Gå til innhold

Moms på frakt


Anbefalte innlegg

Kan kanskje nevne for de som lurer, frimerker har samme verdi som penger. Kjøper du frimerker for 50 spenn, så er de verd 50 spenn. Usikker på om du kan bytte dem inn igjen, og få tilbake dine 50 spenn, men det mener jeg burde gå an. Det er altså en annen form for "cash". Du betaler ikke for frakten før du leverer frimerkene i den røde postkassa eller på posten. Det er der og da at mva legges på prisen.

 

Et frimerke vil jo ikke si "lov til å sende et brev", da prisen og antall frimerker varierer med vekt.

 

Konklusjon: Frimerker er i praksis det samme som klingende mynt, og raslende sedler, bare med kebrig bakside og merkelige motiver.

 

Lurer på om butikker godtar frimerker som betaling?

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt korrekt har de som har funnet ut følgende.

 

Bedrifter som yter mva pliktige tjenester eller selger mva pliktige produkter, krever inn en avgift på vegne av staten. Og det er mva på frakt og porto.

 

En mva pliktig bedrifter får tilbake all mva som er fakturert han. Må betale inn mva til staten av det han selger. Skal bare for morro skyld sette opp et lite eksempel.

 

 

Avgiftspliktig salg kr 100 000 mva kr 25 000

 

- Avgiftspliktig kjøp kr 50 000 mva -kr 12500

 

Lønnskost inkl. fp kr 20 000,- mva kr 0

Arb avgift (Oslo) kr 2 820,- mva kr 0

 

Driftsutgifter kr kr 15 000 -mva kr 3750

 

Overskudd kr 12 180,-

 

Nå skal vi se hvor mye staten tjener på et slikt lite regnskap.

 

Mva inntekter kr 8 750,-

Arbeidsgiveravgift kr 2 820,-

Forutsetter vi at dette er privatfirma, hvor eier ikke kommer inn under toppskatt, så får staten 38,7% av 12100

Bedriftsbeskattning kr 4682,-

 

Stopper det her, hehe, neida, bediften har også betalt ut lønn, og såfremst de 20000 er over det minstefradrag, klassefradrag og slikt så betaler den ansate minmum 35,8% i skatt altså. kr 7160 i skatt.

 

Så de 100000 i salg over generer til staten kr. 23412,- i inntekt.

 

Stopper det der, neida, den ansatte og bedriftseieren bruker sine surt opptjente penger de også og, hvem tror dere tjener på det ??

 

Det koster å ha et velferdsamfunn ;)

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Hvis han da trengte å kjøpe en kalkulator kunne han kjøpe denne momsfritt.

5050882[/snapback]

 

Ikke si at han kjøper den uten MVA, han må betale MVA som alle andre men når han har MVA oppgjør så kan han trekke MVA-en han betalte på kalkulatoren fra den summen av MVA som han skylder staten.

Lenke til kommentar
Store bedrifter har eget momsregnskap og betaler ikke mva på tjenester og varer de kjøper for å videreselge.

5050731[/snapback]

 

Har ingen ting med størrelsen på firmaet å gjøre.

 

Jeg har bare en ansatt i mitt firma, og jeg har momsplikt. (Får igjen det jeg betaler i moms...)

 

-KJ

Lenke til kommentar
Store bedrifter har eget momsregnskap og betaler ikke mva på tjenester og varer de kjøper for å videreselge.

5050731[/snapback]

 

Har ingen ting med størrelsen på firmaet å gjøre.

 

Jeg har bare en ansatt i mitt firma, og jeg har momsplikt. (Får igjen det jeg betaler i moms...)

 

-KJ

5051180[/snapback]

 

Du får igjen det du betaler i MVA på varer for videresalg, men betaler MVA (som du har krevd inn fra din kunde) for salgsummen du selger for. Ikke glem at du også betaler MVA på varer/tjenester som ikke er til videresalg, akkurat som Per, Pål og Ola Normann. (Ellers kommer Staten og tar deg...)

Lenke til kommentar
Hvis han da trengte å kjøpe en kalkulator kunne han kjøpe denne momsfritt.

5050882[/snapback]

 

Ikke si at han kjøper den uten MVA, han må betale MVA som alle andre men når han har MVA oppgjør så kan han trekke MVA-en han betalte på kalkulatoren fra den summen av MVA som han skylder staten.

5051057[/snapback]

 

Er du 100% sikker på dette? Der jeg jobbet hadde vi ikke eget momsregnskap, men en av våre kunder hadde dette. Dette skapte store problemer når vi videresendte våre fakturaer til dem (på innkjøp av nye ting) da de skulle ta dette i et senere regnskap. Forsto det også på de at de hadde avskrivning på alle "produksjonsrelaterte innkjøp" som gjorde at de slapp å betale mva på dette. (Kan tenkes at det er noen sære regler innenfor den bransjen også)

Lenke til kommentar
Er du 100% sikker på dette? Der jeg jobbet hadde vi ikke eget momsregnskap, men en av våre kunder hadde dette. Dette skapte store problemer når vi videresendte våre fakturaer til dem (på innkjøp av nye ting) da de skulle ta dette i et senere regnskap.

5051597[/snapback]

 

Regnskap er regnskap, man fører ikke noe eget MVA-regnskap da dette er endel av den alminnelige regskapsbiten hos alle næringsdrivende som har MVA-plikt.

For meg høres dette ut som enten en meget sær bransje, og hvorfor skulle man ta dette senere?

Det er jo ikke noe som angår dere som fakturautsender og på meg kan det høres ut som et forsøk på og utsette utbetalingen til dere.

Lenke til kommentar
Forsto det også på de at de hadde avskrivning på alle "produksjonsrelaterte innkjøp" som gjorde at de slapp å betale mva på dette. (Kan tenkes at det er noen sære regler innenfor den bransjen også)

5051597[/snapback]

 

Avskriving har man på større investeringer, mindre utgiftsføres direkte.

Ikke noe av dette har med MVA og gjøre hvis dette var en ordinær bedrift eller næringsdrivende, tørr jeg spørre hva dette firmaet drev med?

Normal betaler man MVA på investeringer og får denne igjen i form av fradrag på inngående MVA som man skylder staten eller i noen tilfeller som penger fra staten hvis man investerer mye og har liten omsettning.

Lenke til kommentar
Er du 100% sikker på dette? Der jeg jobbet hadde vi ikke eget momsregnskap, men en av våre kunder hadde dette. Dette skapte store problemer når vi videresendte våre fakturaer til dem (på innkjøp av nye ting) da de skulle ta dette i et senere regnskap. Forsto det også på de at de hadde avskrivning på alle "produksjonsrelaterte innkjøp" som gjorde at de slapp å betale mva på dette. (Kan tenkes at det er noen sære regler innenfor den bransjen også)

5051597[/snapback]

 

Hvilken bransje var dette?

 

Du må huske at bransjer som har momsfritak må betale moms på varer de kjøper, men slipper å betale inn moms av innkrevde beløp.

 

-KJ

Lenke til kommentar
Er du 100% sikker på dette? Der jeg jobbet hadde vi ikke eget momsregnskap, men en av våre kunder hadde dette. Dette skapte store problemer når vi videresendte våre fakturaer til dem (på innkjøp av nye ting) da de skulle ta dette i et senere regnskap. Forsto det også på de at de hadde avskrivning på alle "produksjonsrelaterte innkjøp" som gjorde at de slapp å betale mva på dette. (Kan tenkes at det er noen sære regler innenfor den bransjen også)

5051597[/snapback]

 

Hvilken bransje var dette?

 

Du må huske at bransjer som har momsfritak må betale moms på varer de kjøper, men slipper å betale inn moms av innkrevde beløp.

 

-KJ

5052626[/snapback]

 

Renovasjonsselskap.

Lenke til kommentar

Her sytes og klages det igjen ser jeg. Godt at det er noen her som har giddet å forklare ting. Moms er rett og slett skatt på verdiøkning, og derfor heter det egentlig ikke moms, men merverdiavgift. Om man kjøper råmaterialer for 200 kroner, foredler de og selger for 300, er verdiøkningen 100 kroner, og på disse hundre beregnes 25% avgift, altså 25 kroner.

 

Det har vært merverdiavgift på tjenester, inkludert frakt, siden 2001, før det var det bare merverdiavgift på varer. Tidligere var bare avgiften på 20% også.

 

Momsen finnes over hele verden. Til og med i Ekvador er det moms. I Europa er gjennomsnittet på avgiften ca. 20%, mens gjennomsnittet i resten av verden er ca. 15%. Den høye satsen på 25% deler vi med Danmark, Sverige, Ungarn og Island (24,5%).

 

Til alle de som maser på skatter bruker jeg å vise til USA, som ikke har et offentlig finansiert helsevesen. Der må en familie på mor, far og to barn betale en helseforsikring på 5.000-8.000 i måneden for å være dekket - uansett om man er arbeidsledig, student, eller i jobb. Hos oss betaler vi skatt i stedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...