Gå til innhold

Overklokking av AMD XP1700+. Hvordan?


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke overklokket før. Kan jeg gjøre det på denne og hvor mye?

Hvordan merker jeg at det har blitt for mye overklokket? Hva skjer da?

Finnes det noe guide på hvordan man overklokker. Hva man stiller på i bios?

 

Har følgende:

Abit KR7A-raid with AMD XP1700+ (Palomino)

1,5GB PC2100 cl2,5

Mist 500W PSU

Creaticve Geforce 3ti200

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg må spørre hva standar klokken er på. pappa sier at det er en 1700+ pc'n hans. men standar klokken på den er 1.1ghz, å dette tror jeg er feil. men jeg kjører den på 1.24ghz. og klokking gjør du i bios. og du stiller på fbs.

 

men som sagt før så finnes det ingen Guide på klokking egentli. siden alle bioser er forskjelige.(eller tar jeg feil?)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Jeg har ikke overklokket før. Kan jeg gjøre det på denne og hvor mye?

Hvordan merker jeg at det har blitt for mye overklokket? Hva skjer da?

Finnes det noe guide på hvordan man overklokker. Hva man stiller på i bios?

 

Har følgende:

Abit KR7A-raid with AMD XP1700+ (Palomino)

1,5GB PC2100 cl2,5

Mist 500W PSU

Creaticve Geforce 3ti200

Hvor mye du kan klokke prosessoren din er avhengig av hvor heldig du har vært mde prosessoren, hovedkortet ditt, kjøling, chipset osv osv.

 

Overklokking er lettest i BIOS, der du stiller på FSB (front-side bus) og evt. multiplier dersom prosessoren din er ulåst. Dersom du har nForce - chipset, har du AGP/PCI-lock, noe som gjør at harddisker og skjerm-/lydkort er beskyttet fra fro høye klokke-hastigheter. Har du annen type chipset, som for eksempel VIA eller noe annet, har du ikke AGP/PCI-lock, og må passe veldig godt på hva du driver med. AGP/PCI-clock skal stå på 66 MHz. Alt over kan skade harddisker og ovennevnte komponenter.

Når du overklokker, må du ta det steg for steg, ikke være over-ivrig. Skru en og en FSB opp av gangen (siden det er multiplier vil 1 MHz økning bli ganget med multiplieren, som er fra 5 til 22, så du får en økning på så mange MHz per FSB.). Dersom det blir ustabilt, kan du prøve å stille opp VCore, som er hvor mye spenning du gir prosessoren. På AMD-systemer er 1.8V max. Alt stabilt på 1.8V eller mindre går bra.

En annen ting du må passe på, er kjøling. Har du ei passe dårlig vifte, og temp. som til vanlig ligger på 50-70 grader, er det ingen god ide å overklokke. 80 grader betyr en varm død for prosessoren, og ved 60 grader, er det lurt å ta det rolig. Har du luft-kjøling, må du passe godt på, vann- og fasekjøling er utviklet for blant annet overklokking. Husk at temp. stiger for hver MHz og for hver økning i VCore.

Om prosessoren din er ulåst eller låst, finner du ut ved å prøve å stille multiplieren på annet en default. Går det, er den ulåst, går det ikke, er den ulåst, noe som er bra.

Ved å stille multiplier til f.eks. 17, kan du kjøre lavere FSB, men samme hastighet som med multiplier 15 og høyere MHz.

133 MHz*15 = 1995 MHz

118 MHz*17 = 2006 MHz

Her er FSB lavere, noe som er bra, for da kjøres ikke prosessoren så hardt.

 

Håper dette hjelper. :thumbup:

 

P.S.

I forbifarten er det mulig jeg har skrevet noe feil, så bare rett meg den som vil.

Lenke til kommentar
Ved å stille multiplier til f.eks. 17, kan du kjøre lavere FSB, men samme hastighet som med multiplier 15 og høyere MHz.

133 MHz*15 = 1995 MHz

118 MHz*17 = 2006 MHz

Her er FSB lavere, noe som er bra, for da kjøres ikke prosessoren så hardt.

133 MHz*15 = 1995 MHz <-- Denne er bedre

118 MHz*17 = 2006 MHz <-- enn denne

 

kjører man på lavere fsb, har du helt rett, da kjøres ikke cpu så mye, men den er da også mye "slappere" enn en cpu som har høyere fsb. Sånn som jeg har forstått det er det bedre med høyere fsb, dog mer ustabilt. Når man da ser på minnet, vil man med høyere fsb ha slappere timings på minnet.( med mindre man bruker dividerer)

Eks.

Jeg kjører 200mhz * 12,5 = 2500 mhz på cpu

minnet mitt kjører 200 mhz med slappe timings

Jeg kunne kjørt

167 mhz * 15 = 2505 mhz

og minnet på 167 mhz med litt bedre timings enn jeg har nå.

Men da ville cpu ha vært dårligere selv om den kjører med 5 mhz mer.

Poenget: Med høyere fsb er cpu raskere

 

Om dette er feil, så bør noen gi meg en H******* god forklaring på hvorfor jeg har feil.... :D

Lenke til kommentar
hvordan "ulåser" man 1700+ da? jeg har den også

Jeg har Amd Athlon 1700+ eg og den var på rundt 1,4GHz. Har bare overklokke den til litt over 1,52GHz.

 

Når man skal låse opp de nye Athlon XP (Palomino) prosessorene fra AMD nytter det ikke lenger å tegne på L1 broene med blyant, slik vi kunne med Duron og Athlon Thunderbird. Bare en liten feil kan låse Multiplier til 11 konstant.

 

Guide på overklokking.no

Lenke til kommentar
Ved å stille multiplier til f.eks. 17, kan du kjøre lavere FSB, men samme hastighet som med multiplier 15 og høyere MHz.

133 MHz*15 = 1995 MHz

118 MHz*17 = 2006 MHz

Her er FSB lavere, noe som er bra, for da kjøres ikke prosessoren så hardt.

133 MHz*15 = 1995 MHz <-- Denne er bedre

118 MHz*17 = 2006 MHz <-- enn denne

 

kjører man på lavere fsb, har du helt rett, da kjøres ikke cpu så mye, men den er da også mye "slappere" enn en cpu som har høyere fsb. Sånn som jeg har forstått det er det bedre med høyere fsb, dog mer ustabilt. Når man da ser på minnet, vil man med høyere fsb ha slappere timings på minnet.( med mindre man bruker dividerer)

Eks.

Jeg kjører 200mhz * 12,5 = 2500 mhz på cpu

minnet mitt kjører 200 mhz med slappe timings

Jeg kunne kjørt

167 mhz * 15 = 2505 mhz

og minnet på 167 mhz med litt bedre timings enn jeg har nå.

Men da ville cpu ha vært dårligere selv om den kjører med 5 mhz mer.

Poenget: Med høyere fsb er cpu raskere

 

Om dette er feil, så bør noen gi meg en H******* god forklaring på hvorfor jeg har feil.... :D

Du har nok helt rett. Tror jeg skrev litt feil der...bra at det ble rettet hvertfall :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...