ED209 Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 (endret) Hva er det som er akseptabelt her på HW, eller er det bare jeg som opplever dette? Jeg har vært en trofast bruker av HW siden 21/01/2003 og har hatt mye glede av å sitte å lese hva andre mener om diverse saker. Denne gleden ble brutt nå for en halvtime siden da jeg var innom en annen del her på forumet hvor jeg ville skrive noe kritisk om Telenor. Mange har sikkert hørt en annen uttalelse av ordet Telenor og det er dette jeg vil ta opp. Skriver dette innlegget fordi jeg har opplevd å bli sensurert pga. en annen stavelse av Telenor. Det er ingen som kan komme å si "Du har ikke lov å uttale Telenor på den måten! FY FY!!" Hvis noen gjør det, så er det jo å krenke min ytringsfrihet. Vi lever tross alt i et fritt land, vi har selvstyre, vi kan selv velge og være med på å bestemme. OG vi kan si og skrive hva vi vil. Hvis dere her i HW har egne lover og regler for uttalelsesmåter av ordet Telenor, let me know. Helst med en svært god begrunnelse. Har lest retningslinjene til HW og kan med en gang si at Telenor er et konsern jeg uttaler meg om, ikke noen person. Vil samtidig demonstrere litt for HW leserne hva som har skjedd. Som dere sikkert har skjønt gjelder dette at jeg angriper et "selskap", og jeg sier det igjen, ikke en person, ved at jeg forandrer på navnet til selskapet. La meg nå demonstrere litt for dere med noen eksempler: Hor, horibelt, horoskop, horten, hore, horn, Telenor. Telenor har jeg faktisk skrevet med en "h" istedefor "n". Er det ikke litt merkelig at "hore" og "hor" ikke blir sensurert. Er dette bare noe jeg opplever, eller er det slik hos alle? Mvh. Øystein Haugan Endret 10. mars 2005 av Rattata[No] Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 (endret) QUOTE (Rattata[No),10/03/2005 : 05:34] Vi lever i et fritt land, vi har selvstyre, vi kan selv velge og være med på å bestemme. OG vi kan si og skrive hva vi vil. Vi lever i et fritt land ja, og vi har heldigvis ytringsfrihet. Det betyr imidlertid ikke at du kan si hva du vil, når og hvor du vil, slik enkelte tror. Du kan ikke skrive hva du vil på forumet, selv om vi er i Norge. Mener du seriøst at dette var dypt krenkende for deg? Forresten har jeg en anelse om at du kan ha litt større sjans til å bli tatt seriøst i diskusjoner hvis du sier Telenor med N. Edit: Jeg snakker ikke på vegne av hw.no, dette var fra meg som bruker. Endret 10. mars 2005 av Rikky Lenke til kommentar
ED209 Skrevet 10. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2005 (endret) Neida, er ikke krenket. Syns bare det er litt rart at et ord som kan brukes som et direkte angrep mot en annen person (tenker her på ordet "hore") ikke er sensurert. Var bare helt tilfeldig at jeg oppdaget dette og fant ut at dette måtte prøves ut ved å skrive andre ord som hadde samme setning i seg. Jo egentlig, misliker egentlig Telenor så mye at jeg helst vil bruke kallenavn på dem. Men jeg er ikke krenket fordi jeg ikke får lov av dere å skrive det. Og ja, leser en del her inne på HW forumet og har sett at dere er blitt en del strengere. Greit nok når det er virkelig useriøse innlegg, men noen ganger syns jeg sensuren blir litt drøy. Har dessverre ingen eksempel å komme med, men dere burde kanskje mykne litt opp. Kan dere ikke kanskje gjøre slik som "Blink" moderatorene gjør? Hvis en finner noe som er kanskje litt upassende, så formidles dette vidre slik at flere moderatorer kan komme inn å vurdere, eller har dere det slik også? Er titt og ofte innom poster som er stengt kun av ren nyskjerrighet for hva grunnen er at den er stengt. Og det er her jeg mener at sensuren kanskje burde vært vurdert av flere og ikke bare av en moderator. Kan jo virke som om de utøver litt unødvendig maktdemonstrasjon? Ikke vet jeg. Er nå bare noen tanker jeg har, og som sagt det er min ytring. Endret 10. mars 2005 av Rattata[No] Lenke til kommentar
ED209 Skrevet 10. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2005 (endret) QUOTE (ikkeno @ 10/03/2005 : 06:59) Telenor Ja, jeg vet det. Lurer litt på det der skjønner du. Skrev dette innlegget en annen plass her på forumet. Og fikk et svar tilbake at det ikke var noe problem. Derfor jeg spør på en usikker måte hvor sensuren ligger? http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=389913 Edit: Samme skjedde nå også. Æresord, jeg har ikke forandret på quotinga. Endret 10. mars 2005 av Rattata[No] Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Det har vist seg at svært mange av våre brukere feilstaver firmanavnet Telenor, mest sannsynlig med vilje. Vi så dette som et problem på et tidspunkt da dette var svært vanlig (det er vel rundt 2 år siden?), og innførte denne omskrivingen. Vi er klar over at det finnes subtile måter å komme seg rundt dette på. Vær klar over at vårt forum ikke har noen form for ytringsfrihet, og vi kan sette mye strengere regler enn det som finns i norske lover. QUOTE (Rattata)Er titt og ofte innom poster som er stengt kun av ren nyskjerrighet for hva grunnen er at den er stengt. Og det er her jeg mener at sensuren kanskje burde vært vurdert av flere og ikke bare av en moderator. Kan jo virke som om de utøver litt unødvendig maktdemonstrasjon? Ikke vet jeg. Å hinte til at noen av våre moderatorer stenger tråder som en maktdemonstrasjon er rett og slett feil. Moderatorene våre har retningslinjer som de må følge, og kan ikke bare finne på regler underveis. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Jeg har heller liten forståelse over at du blir frustert over å ikke kunne bruke barnslige kallenavn på diverse firmaer. Dersom du ønsker å skrive at feks. Telenor ikke oppfyller dine krav som kunde,da er sikkert ingen som ikke stopper deg i det. Men ved å bruke "morsomme" kallenavn oppnår du jo bare to ting: 1. Det virker rett og slett barnslig. 2. Som nevnt over, det er mindre sjanse for å bli tatt seriøst. Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Jeg forstår ikke helt problemet her. Hva er det som gjør at kritikken din mot overnevnte selskap ikke lar seg forstå om du ikke vrir og vender på firmanavnet? Er det ikke en smule barnslig å drive med slikt uansett? Det virker jo bare mindre seriøst. Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 QUOTE (Rattata[No] @ 10/03/2005 : 05:34) Hvis noen gjør det, så er det jo å krenke min ytringsfrihet.Vi lever tross alt i et fritt land, vi har selvstyre, vi kan selv velge og være med på å bestemme. OG vi kan si og skrive hva vi vil. Hvis du hadde vært like ivrig til å angripe skikkelige brudd på ytringsfriheten hadde det vært prisverdig Engasjer deg i andres rett til å kritisere regimer og andre verdige saker så får du ut all den oppbygde frustrasjonen du har. Det blir bare flaut når du gjør dette til en sak om ytringsfrihet. Det er snakk om å endre en bokstav som ikke endrer innleggene dine på noe vis, ikke tar bort meningen bak det du sier (sålenge du ikke lager innlegg med ett ord i da) og som faktisk gjør at du får rett stavemåte på et firma. Lenke til kommentar
ED209 Skrevet 10. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2005 Ok, greit. Skulle kanskje formulert meg på en annen måte. Burde ikke tatt med alt det andre om ytringsfrihet og det. Det som jeg reagerte på var hvorfor HW har sensurert kun Telenor navnet og ikke feks. ordet "hore"? Jeg vil ikke blåse dette opp til en stor diskusjon, men å lage et kallenavn til et firma er i mine øyne noe som er helt uskyldig ja kanskje barnslig i andres øyne. Men det som var egentlig mitt poeng ble egntlig misforstått. Dere ser i første innlegget mitt at jeg lager en liten demonstrasjon av flere ord som har "hor" i seg. Vel, det var bare tilfeldig at jeg prøvde det ut men jeg gjorde det alså siden Telenor ble sensurert. "Hore" er et ord som kan brukes direkte mot personer til å snakke nedlatene om noen. Hvis man skal være litt pirkete så heter det vel prostituert? Vet ikke om dere skjønner poenget mitt her? Men det var egentlig det jeg lurte på, dårlig formulert innlegg fra min side. QUOTE (kilogram)Å hinte til at noen av våre moderatorer stenger tråder som en maktdemonstrasjon er rett og slett feil. Moderatorene våre har retningslinjer som de må følge, og kan ikke bare finne på regler underveis. Den er grei, var bare noe jeg lurte på. Lenke til kommentar
enden Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Når det gjelder autkorrekturen av ord så vil denne være rimelig ressurskrevende på en alt overbelastet forumserver, så ordene man "sensurerer" må velges med omhu. Omskrivingen av Telenor var et ganske omfattende en periode, og jeg synes det var veldig bra at denne ble lagt til. Dessverre blir lista fort veldig lang dersom man skal legge inn alle mulige varianter av ukvemsord, så det er nok en umulig oppgave.. Lenke til kommentar
ED209 Skrevet 10. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2005 Ok, da er dette oppklart for min del. Takk for opplysninger. Lenke til kommentar
StupidNick Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 enig med rattata. dere moderatorer burde kanskje mykne opp litt. Sensur-test: Hore, avskum (fant ikke på flere..) Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 (endret) FYI: Det er en liten koselig tråd her på "Tilbakemeldinger om forumet" som omhandler dette: "Tips! Automatisk stavekontroll" av brukeren "Patience". Endret 10. mars 2005 av Remerser Lenke til kommentar
ED209 Skrevet 10. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2005 QUOTE (Remerser @ 10/03/2005 : 20:18) FYI: Det er en liten koselig tråd her på "Tilbakemeldinger om forumet" som omhandler dette: "Tips! Automatisk stavekontroll" av brukeren "Patience". Hmm..nei, leste gjennom innleggene der og for meg virker det som om dere kun diskuterer deres irritasjon over hvordan andre skriver. Dessuten synes jeg det var en litt utidig tråd. Kan forklare litt hvorfor jeg synes det. Da jeg ble medlem i begynnelsen av 2003 var det en døv gutt som også meldte seg inn her på HW samtidig. Siden han var døv var ikke skriveferdighetene hans særlig gode siden døve "uttaler" ord i en annen rekkefølge med hendene enn vi som ikke er døv. Han hadde også en del skrivefeil, som jeg lett klarte å forstå. Men det var jo selfølgelig noen som absolutt hengte seg opp i hvordan gutten skrev. Den tråden du henviser til og som jeg syns er en utidig tråd, vil føre til at mennesker slike som ham kommer til å få det vanskelig her på forum hvis dere praktiserer noen av de forslagene. Dette er også en grunn til at jeg mener at noen av reglene deres her på forumet kan virke litt for strenge. Leser også inne på det forumet at dere har dårlig med 30 sekunder tilgjengelig. Vel, hvorfor har dere tid til å sensurere "Telenor" (utrykket på en annen måte) istede for "Hore"? Hore for meg er et skjellsord, prostituert høres bedre ut. Lenke til kommentar
Arne_F Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 QUOTE (nettikette) Forumet er ikke en rettighet!Husk at forumet (og Internett generelt) ikke er en rettighet, men et tilbud. Du kan bli fratatt tilbudet, og dette er du nødt til å respektere. Tenk derfor alltid godt over hva du skriver, slik at du er sikker på at det ikke bryter med retningslinjene, og ellers med god folkeskikk. Siden forumet ikke er en rettighet, så betyr det at det er noen som "eier" forumet, og er derfor ikke full ytringsfrihet. Beklager for den dårlige formuleringen. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 Dette går jo så absolutt under brudd på "god folkeskikk"! Å forandre navnet til et selskap utelukkende for å henge det ut, er ikke god folkeskikk. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 (endret) Det er like god folkeskikk som elendig kundeservice og pengesuging. Personar eller bedrifter som har på eitt eller anna vis irritert meg til eit visst nivå har eg ingenting til overs for. Endret 14. mars 2005 av zeph Lenke til kommentar
ED209 Skrevet 14. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2005 QUOTE (zeph @ 14/03/2005 : 17:51) Det er like god folkeskikk som elendig kundeservice og pengesuging.Personar eller bedrifter som har på eitt eller anna vis irritert meg til eit visst nivå har eg ingenting til overs for. Da tenker vi likt, jeg og du. La oss starte en folkeaksjon mot monopolbedrifter. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 (endret) QUOTE (zeph @ 14/03/2005 : 17:51) Det er like god folkeskikk som elendig kundeservice og pengesuging. Dette er jeg helt enig i, men så har det seg sånn at Telenor ikke er medlem av forumet. Her på forumet skal man holde god folkeskikk, og å endre navnet til Telenor utelukkende for å henge ut selskapet er ikke å følge god folkeskikk. Endret 15. mars 2005 av @kd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg