Gå til innhold

"dårlig" lyd fra itunes ?

Anbefalte innlegg

Sitter her og lurer litt på lyd, snakker selvsagt ikke om entusiast lyd.

Som musikkavspiller bruker jeg itunes, og i mine ører høres det ok ut, dvs helt til jeg hører på lyd, musikk, som generes fra tv-kortet, pinacle pctvpro, gjennom dscaler.

Den er jo himmelvid mye bedre lyden som kommer fra TV-kortet, atskillig mer klar og markant bass, ja hele lydbildet er så betraklig mye bedre at jeg lurer, en skulle nesten tro det var forskjellige høytalere som gjenga lyden.

Samme gjelder om jeg avspiller direkte fra cd gjennom itunes, er ikke i nærheten av lydkvaliteten er fortsatt mye bedre fra tvkortet, samme er egentlig fra avspilling av film fra Power DVD (venter spent på neste artikel angående HTPC fra mastiff).

Vel problemet la jeg ikke merket til før jeg skifta ut mstech 5.1 surround til et annet billig merke, typon 5.1.

Noen tips ? erfaringer rundt dette.

lydbrikken på HK er RealTek ALC658

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lasta ned siste winamp og skjønner ikke hvorfor jeg har brukt itunes i over et og halvt år.

Amarican Idiot med Green Day, får da et kraftig løft fra winamp. uavhenging hvordan jeg stiller inn eq og settinger. merkes veldig godt når jeg kjører med flat eq

Er det noe jeg gjør galt med itunes kanskje ? Leggger merke til at utvolumet er atskillig høyere på winamp. Samt virker faktisk friskere i lydbilde. :hmm:

Er første gangen jeg sitter å sammenligner winamp og itunes, har jo bare godtatt at itunes er best :roll:

Andre anbefalinger når det gjelder avspillere ?

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Det hele kommer ann på hvilken lyd du er ute etter. Personlig liker jeg ikke å ha en eq til å fikle med lyden. Lyden burde i all hovedsak formidles uten noen slags eq. Eq kan gi deg langt dårligere lyd hvis du stiller den inn feil. hvis du bruker den til bare moderate kompenseringer så kan det gi deg et lyft i lydbilde. Men alt for mange stiller for mye opp på eq'en, og dermed så booster du lyden så mye at den forvrenges. Dette merker du veldig godt på komprimert lyd. Det er mulig Winamp har en slags innebygd eq som gir deg "bedre" lyd. Vil egentlig ikke håpe på det. Eneste du kan gjøre er å prøve å skru av eq på begge avspillerne og på lydkortet ditt. Så kan du teste med forskjellige sanger om du hører noe forskjell. Det burde det ikke være. Er det det, har en av avspillerne ikke en flat eq når den burde ha det, som igjen aldri vil kunne gi deg en upåvirket lyd.

Lenke til kommentar

Nå vel var vel litt forhastet å si at jeg bytter ut itunes. Skrudde opp lyden en god del, og da kom største forskjellen frem, uten at jeg forstår det, men stero effekten i itunes er jo klart bedre. For mens Lene Marlin, playing my Game, og Greeen Day hørtes best ut fra winamp, så slo jo whirlwind helt om. Så holder meg nok til itunes, hehe da jeg spiller mest rockabilly og endel punk. Men er alikevel rart hvor forskjellig det låter når alt er innstillinger av avskrudd i begge, virker som winamp takler lavt volum bedre, mens itunes åpenbart har bedre kanal adskillelse- forstå det den som kan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...