DjSlayer Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Jeg har liten kunnskap om hva som er "must have" i denne sjangeren, har derimot opparbeidet en viss smak for Dave Brubeck så jeg håper att noen her kan komme med noen anbefalinger i den samme stilen. - D.J. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 (endret) Miles Davis skal være en nøkkel person innen denne sjangeren tror eg. 'Some Kind of Blue' skal visstnok være en bra plate... Endret 10. mars 2005 av TLZ Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Som med andre hovedgrupper av musikk så har jazz flere undergrupper og avarter. Jazz og jazz kan være to forskjellige ting. Anbefaler at du sjekker ut noen samleplater med ulike artister (på samme plate da) for å finne ut hvilken retning du foretrekker. Noen nøkkelnavn: Chet Baker, John Coltrane, Miles Davis, Charles Mingus, Dave Brubeck. Kind of Blue og gjerne Bitches Brew med Miles Davis hører vel uansett hjemme i en oppegående musikksamling Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Begynn å hør på P2. Med litt flaks så kjører de et program om en eller annen undergrunns jazzhelt. Lenke til kommentar
DjSlayer Skrevet 10. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2005 Som med andre hovedgrupper av musikk så har jazz flere undergrupper og avarter. Jazz og jazz kan være to forskjellige ting. Anbefaler at du sjekker ut noen samleplater med ulike artister (på samme plate da) for å finne ut hvilken retning du foretrekker. Noen nøkkelnavn: Chet Baker, John Coltrane, Miles Davis, Charles Mingus, Dave Brubeck. Kind of Blue og gjerne Bitches Brew med Miles Davis hører vel uansett hjemme i en oppegående musikksamling Jeg hadde et underliggende motiv med denne tråden, som en guide for andre i min situasjon, nysgjerrig på Jazz men vet ikke helt hvor man skal starte. Smaken er også ikke lik hos alle mennesker, så om jeg ikke liker en plate kan noen andre gjøre det. Takker forøvrig for anbefalingene, skal se nærmere på de. - D.J. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 (endret) Hva med progressiv jazz? King Crimson... Edit: Prøv Mahavishnu Orchestra Endret 10. mars 2005 av anth Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 En myk start kan være M. Davis "Some Kind of Blue" som tidligere nevnt eller Herbie Hancock "Maiden Voyage", John Coltrane "A Love Supreme", eller kanskje litt mer vågalt.. Eric Dolphy "Out to Lunch". Lenke til kommentar
Lungemannen Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Weather Report, Return To Forever, Jan Garbarek, John McLaughlin er verdt å teste. Lenke til kommentar
Purify Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Jamie Cullum er en av mine favoritter. Så har vi jo Jaco Pastorius. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Django Reinhardt! (Du har hørt musikken hvis du spilte Mafia) Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Hva med progressiv jazz? King Crimson... Edit: Prøv Mahavishnu Orchestra John McLaughlins MO er god knall. King Crimson er vel et godt stykke unna det jazzpurister ville ha kalt (i beste fall) progressiv jazz...... Ellers finnes det som nevnt i postene før meg en del gamle, døde legender man bør låne øre til. Allikevel: Det norske jazzmiljøet i dag er STORT og holder SVÆRT god kvalitet, og høster anerkjennelse over hele verden. Ta ett kvarter eller to i nærmeste anstendige platesjappe (ikke MYE er lagt ut til nedlasting) og hør på noe av den norske jazzen som har kommet de siste åra. T'Weed Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 King Crimson er mye innom det jeg liker å kalle sirkusjazz. Noen av skivene deres passer perfekt inn i jazzsjangeren. Men det er vel ikke det fanatiske jazzere lytter til. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 King Crimson er mye innom det jeg liker å kalle sirkusjazz. Noen av skivene deres passer perfekt inn i jazzsjangeren. Men det er vel ikke det fanatiske jazzere lytter til. Nåvel...jazz og jazz....er i grunnen vanskelig å definere det også. Like vanskelig (umulig) som å definere god/dårlig musikk. Mitt hode sier at King Crimson er mer i rock-bagen enn i jazz-posen. MESTEparten av tiden. Dicipline, feks. Ellers kan jo både David Sanborn og Kenny G finnes i jazz-avdelinga på enkelte platesjapper, mens jazzistene står krokete og kaster opp ved synet....... T'Weed Lenke til kommentar
DjSlayer Skrevet 11. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2005 Allikevel: Det norske jazzmiljøet i dag er STORT og holder SVÆRT god kvalitet, og høster anerkjennelse over hele verden. Ta ett kvarter eller to i nærmeste anstendige platesjappe (ikke MYE er lagt ut til nedlasting) og hør på noe av den norske jazzen som har kommet de siste åra. A: En av mine favoritter er norske Trio de Janeiro med platen Brazilikum, en plate inspirert/bestående av latino Jazz. B: Problemet her er tidsspørsmålet, det finnes så mye att tiden så absolutt ikke strekker til. Takker for alle forslag hitill, skal ta de i nærmere betraktning neste gang jeg er i platesjappa. Dessuten kom gjerne med mer spesifike plater som burde høres på. - D.J. Lenke til kommentar
kaiern Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Edit: Prøv Mahavishnu Orchestra Det er tøft! Lenke til kommentar
Vooon Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Nils Petter Molvær Second that, albumet 'Solid ether' er verdt en sjekk - grisebra. Lenke til kommentar
Ø.B. Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Hørt noe av Thelonious Monk? for eksempel Monk's Dream cd'en Lenke til kommentar
Smooth Ceiling Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Chick Corea og Mezzoforte bør du få med deg. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 Django Reinhardt! (Du har hørt musikken hvis du spilte Mafia) digg musikk! ellers enig med olsen, nrk P2. bra program for oss som er interessert i "utenlandsk" (les: ikke engelskspråklig) musikk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå