Gå til innhold

Rør preamp worklog! Update : 15.8.05 :D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

vet ikke om dette vil være til hjelp, men tenkte jeg skulle fortelle litt mer om støyproblemet mitt, så får du kanskje noen hint om ting...

 

vell, det første problemet mitt med støy står beskrevet over i en annen post, forsterkeren min lager nå ikke noe som helst hørbart støy selv (om du ikke legger høyttaler inntil øret, om jeg vrenger opp helt så er det ikke noe forskjell), men jeg opplevde at jeg fikk støy når jeg koblet den til PC og DVD spilleren min under innspillingen, det var mye støy. koblet jeg ut jord fra stikkontakten forsvant den helt. det viste seg at det lå støy på skjermingen til antennekabelen til TVen på 2 volt (vekselspenning) som ble koblet til jord i kretsen, noe som ikke var helt bra.

 

Altså, støyen trenger ikke komme fra forsterkeren, men kan komme gjennom andre ting som er koblet til.

 

når det gjelder strømforsyningen i min, så er det en veldig enkel en, og den funger meget bra.

Ringkjernetrafo - full likeretterbru - kondensator (450V, 220uF) - spole - kondensator - ut 450 Vdc.

 

hører som sagt ikke noe vesentlig støy fra denne, men skal kjøpe nye høytalere som er mye bedre og da kan det hende jeg hører mer (vi får se)...

 

har hørt at rør er svært følsomme for støy, om hvorvidt dette er sant vet jeg ikke, men jeg er imponert over forsterkeren jeg bygde.

 

det er mye som kan spille inn på hvor mye støy du får, hvordan du legger ledningene i kabinettet kan også være avgjørende. jeg tvinnet alle ledningene (dvs parene) for å minske støy. Det vil jeg anbefale at du også gjør. Jeg tvinnet alle signalkabler og strømforsyningskabler som hadde noen å bli tvinnet sammen med. IKKE tvinn strømforsyningskable og signal sammen. Vet ikke hvor stor betydning dette hadde, men det ser bedre ut, og ut fra elektromagnetisk-teori har slikt betydning for den endelige støyen (i mer eller mindre grad)

 

(fatter ikke hvorfor mine innlegg skal bli så lange...)

Lenke til kommentar
Altså, støyen trenger ikke komme fra forsterkeren, men kan komme gjennom andre ting som er koblet til.

 

hvordan du legger ledningene i kabinettet kan også være avgjørende. jeg tvinnet alle ledningene (dvs parene) for å minske støy. Det vil jeg anbefale at du også gjør.

Jeg testet forsterkeren uten annet utsrtyr koblet til.

kun en efekt forsterker med høytalere.

Fant veldig fort ut at cd spilleren lagde mye

støy på ingangen når den sto koblet til og

ikke spilte noe.

 

Kablenes plasering er også stor betydning ja.

Flyttet litt på de under testing og var stor forskjell.

Skal legge de fint i morgen og det å flette dem

er noe jeg har tenkt på helt fra starten av.

skulle bare vente med det til testing og slikt var over.

Ettersom det har vært mye fram og tilbake med ledninger.

Men tenker jeg fletter dem i morgen ja.

Lenke til kommentar

gjør ikke noe at du får lange inlegg Dr VingTor sålenge folk klarer å dele opp i avsnitt så.. ;)

 

@ Maze:

 

aå fin ut den der, bare synd at rørene ikke vises utenifra...

 

så egentlig ikke så vanskelig ut heller, så iallefall ikke ut som om du hadde så fryktelig mange komponenter...

 

skulle gjerne likt å høre på jeg også, jeg går nå fortsatt å venter på at en lærer skal skaffe meg tegninger på rør forsterker, han sa at det egentlig ikke var så vanskelig...

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
hm.. kanskje det.. vet iallefall det er en guide for lodding, selv om jeg kan det..

 

ser at det koblings sjemaet der er litt frem i tid for en GK elev...

 

men 270V dc!?

er helt enig med deg, skal holde fingra mine langt unna der hvis jeg noen gang får muligheten...

Det er særdeles få som kan lodde skikkelig når man går på grunnkurs. Det er også få som ikke kan lodde skikkelig når de går på VK1. Det er langtifra alle som kan lodde skikkelig når man har gått VK2. Og etter 1.5år i lære så kan de fleste lodde ganske greit..

 

Og dette er bare snakk om enkle TV`er og vanlige IC`er (dobbledensity). Å tro at man kan lodde etter grunnkurs er nok litt for optimistisk..

Lenke til kommentar
CDF, det er jo avhengig av så mangt.

 

hvis du kun lodder på skola i 3 år, og ikke bryr deg noe om arbeidt, kan jeg forstå, men jeg har lodda godt siden før GK. ekstra flussmiddel er hemmeligheten til pene loddinger.

Da kan jeg anbefale at du tar å sender en PM til Xell på forumet. Hun jobber i utvikling av elektronikk.. Kanskje henne kan ta noen bilder av noe som de på produksjon har loddet? :p . Det er selv mange bedrifter med servicelektronikkere som sender folk på loddekurs. Dette er personer som har jobbet med finelektronikk i flere år og kan bruke flussmiddel ;)

 

Men jeg tar fram en PM fra 2002(!!) som jeg fikk av Helene. Jeg synes det var morsom lesing og det synes sikkert mange andre også (Jeg holdt da på å utdanne meg innenfor elektronikk og satt å prøvde å få en krets med masse vipper , opamps og masse annet knask til å fungere. Men ser ingenting galt med å poste denne siden det ikke står noe sensitivt her:

 

Heisann

 

Turte ikke å svare mer i tråden i frykt for å bli banna for off-topic-prat.

 

Driver ikke så mye med koding om dagen. Det blir mer design spesifikasjoner og oppfølging av de som gjør designet for oss (vi er en liten bedrift og har ikke resurser -folk- nok til å gjøre alt selv). Når man lager digital elektronikk så programerer man i et språk som er laget spesielt for dette. Det blir omtrent som når man skriver et software program, men språket er litt anderledes og man må ta hensyn til litt andre ting. Akkurat nå driver jeg mye med test av kode som andre har skrevet, og da blir det mye simulering (titte på linjer som veksler mellom 0 og 1 :wink: )

 

Når ting er simulert kan vi legge det ut på en FPGA og teste det i praksis. Da begynner ting å bli mer håndfast. Man sitter på laben med kretskort og logikkanalysatorer og ser på hvordan det funker "in real life".

 

Vi lager ting som skal tåle høyt trykk og temperatur, så da har vi også langtidstester gående i varmeovner, så jeg har også vært med på å lage styringer for disse testene, og har innimelllom ansvar for å holde øye med de.

 

Kort sagt sitter jeg stort sett hele dagen foran PCen :wink:

 

Hvis du holder på med utdannese innen elektronikk/datateknikk er en kombinasjon mellom programerignskunskaper og digial-design svært kjekt å ha. I dag er det vanskelig å få seg jobb hvis man har hovedfokus på kun digital-elektronikk (vet om flere som har problemer med å få seg jobb, så jeg føler meg heldig). Har man en bredere base er det lettere å få seg jobb, for bedriftene ser at de kan bruke deg til litt av hvert. Personlig har jeg for lite refaring inne programering, så jeg streber etter å få mer. Angre på at jeg ikke gjorde det når jeg studerte for nå er det så alt for lite tid.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg noterer at det er to ganske like bokser der. Hvem er hva og hvilken?

Den underste er effektforsterkeren.

Kassa til rør preampen (som er den øverste) er tatt fra en lik effektforsterker som ikke virket. Kasta ut all innmat og begynt på nytt.

 

Et bilde av forskjellen inni.. Litt dårlig bilde men.

preamp024.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...