creo- Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Hei Jeg postet tidligere ang. spørsmål om at cpu'en ikke hadde det ytelsen den skulle, fulgte artikkelen her på hw.no ang. Cool'N'Quiet og alt kjører som det skal. Men alarmen på Cool'N'Quiet går ganske ofte, det skyldes at viftehastigheten går ned til rundt 700-800 rpm. Etter jeg fulgte artikkelen til hw ang installasjon av Cool'N'Quiet har det dessverre skjedd at jeg får en blåskjerm av og til. Lurer kanskje på om det har noe med å gjøre at prosessoren blir for varm siden viften ikke gjøre det den skal? Hadde problemer med viftehastigheten fra før jeg fikk installert cool'n'quiet som den skulle, men da hadde jeg ingen problemer med blåskjerm. Fikk ikke svar på sist post ang. problemer med cool'n'quiet. Håper det er mulig å få tilbakemelding på denne posten, er litt newbie på dette området. Lenke til kommentar
Kjeksen Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 alarm? har du software som passer på temperaturen / vifta? Ivertfall med program gigabytes sitt GigaTune, der du kan stille inn en viss rpm på vifta, og stiger den under den gitte verdi, vil det gå en alarm. Finnst sikkert noe lignende på andre software. Lenke til kommentar
creo- Skrevet 10. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2005 Cool'N'Quiet core center passer på tempen og gir alarm grunnet lav rpm å viften. Om noen skulle ha kunnskap om dette, kjempefint om dere hadde kommet med tilbakemelding. Evnetuelt henvise meg til forum, supportsider eller et sted jeg kan få litt hjelp til dette. Lenke til kommentar
Kjeksen Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Cool'N'Quiet core center passer på tempen og gir alarm grunnet lav rpm å viften. Om noen skulle ha kunnskap om dette, kjempefint om dere hadde kommet med tilbakemelding. Evnetuelt henvise meg til forum, supportsider eller et sted jeg kan få litt hjelp til dette. går ikke dette og stille ned da? evnt. skru av? har ikke testet core center selv. Lenke til kommentar
Spook Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Cool'n'Quiet og CoreCenter er jo to forskjellige ting. Cool'n'Quiet er AMD sin teknologi for å "klokke ned" CPU samt justere ned viftehastigheten når CPUen ikke trenger "kraft", dvs når du ikke bruker maskinen din eller når du bruker den til enklere ting som eksempelvis web browsing. Cool'n'Quiet sørger for å justere hastigheten opp og ned etter behov. Du må installere en CPU driver fra www.amd.com for at dette skal fungere. Du må også sette "Power Options" i control panel til "Minimal Power Management". Cool'n'Quiet vil klokke ned CPUen din ved å endre "divideren" (helt ned til 5x, dvs 1000 MHz dersom du ikke har justert opp HT/FSB). Samtidig vil den justere ned Vcore spenningen (CPUen din trenger ikke like mye strøm ved lavere hastigheter), da kjører den "Kaldere" og samtidig justere ned viftehastigheten til ca 2/3 hastighet. CoreCenter er MSIs proprietære program for viftestyring og overclocking og dette fungerer kun med MSIs egne hovedkort. Selv har jeg hatt alle mulige problemer med dette møkkeprogrammet på en ellers dønn stabil PC så dette har jeg avinstallert. Ser at de fleste anbefaler at man disabler Cool'n'Quiet dersom man overcloker men etter min mening er det nettopp da man trenger dette mest. Selv kjører jeg en AMD 64 3500+ "Winchester" klokket til 2.5GHz (11x227) på et MSI Neo2-FIR hovedkort fullstendig stabilt. Og det med Cool'n'Quiet aktivisert. Fungerer helt utmerket men dersom jeg forsøker meg med nevnte COreCenter så får jeg også "bluescreen". Møkkaprogram, som jeg mistenker for umiddelbart å forsøke i justere på Vcore, HT/FSB og RAM Voltage når det startes og at dette forårsaker "bluescreen". Hold deg langt unna CoreCenter så går sikkert allt meget bedre. Lenke til kommentar
tarjeim Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Hold deg langt unna CoreCenter så går sikkert allt meget bedre. hmm, hører du sier dette med Core Center.. Har også hatt problemer med at pc'en blir ustabil, korrekt sagt så bare henger den seg. Har faktisk hatt på Core Center hele tiden for å sjekke om det var prosessoren som var for varm, men nå skrudde jeg den av og kjørte noen krevende prosesser! Alt gikk mye bedre! Ingenting hang seg og det gikk smooth! Har ikke testet det så mye enda, men det kan faktisk virke som om det var Core Center som var problemet! Isåfall; tusen takk! litt off topic, men er det noen som vet om et bra gratis program for å sjekke temperatur og viftehastighet, som en erstatning for core center!? Lenke til kommentar
Spook Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Prøv "Motherboard Monitor" (videreutvikles dessverre ikke lengre men er meget meget bra, kan overvåke det meste) elle "Speedfan" (brukbart og enklere å konfigurere, lar deg også styre viftehastigheten på de hovedkort som støtter dette. Du finner disse på google, har ikke adressene her og nå. Selv bruker jeg Cool'n'Quiet for å styre CPU hastigtet og viftehastighet og Motherboard Monitor 5 til å overvåke viftehastigheter, forskjellige spenninger samt temperatur på hovedkort, CPU og skjermkort. Fungerer helt optimalt for meg. Begge disse er gratis. Lenke til kommentar
elkenzaal Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 CoreCenter er MSIs proprietære program for viftestyring og overclocking og dette fungerer kun med MSIs egne hovedkort. Selv har jeg hatt alle mulige problemer med dette møkkeprogrammet på en ellers dønn stabil PC så dette har jeg avinstallert. Har også hat problemer med dette programmet. Har 2 opteron cpu'er på maskinen min men programmet viste bare at den ene cpu viften gikk selv om jeg så at begge gikk fint. Det resulterte i at alarmen gikk konstant på CPU2 FAN. Opplevde også en del blåskjermer da jeg akkurat hadde installert xp og diverse programvare. Blant annet CoreCenter. Har avinstallert det og har ikke hatt en blåskejrm etterpå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå