Gå til innhold

Er swap-partisjon i linux nødvendig?

Anbefalte innlegg

Min hovedmaskin kjører Slackware linux som hovedoperativsystem. Har satt opp en systempartisjon og en swap-partisjon på 2 GB, dobbelt så mye som jeg har systemminne (1 GB). Men når jeg kjører programmet top, som viser hvor mye ressurser prosesser krever, eller kjører programmet free, som viser hvor mye minne som er ledig, så ser jeg at swap-partisjonen overhodet ikke er i bruk. Det får meg til å lure på om det i det hele tatt er nødvendig med en swap-partisjon. Noen som har et godt svar på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før i tiden var regelen "2X RAM men aldri mer enn 128MB".

I teorien bør en vel alltid ha mer swap enn RAM i tilfelle en prosess som bruker usansynlig mye minne swapper ut all RAM, men det har aldri jeg brydd meg om og det har heller aldri bydd på problemer. Om systemet i ditt tilfelle skulle drive å swappe 2GB data ville det IMO blitt ganske ubrukelig.

Jeg holder meg selv i disse gigabyte-dager til 128MB regelen ;) Men det er klart at om det er et kritisk system du kjører så bør du vel a swap > RAM...

Lenke til kommentar
Har 1 GB RAM i maskinen, og vurderer å hive inn 1 GB til senere. Så jeg vet ikke helt...

Ser ikke helt grunnen til at du vil ha 2GB på maskinen din.

Et noenlunde smart RDBMS vil cache tabeller til RAM etterhvert som de brukes slik at leseoperasjoner skal gå raskere. En database på noen GB vil da fort spise opp all RAM.

Lenke til kommentar

Swap=(RAM<<1) er noe som henger igjen etter sære swap-algoritmer i gamle operativsystemer. Jeg har likevel hørt påstander om at det skal være lurt å ha et par MB swap, fordi dette muliggjør en slags reorganisering/opprydding av minne som ikke kan gjøres direkte i RAM. *lete rundt litt* Oj! Det var faktisk selveste kernel-hacker Nick Piggin som sa noe i disse baner.

En luring på kerneltrap fant ut at han skulle bruke en ramdisk som swap. Dette er definitivt en dårlig idè ettersom en prioritering av minne blir meningsløs når alt minne er av samme hastighet. Saken medbakte likevel noen interresant diskusjoner rundt hvordan swap virker i linux.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...