Gå til innhold

Jazz for nykommere, hva er et "must have"?

DjSlayer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som med andre hovedgrupper av musikk så har jazz flere undergrupper og avarter. Jazz og jazz kan være to forskjellige ting.

Anbefaler at du sjekker ut noen samleplater med ulike artister (på samme plate da) for å finne ut hvilken retning du foretrekker.

Noen nøkkelnavn: Chet Baker, John Coltrane, Miles Davis, Charles Mingus, Dave Brubeck.

Kind of Blue og gjerne Bitches Brew med Miles Davis hører vel uansett hjemme i en oppegående musikksamling :)

Lenke til kommentar
Som med andre hovedgrupper av musikk så har jazz flere undergrupper og avarter. Jazz og jazz kan være to forskjellige ting.

Anbefaler at du sjekker ut noen samleplater med ulike artister (på samme plate da) for å finne ut hvilken retning du foretrekker.

Noen nøkkelnavn: Chet Baker, John Coltrane, Miles Davis, Charles Mingus, Dave Brubeck.

Kind of Blue og gjerne Bitches Brew med Miles Davis hører vel uansett hjemme i en oppegående musikksamling :)

Jeg hadde et underliggende motiv med denne tråden, som en guide for andre i min situasjon, nysgjerrig på Jazz men vet ikke helt hvor man skal starte. Smaken er også ikke lik hos alle mennesker, så om jeg ikke liker en plate kan noen andre gjøre det. Takker forøvrig for anbefalingene, skal se nærmere på de.

- D.J.

Lenke til kommentar
Hva med progressiv jazz? King Crimson...

Edit: Prøv Mahavishnu Orchestra

John McLaughlins MO er god knall.

King Crimson er vel et godt stykke unna det jazzpurister ville ha kalt (i beste fall) progressiv jazz......

Ellers finnes det som nevnt i postene før meg en del gamle, døde legender man bør låne øre til.

Allikevel: Det norske jazzmiljøet i dag er STORT og holder SVÆRT god kvalitet, og høster anerkjennelse over hele verden.

Ta ett kvarter eller to i nærmeste anstendige platesjappe (ikke MYE er lagt ut til nedlasting) og hør på noe av den norske jazzen som har kommet de siste åra.

T'Weed

Lenke til kommentar
King Crimson er mye innom det jeg liker å kalle sirkusjazz. Noen av skivene deres passer perfekt inn i jazzsjangeren. Men det er vel ikke det fanatiske jazzere lytter til.

Nåvel...jazz og jazz....er i grunnen vanskelig å definere det også. Like vanskelig (umulig) som å definere god/dårlig musikk. Mitt hode sier at King Crimson er mer i rock-bagen enn i jazz-posen. MESTEparten av tiden. Dicipline, feks.

Ellers kan jo både David Sanborn og Kenny G finnes i jazz-avdelinga på enkelte platesjapper, mens jazzistene står krokete og kaster opp ved synet.......

T'Weed

Lenke til kommentar
Allikevel: Det norske jazzmiljøet i dag er STORT og holder SVÆRT god kvalitet, og høster anerkjennelse over hele verden.

Ta ett kvarter eller to i nærmeste anstendige platesjappe (ikke MYE er lagt ut til nedlasting) og hør på noe av den norske jazzen som har kommet de siste åra.

A: En av mine favoritter er norske Trio de Janeiro med platen Brazilikum, en plate inspirert/bestående av latino Jazz.

B: Problemet her er tidsspørsmålet, det finnes så mye att tiden så absolutt ikke strekker til.

Takker for alle forslag hitill, skal ta de i nærmere betraktning neste gang jeg er i platesjappa. Dessuten kom gjerne med mer spesifike plater som burde høres på.

- D.J.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...