Gå til innhold

Erfaringer med Dell Insp. 6000 (spes. viftestøy)

Gjest Slettet+564654123

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+564654123

Fikk min Dell Inspiron 6000 i dag. Specs: 1,87 GHz Sonoma, 1 GB minne, 60 GB 7200 RPM, 128MB ATI Radeon X300 skjermkort, WSXGA+, etc. Har brukt månedsvis på å sjekke ulike merker og forhandlere før valget falt på denne modellen.

Førsteinntrykket var at maskinen var tykk og tung, men det visste jeg jo. Følelsen av plast og litt "løse deler" er absolutt til stede. Ytelsene er det nok ikke noe å utsette på, selv om jeg ikke har gjort noen tester ennå. Maskinen er kjapp, og skjermen er skarp og klar.

HOVEDPROBLEMET er STØYEN fra kjølevifta, eller skal jeg si -viftene! :wallbash: Vifta/viftene går ABSOLUTT HELE tida, selv uten noen programmer kjørende. Og de er ikke av den støysvake sorten. At Dell lager tykkere og tykkere laptop'er er jo litt rart, men at de med Sonoma-maskinene ikke klarer lage bærbare som kan tas med på en lesesal, finner jeg heller latterlig. Jeg ville vært meget fornøyd med PC'n hadde ikke viftestøyen vært der! Dells eget "Community Forum" flommer over av folk som klager på viftebråket. Gruer meg til å ringe Support og fortelle greia: vedder på at de "aldri har hørt om problemet".

Noen andre som har samme erfaring med deres Insp. 6000? Kan man på noen måte fikse på problemet (f.eks. i BIOs)? :hm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette med plast følelse og "løse deler" er et vanlig problem med Inspiron serien til Dell.

Angående vifte støyen så kan du prøve å legge inn FanGUI. Det er et program som jeg bruker på min 8600c til å kunne styre viftene. Det kan også lese temperaturen på CPU og HD. Prøv å sett viftene til lavere hastighet og se om temperaturen på CPU går opp.

Lenke til kommentar

Har også en Inspron 6000, men med Celeron M prosessor. Her går jo viften konstant da! Men kan det være skadelig å skru ned viftehastigheten her hvis det går an?? Ser at Cpu temperaturen er på 33 grader nå, HD på 35 grader. Fikk den maks opp på 43 grader med 100% cpu load i littt over et minutt, men går raskt ned igjen på 33-35 grader.

Men går viften hele tiden med Pentium M også??

Endret av Hovis
Lenke til kommentar
Har også en Inspron 6000, men med Celeron M prosessor. Her går jo viften konstant da! Men kan det være skadelig å skru ned viftehastigheten her hvis det går an?? Ser at Cpu temperaturen er på 33 grader nå, HD på 35 grader. Fikk den maks opp på 43 grader med 100% cpu load i littt over et minutt, men går raskt ned igjen på 33-35 grader.

Men går viften hele tiden med Pentium M også??

Jeg har en Pentium M 725 og ved idle ligger den på ca 50 grader og ingen viftebruk. Ved lett bruk (surfing og Winamp) går den opp et par grader og viften står stille, men går inni mellom. Ved 100% load så øker temperature til 70 grader

I8kFanGUI har noen type profiler som går ant å redigere på. Prøv å sette manualt når viften skal gå hvor mye. Sett at den ikke skal starte før ved 50 grader og gå for fullt ved 60 grader. Jeg sitter ikke på laptop'en nå så jeg husker ikke 100% om det vare mulig å gjøre nøyaktig slik i FanGUI, men jeg vet det var noe profil greier som kunne styre viften. Kan teste nærmere når jeg kommer hjem fra skolen.

Lenke til kommentar

Takker phoen|x

Sender du en nærmere beskrivelse når du kommer hjem så jeg ikke tukler med noe jeg ikke bør tukle med, vil ikke ødelegge maskinen min heller liksom. Prøvde ut litt, men vet ikke hva jeg bør gjøre og ikke gjøre. Men hvis dette ikke er skadelig for cpuen så er det jo genialt. Vet ikke hva maks temperaturen er jeg, men min ligger nå på noen og trevde og noe mer enn det bør den jo tåle. Er det forskjell her på hvilken prossesor type man har?? Jeg har Celeron M i min, tåler den dette programmet like bra som Pentium M??

Takker for hjelpen så langt, og håper du gidder å sende over info senere.

Takk :yes:

Endret av Hovis
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+564654123

Takker også phoen|x for tips!

Lurer på om man sjekke tempen uten FanGUI-programmet?

Er også litt skeptisk til å installere dette ettersom garanti og alt er null verdt om man skulle gjøre noe galt. Aldri vært borti noe sånt før, men tror jeg vil prøve før jeg returnerer maskinen (Pentium M 750 1.87GHz). Dersom man avistallerer FanGUI regner jeg med alt er som før?

Er jo fullstendig uaktuelt å ha splitter ny bærbar - med Centrino! - som suser og bråker konstant. Virker ikke som Dell-folka bryr seg. Hadde jeg jobbet i Dell, ville jeg vært flau (dersom det er slik at de aller fleste I6000-maskinene går med vifta på 100% av tida).

Venter i likhet med Hovis på eventuell info fra phoen|x. Takk så langt!

Lenke til kommentar

Har akkurat samme maskin med samme prosessor. Jeg registrerer også at vifta går men oppfatter det ikke som stort problem.

Den går vel på laveste trinn og er uansett endel stillere en min forrige maskin

copmpaq evo med pentium m4 1.7.

Lenke til kommentar

Var inne på Dells Community forum nå og kunne lese masse om klager på viftestøy. Står at det skulle være 2 vifter på denne maskinen, men jeg har kunn hørt en vifte på venstre side! Men skal visst være en på høyre også??

Og min harddisk gir fra seg en litt høy klikkelyd noen ganger, er dette normalt eller er det noe jeg burde klage på?? Ikke ofte denne lyden kommer, men hvis jeg jobber hele kvelden (5-6 timer) på maskinen kommer den 2-3 ganger kanskje.

Lenke til kommentar
Fikk min Dell Inspiron 6000 i dag. Specs: 1,87 GHz Sonoma, 1 GB minne, 60 GB 7200 RPM, 128MB ATI Radeon X300 skjermkort, WSXGA+, etc. Har brukt månedsvis på å sjekke ulike merker og forhandlere før valget falt på denne modellen.

Førsteinntrykket var at maskinen var tykk og tung, men det visste jeg jo. Følelsen av plast og litt "løse deler" er absolutt til stede. Ytelsene er det nok ikke noe å utsette på, selv om jeg ikke har gjort noen tester ennå. Maskinen er kjapp, og skjermen er skarp og klar.

HOVEDPROBLEMET er STØYEN fra kjølevifta, eller skal jeg si -viftene! :wallbash:  Vifta/viftene går ABSOLUTT HELE tida, selv uten noen programmer kjørende. Og de er ikke av den støysvake sorten. At Dell lager tykkere og tykkere laptop'er er jo litt rart, men at de med Sonoma-maskinene ikke klarer lage bærbare som kan tas med på en lesesal, finner jeg heller latterlig. Jeg ville vært meget fornøyd med PC'n hadde ikke viftestøyen vært der! Dells eget "Community Forum" flommer over av folk som klager på viftebråket. Gruer meg til å ringe Support og fortelle greia: vedder på at de "aldri har hørt om problemet".

Noen andre som har samme erfaring med deres Insp. 6000? Kan man på noen måte fikse på problemet (f.eks. i BIOs)? :hm:

Har selv problemer med støy med en Latitude D610. Trodde først det var viften(e) men fant ut at dette var støy fra HD. Fujitsu 60Gb. Prøv å ta ut HD og start maskinen og hør om støyen er borte.

Jeg ringte selv til Dell support når jeg enda trodde støyen kom fra viften og ble da guidet til vifteinstillinger i BIOS. Det var også noen tastekombinasjoner som kunne nullstille vifteinstilinger. Jeg husker ikke fremgangsmåten nå men anbefaler uansett at du tar en tlf. til Dell support - om ikke annet for at de skal registrere din misnøye med bråket.

Lenke til kommentar

Sorry at jeg har vært så treg å svare, men har blitt et par timer i hjemmekinoen nå som jeg har fått nytt lerret :D

Det er fullt mulig å bestemme selv når viftene skal gå. Hvis du åpner programmet og velger "Enable temperature controll. Trykk så på options og velg fanen "CPU temp control". Der kan du bestemme når viftene skal starte. Når du er ferdig med innstillingene trykker du bare "Save profile". Nå starter ikke viftene før maskinen når temperaturen du har valgt.

Hvis du går på hjemme siden så ser du hvilke laptop'er programmet størrer. dessverre ser det bare ut til at programmet støtter Dell laptop'er, men det går jo ant å prøve programmet. Det kan jo hende det funger :roll:

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+564654123

Det jeg ikke helt skjønner er at enkelte personer rapporterer at deres Inspiron 6000 selv slår av vifta noen ganger. Selv med min maskin halvveis ut av vinduet i norsk vinterkulde klarer jeg ikke å få kjølevifta til å stoppe (cpu-tempen var nede i 16 gr!). Den går konstant altså, ingen unntak. Forstår ikke helt at dette kan være meningen...

Har hatt FanGUI installert en uke nå for å holde styr på viftene og støyen. Dell support kunne ikke fortelle meg hvilken temp.intervall prosessoren burde ligge i, så da kan man jo ikke gjøre annet enn å gjette! :( Har ikke funnet noen pålitelig informasjon om dette på nettet heller. Nå har jeg innstilt FanGUI på å starte vifta (Slow) på 46 grader og stoppe på 40. Dessuten vil vifta gå på Fast dersom tempen kommer opp i 50 gr (og da selvfølgelig skifte til Slow når den er nede i 46 gr.). Hvis noen mener dette er latterlige innstillinger, si gjerne fra!?!

Problemet er også at det skal ingenting til for at cpu-tempen kommer opp i nesten 50 grader, slik at vifta starter bråket igjen. Akkurat nuh kjører jeg KUN en Mozilla-browser (cpu load: 0-2%), og maskinen klarer ikke holde tempen under 50 grader.

Andre som har det likedan, eller kan det være noe smårart med maskinen min?

Lurer også på om andre som har Inspiron 6000 med 60 GB 7200 rpm HD kjenner vibrasjoner på høyresida der disken sitter? :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg bekrefter det som de aller fleste andre sier- viften suser UANSETT. Denne sitter på venstresiden, og høres best. Dersom man legger øret inntil høyresiden, kan man derimot også høre en viss susing derifra også, så tipper hdd er litt "susete" den også.

Noen som vet noe om hvorvidt Dell kommer med en fix på dette, slik at vi ikke behøver 3rd-party programvare for å rette opp? Jeg aksepterer iallefall ikke at en PC til 11.000 ikke kan brukes på en lesesal.

1,73ghz, 533fsb p-M

1x512, 400mhz

R x300 128mb

WSXGA+

40gig 5400rpm hdd

Lenke til kommentar
Alle Inspiron 6000-eiere har problemer med støynivået? Og jeg som hadde tenkt at det skulle bli min nye studievenn. Dritten, dritten..! Er det ikke mulig å finne en dugandes laptop??

Har ingen problemer med viftestøy her, synst det er den beste maskinen jeg noen gang har brukt, genial maskin med det jeg ser på som et genialt tastatur. :)

Og siden jeg sitter med en M prosessor roer den seg ned ettersom jeg ikke jobber mye, og da roer viftene seg og...

Lenke til kommentar

Sjekk for en biosoppdatering. Enkelte ganger har noe rart i biosen på dellmaskiner en tendens til å få viftene til å gå amokk.

Hvis ikke så ring supporten. Dell påberoper seg å overholde ISO-standard for støy, så det der skulle jo være en garantisak. Har selv satt opp service på ENDEL Dell notebooks pga støy.

recon

- eks-Dell support -

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+564654123

Snakket med en annen kar på Dell support i dag, og han sa selvfølgelig noe helt annet enn han første. Skal man stole på denne fyren, så SKAL IKKE VIFTA GÅ HELE TIDA!!!

Med andre ord ser det ut som minst 80-90 % av alle I6000-eierne der ute har maskiner som IKKE oppfører seg slik de var ment (ettersom vifta går konstant). Ring Dell og si fra, så går det kanskje opp for dem at de bør gjøre noe. Selv ble jeg foreslått å installere hele operativsystemet på nytt (noe som sletter ALT jeg har lagt inn på maskinen). Og ja, jeg har siste BIOS og drivere. Hvis vifta ikke slutta, var det snakk om å sende den inn for å skifte deler (!?). Håper snart jeg får brukt den nye maskinen min... :hrm:

Men, som sagt, hvis vifta på din Inspiron 6000 går konstant, så er det faktisk "noe gærnt"...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...