O. B. Lix Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 (endret) Jeg har nå lært på den tunger måten at det er IKKE lurt å anbefale sin ISP til venner, naboer og bekjente. Det som skjer er at ADSL er bare testet ut og "godkjent" som stabil når bare 30% av telelinjene i en kabel er ADSL. Det betyr at jo flere ADSL på kabelen, jo mindre stabil, og jo mindre fart. Før hadde jeg 3700 kbit i stabil nedlastning, nå klarer ikke linja mer enn ca 600 kbit. Etter enorm feilsøking med montør etc, er konklusjonen at det kommet så mange flere på linja at det ikke "er plass" til meg lenger. jeg bor under 3 km fra sentralen. Telemontøren sa at på ene stedet (en sentral som dekker 1500 innbyggere), installerte han 2-3 nye ADSL-kunder hver dag (det siste halvåret) uten at linjene blir særlig oppgradert! Kom fiber, kom til meg Endret 9. mars 2005 av O. B. Lix Lenke til kommentar
_Adler_ Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Teit! Har du fått ADSL abonnementet billigere nå som det går tregere? Er dette avhengig av ISP eller har ikke det noe med det å gjøre? Altså det går vell sikkert likevell tregere om du anbefaler Tele2 hvis du har Telenor?! Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Jeg har nå lært på den tunger måten at det er IKKE lurt å anbefale sin ISP til venner, naboer og bekjente. Det som skjer er at ADSL er bare testet ut og "godkjent" som stabil når bare 30% av telelinjene i en kabel er ADSL. Det betyr at jo flere ADSL på kabelen, jo mindre stabil, og jo mindre fart. Før hadde jeg 3700 kbit i stabil nedlastning, nå klarer ikke linja mer enn ca 600 kbit. Etter enorm feilsøking med montør etc, er konklusjonen at det kommet så mange flere på linja at det ikke "er plass" til meg lenger. jeg bor under 3 km fra sentralen. Telemontøren sa at på ene stedet (en sentral som dekker 1500 innbyggere), installerte han 2-3 nye ADSL-kunder hver dag (det siste halvåret) uten at linjene blir særlig oppgradert! Kom fiber, kom til meg Sikker på at det ikke er sentralen din som er overbelastet da? Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Enten er det råtne kabler i området, ellers så er ikke linja inn til sentralen stor nokk. Normale gode kabler tåler langt over 30% fylling med ADSL uten problemer! Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 Spiller vel ingen rolle hva slags ISP det er? Bruker jo samme linjene. Problemet ligger nok såfall i sentralen Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 Dessuten har du full rett til å kontakte ISPen din og klage dersom du ikkje får den hastigheten du betaler for. Lenke til kommentar
gsn Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 Hvis ISP må legge ny fiber o.l. til sentralen da kan det ta typisk 1 - 4 månder å ordne det. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 Dessuten har du full rett til å kontakte ISPen din og klage dersom du ikkje får den hastigheten du betaler for. Gjorde jeg med min ISP da jeg ikke fikk linjen til å bli symetrisk på noen målinger. To dager etter, og noen hyggelige mailer utvekslet, og alt var i orden. Lenke til kommentar
O. B. Lix Skrevet 8. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2005 Jeg har nå skrudd ned hastigheten til det minste til NGT (600/256), og betaler da bare 270,- i mnd, men jeg skulle gjerne ha større fart... Men NGT sier fra kundeservice at de klarer ikke å levere høyere hastighet til meg. Selv NGT leier linjer av Telenor, og det er egentlig disse som er flaskehalsen, er jeg redd. Håper det blir noe av bredbånd via strømnettet som var "hot" nyhet for en tid siden... Lenke til kommentar
O. B. Lix Skrevet 8. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2005 (endret) Sikker på at det ikke er sentralen din som er overbelastet da? Det er nok linjene inn som sikkert er problemet, NGT (og telenor) har solgt samme varen mange ganger her... Endret 8. mai 2005 av O. B. Lix Lenke til kommentar
jasco Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Jeg har nå skrudd ned hastigheten til det minste til NGT (600/256), og betaler da bare 270,- i mnd, men jeg skulle gjerne ha større fart... Men NGT sier fra kundeservice at de klarer ikke å levere høyere hastighet til meg. Selv NGT leier linjer av Telenor, og det er egentlig disse som er flaskehalsen, er jeg redd. Håper det blir noe av bredbånd via strømnettet som var "hot" nyhet for en tid siden... Tipper det er endel ISP'er som skjelver ved tanken på strøm alternativet. Lenke til kommentar
O. B. Lix Skrevet 13. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2005 Er det noen som har hørt noe mer om strøm-alternativet? Lenke til kommentar
la7dfa Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 (endret) Håper det aldri blir bredbånd via strømnettet. Dette forstyrrer alle radiofrekvenser i kortbølge og delvis i VHF båndene. Til nå er utstrålingen alt for høy på disse til å bli godkjent Hvis det blir implementert så emigrerer jeg til indre Mongolia. la7dfa.com Endret 14. mai 2005 av la7dfa Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Hvis det blir implementert så emigrerer jeg til indre Mongolia. Famous last words Lenke til kommentar
ToppDogg Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Du bor ikke på fammestad? Der er det nemlig sånn at når naboen laster ned, så kan mann ikke spille cs! Verste av alt, det er sant.... (Bor heldigvis ikke der!) Lenke til kommentar
Seifenblase Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 (endret) Hmm.. Jeg har (i teorien) Echo fra NGT på 8mbit, men får bare 4200kbit/s. Tidligere fikk jeg 4700kbit/s. Jeg klagde og ville ha 8mbit, men det gikk selvfølgelig ikke. Skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å bygge flere sentraler. Jeg betaler jo full pris, men får halvparten av hastigheten. Bor forresten i Bergen. Edit: småendringer. Endret 14. mai 2005 av resn Lenke til kommentar
gsn Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Spørs hvor langt unna du bor sentralen det det der, som oftest selger ikke ISPer 8mbit ADSL til noen så lenge de ikke kan få minst 4mbit. Lenke til kommentar
jasco Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Du bor ikke på fammestad? Der er det nemlig sånn at når naboen laster ned, så kan mann ikke spille cs! Verste av alt, det er sant.... (Bor heldigvis ikke der!) hahhaha.. det er det mest tragiske jeg har hørt :!: Lenke til kommentar
KydeX Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Håper det aldri blir bredbånd via strømnettet. Dette forstyrrer alle radiofrekvenser i kortbølge og delvis i VHF båndene.Til nå er utstrålingen alt for høy på disse til å bli godkjent Hvis det blir implementert så emigrerer jeg til indre Mongolia. la7dfa.com For å si det sånn, så har Lyse allerede implementert forsøksordning på dette. Så bredbånd over strømnettet finnes allerede. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Håper det aldri blir bredbånd via strømnettet. Dette forstyrrer alle radiofrekvenser i kortbølge og delvis i VHF båndene.Til nå er utstrålingen alt for høy på disse til å bli godkjent Hvis det blir implementert så emigrerer jeg til indre Mongolia. la7dfa.com For å si det sånn, så har Lyse allerede implementert forsøksordning på dette. Så bredbånd over strømnettet finnes allerede. Jeg kjenner også til folk som har fått inett via strømnettet. Grunnen til at dette ikke tar av er lave hastigheter, støy, krav til litt kvalitet på strømkabelene og pris. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå