Gå til innhold

Newegg mot norske netshopper!

Anbefalte innlegg

Gjorde for moroskyld en sammenligning mellom norske og amerikanske datapriser!

varene er som følger:

AMD Athlon 64 3000+ ''Winchester''

Hitachi Deskstar 7K250 250 GB S-ATA

MSI K8N SLI Platinum

Nec ND-3520A

OCZ Gold Edition EL Voltage Xtreme DDR400 1024 MB (2x512)

Thermalright XP-90

Thermaltake Armor Sølv

Thermaltake Silent Purepower 480W

XFX GeForce 6800GT 256MB GDDR3 PCIe

Pris hos Netshop, billigste butikk på disse delene:

TOTALT 13945,-

Pris på Newegg.com for samme deler: 1392$, tilsvarende 8526 kroner.

Det er ikke greit å være Nordmann når vi ser prisene borti der.

Den norske totalprisen er jo 64% høyere :cry:

Heldig-grisene der borte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ikke realistisk da.. greit nok det er dyrere her, men ikke 64% må ta i betraktning at vi har mer penger å rutte med, en den jevne amerikaner.

så skal det vel også nevnes at mange av produktene er fremstillt av amerikanske produsenter :|

Lenke til kommentar

Synes ikke prisene er så veldig høye i Norge. Vi ligger tross alt foran de fleste landene i Europa (gammel teknologi til høy pris anyone?) og lønnsnivået ligger, som sagt tidligere, noe høyere her enn i USA. Uten at jeg skal uttale meg alt for sikkert, er det rimelig å anta at norske websjapper opererer med veldig små marginer. Det er vel kanskje derfor prisene mellom de ulike butikkene også varierer relativt lite mellom de "billigste" butikkene.

Lenke til kommentar

Husk også at priser i USA oftest angis uten "local tax", tilsvarende norsk mva, men varierende i prosent.

Skulle du importere til Norge ville prisen uansett bli høyere. La oss legge på minst 150 i frakt + norsk mva så er prisen (8526 + 150) * 1,25 = 10.845. Da er vi en del nærmere.

Så må du regne med at de norske importørene/butikkene må ta betalt for å tilfredstille norsk lov vedrørende angrerett, garantier og reklamasjoner.

tm

Lenke til kommentar

Ikke klag :) I Norge har vi meget bra priser på datautstyr, samt at vi har tilgang på det aller meste *veldig* tidlig. Også med meget gode forbrukerrettigheter, som kan koste ganske mye for selgeren.

Når det gjelder det å sammenligne priser, så må du trekke fra 25% mva for å kunne sammenligne norske priser mot USA priser (som typisk oppgis helt uten "tax", siden det avhenger av stat). Dessuten så må man se helhetlig på ting, lønninger+sosiale kostnader tatt i betraktning så tror jeg ikke det blir den store forskjellen for gjennomsnittsborgeren. Husk at i USA så er mye mer privatisert av helse og skole, og dermed krever mer penger eller forsikringer...

BTW, det å selge hardware i Norge er ingen god butikk, meget små marginer. Det blir man ikke rik på så lenge man ikke kan ha en stor omsetning. Dessuten er markedet i Norge litt mer begrenset, Norges befolkning er jo kun en middels stor by i internasjonal målestokk ;) Volum har alltid vært et godt middel for å presse priser.

Edit: Typo

Endret av opresterud
Lenke til kommentar

Ser at Newegg oppgir priser uten moms og andre skatter, så da regner jeg med at du har sammenlignet med eks.mva. prisene her i Norge? Du kan jo også ta en titt på garantibetingelsene til Newegg....

Warranty:

* OEM CPUs carry a limited 30 day warranty. 

* Retail CPUs carry a 3 year manufacturer warranty and must be serviced by the original manufacturer.

*  Newegg.com will not cross-ship CPUs.

* All defective and DOA CPUs will be replaced upon return.

Refund:

* CPUs can only be refunded within 7 days of the invoice date, and must be post marked within 7 days, no exceptions.

* All refunds, including defective and DOA CPUs, will be charged a 15% restocking fee.

Edit: Verdien av USD er jo ekstremt lav fortiden, noe som også får en del å si for denne sammenligningen.

Endret av mar
Lenke til kommentar
avhenger av stat). Dessuten så må man se helhetlig på ting, lønninger+sosiale kostnader tatt i betraktning så tror jeg ikke det blir den store forskjellen for gjennomsnittsborgeren. Husk at i USA så er mye mer privatisert av helse og skole, og dermed krever mer penger eller forsikringer...

Ja, men du unngår jo å nevne skattenivået i Norge kontra USA. USA har endel mer privatiserte fellesgoder, men Norges høye skatteandel gjør jo opp for dette. Dessuten er det også svært vanlig at en helseforsikring er inkludert som frynsegode i de aller aller fleste jobber i USA.

Jeg har faktisk bodd og jobbet i USA en periode og er ikke i tvil om at utgifter til varer og tjenester generelt kontra lønnsforhold var mye bedre for min del i USA. (Til tross for at jeg hadde en relativt dårlig lønn på det tidspunktet). Hadde jeg fortsatt i USA hade jeg utvilsomt hatt en mye bedre lønn enn her i Norge, og alle varer og tjenester hadde fortsatt vært mye billigere der borte enn det de er i Norge.

Lenke til kommentar
30 dagers garanti på OEM CPUer? JESUS?

dette er virkelig selgers marked mht. villkår ;)

Ja, men ikke glem at svært mange butikker i USA ofte opererer med hele 30 dagers angrefrist. Her i Norge har man lusne 14 dager, og da kun på postordre. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Om man fjerner MVA fra de norske prisene og bruker en dollarkurs på 7, som historisk sett er MYE mer korrekt enn dagens 6,3 eller der omkring, så ender vi opp med en forskjell på under 1000,- Det er jammen ikke mye tatt i betraktning volumet som Newegg kan kjøre med i forhol til Netshop.

Tror faktisk Norge er blant de billigste landene å kjøpe IT utstyr i, kanskje Danmark/Tyskland er billigere, men det kan ikke være mye. Har selv vært i Australia og der var det ikke noe billigere.

Lenke til kommentar
Om man fjerner MVA fra de norske prisene og bruker en dollarkurs på 7, som historisk sett er MYE mer korrekt enn dagens 6,3 eller der omkring, så ender vi opp med en forskjell på under 1000,- Det er jammen ikke mye tatt i betraktning volumet som Newegg kan kjøre med i forhol til Netshop.

Tror faktisk Norge er blant de billigste landene å kjøpe IT utstyr i, kanskje Danmark/Tyskland er billigere, men det kan ikke være mye. Har selv vært i Australia og der var det ikke noe billigere.

Ikke for å pirke, men av bruttosummen utgjør mva 20%. 25% regnes på netto.

Da er nok forskjellen noe større.

Men er helt enig i at Norge er et billig land å handle elektronikk i. Det eneste som KAN bli billigere er dersom du kan handle eks mva/skatt i utlandet, og ta det med hjem som lovlig reisegods. Du kan da ta med varer for inntil 6.000 kroner.

Edit: Redigert flere skrivefeil. Hjerne og fingre snakker ikke med hverandre i sanntid!

tm

Endret av tema95
Lenke til kommentar

Må huske at folket der bortet tjener mindre enn vi her.... kjenner en norsk student i usa...han har "deltidsjobb" ved siden av studiene...han tjener mellom 7-8 dollar timen.... Det er ikke så mye! (bussjafør er han der). Jeg tjener jo ca 13 dollar timen i Norge...det blir differanse på ca 45 % høyere lønn for meg.......

Lenke til kommentar
Må huske at folket der bortet tjener mindre enn vi her.... kjenner en norsk student i usa...han har "deltidsjobb" ved siden av studiene...han tjener mellom 7-8 dollar timen.... Det er ikke så mye! (bussjafør er han der). Jeg tjener jo ca 13 dollar timen i Norge...det blir differanse på ca 45 % høyere lønn for meg.......

En timelønn er dog også veldig vanskelig å sammenligne da det varier svært mye utifra hvilken kurs du bruker til omregningen. Dessuten spiller, som nevnt, skattenivået inn også.

Lenke til kommentar
dessuten skal den enkelte butikk tjene 7% vis ikke mer på produktet.

Og i de fleste andre bransjer villa man ikke gidde og selge noe som helst med så elendige marginer.

7% er nok mer enn mange beregner, uansett en helt elendig fortjeneste.

Salg av HW er rett og slett bare og bytte penger med mindre du har en enorm omsettning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...