommentar

IKEAs forklaring er helt grei ut fra et profittmotiv. De få feministene de mister som kunder er et lite tap mot de muslimene de potensielt ville kunne miste om de hadde kvinner i brosjyrene. Hvorfor skal IKEA ha kvinner i brosjyrene dersom de mener å tjene mer på å ha kun menn der?

Lenke til kommentar

Totalt IDIOTISK ting å kalle diskriminering. So what? Får ikke mannen lov til å gjøre noe lengere i huset? Nei her skal superkvinnen komme med karriære og hele pakken og skru sammen.

Og hvem fan bryr seg egentlig hvem det er som er avbildet på bildene når man får en bruksanvisning?

DETTE er hva folk kaller likestilling..dette er hva dere sloss om kvinner...å få bildene deres i enda flere blader.

Idioti på høyt nivå imo.

Lenke til kommentar
Og hvem fan bryr seg egentlig hvem det er som er avbildet på bildene når man får en bruksanvisning?

Skal vi se... ganske få. :p

Angående innleggene i denne tråden så refferer eg til den siste setningen i signaturen min. :innocent:

Lenke til kommentar

Det finnes begrensninger til hvor mye som kan bli satt på dagsorden. At Bondevik velger å rette fokuset mot noe slik, viser bar dårlig dømmekraft, det finnes viktigere ting å fokusere på.

Og dette er de førtifem ordene jeg gidder bruke på en slik sak. :roll:

Lenke til kommentar

Det er bra Bondevik tar opp dette. Det er ikke akseptabelt at det bare er menn i disse monteringsbrosjyrene. Vi menn er ikke dumme arbeids-slaver. Kvinner trenger også bruksanvisninger. Kvinner skal også jobbe med å montere.

Dette stinker slavetenking lang vei, når menn blir fremstillt som uintelligente arbeidere, annenrangs mennesker, slik negerne (unnskyld, afro-menneskee.. ehhh..??) ble fremstillt under kolonitiden.

Kvinner er ikke overmennesker som ikke trenger bruksanvisning, om som har manneslaver til å jobbe for seg. Jeg forlanger å se bilder av kvinner med spørsmålstegn over hodet i IKEA-brosjyrene også!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...