Gå til innhold

Kjøler på northbridge chipset Abit KT7A

Anbefalte innlegg

Jeg har et Abit KT7A (RAID).

Der er det en 40x40 vifte på VIA chipsetet. Etter at jeg begynte med å dempe støyen i maskina så har jeg funnet ut at denne vifta bråker noe jævlig. Høres nesten ut som om den trenger en dråpe olje(men det er vel ikke å anbefale?).

Har noen byttet ut denne vifta eventuelt hele kjøleren med bare en ny ribbe? Er dette mulig? Hvilken kjøleribbe anbefaler dere?

F.eks noe jeg kan kjøpe fra microplex?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du en kjøleribbe fra en gammel data så funker det glatt med litt arctic silver lim mellom... Det har jeg gjort (Trur det var en kjøler fra en PI-166 ellerno). Northbridge trenger ikke mye kjøling uansett, har hørt om folk som bare har dratt ut kontakta på vifta og klart seg også (men det anbeflaer jeg ikke, høres litt skummelt ut). Virker som om produsentene satte på vifter bare for at hk skulle virke mye heftigere. Nå har jo mange gått tilbake til kun passiv kjøling...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-26 15:52, Corleone skrev:

kjøleren fra Zalman kan jeg absolutt anbefale!

Jeg byttet ut min originale lydløse metallklump med kjøleren Corleone nevnte. Mange som anbefalte den for en stund siden. Målet var å kunne overklokke mer, men hovedkortet mitt liker ikke fsb over 140 uansett. Sjekk linken for bilder og info om min lille modifikasjon...

Bytte av kjøleribbe på northbridge...

Lenke til kommentar

Quote:

havegg skrev (2002-06-26 20:14):

Målet var å kunne overklokke mer, men hovedkortet mitt liker ikke fsb over 140 uansett.

Kanskje lydkortet eller nettverkskortet mm. kan være årsaken til det. Prøv å kun ha skjermkortet på og overklokk så fsb'en.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-26 21:27, Corleone skrev:

Kanskje lydkortet eller nettverkskortet mm. kan være årsaken til det. Prøv å kun ha skjermkortet på og overklokk så fsb'en.

Hadde en tråd om dette tidligere. Byggeren m.fl. hjalp meg, og kom vel fram til at hovedkortet måtte ha skylda. Har også sett flere reviews av MSI K7MASTER hovedkortet mitt, og de har som meg ikke oppnådd mer enn 140 i fsb...

Men jeg skal gjøre et forsøk til, du. Maskinen kjører for tiden på standard hastigheter og dét går jo ikke an :grin: Byggeren er i hvert fall enig. Alt som kan klokkes skal klokkes! (men under forutsetning at det er stabilt - det er mitt problem)

Lenke til kommentar

Quote:

havegg skrev (2002-06-27 01:38):

Men jeg skal gjøre et forsøk til, du. Maskinen kjører for tiden på standard hastigheter og dét går jo ikke an
:grin:
Byggeren er i hvert fall enig. Alt som kan klokkes skal klokkes! (men under forutsetning at det er stabilt - det er mitt problem)

Stå på! ALT skal klokkes :smile: Jeg har noe av samme problemet. Jeg får ikke lov å kjøre høyere enn 143MHz på fsb'en, og dette ganske så ustabilt :cry: Dette er jo kriminelt når en tenker på at jeg har Abit. Noen av tingene som kan hindre meg å klokke høyere er:

- selve hovedkortet Abit KG7 (men dette skal ikke være tilfellet :mad: )

- Lydkortet og/eller nettverkskortet (har prøvd å bytte slot på disse, men ikke merka noe forskjell)

- at jeg har to rambrikker (kjører dem nå i dimm4 og dimm 2, men har ikke merka forskjell :sad: )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...