maze Skrevet 9. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 9. mars 2005 (endret) Min kjærlighet for selvbygde anlegg begynte for godt over et år siden når jeg bygde min første forsterker (god forsterker assa). Siden det har det bare dratt på seg med det ene og det andre og etter å ha fått anledningen til å lytte til den fantastikse lyden man får med rør bestemte jeg meg for å bygge meg en rør får forsterker til den første forsterkeren jeg bygde. Jeg bruker mye av tiden jeg har til overs på skolen til dette prosjektet. Og siden ene læreren min er ekspert på rør og er skikkelig hi-fi freak hadde han selvfølgelig koblingsskjema og alt jeg trengte. Visse modifiseringer kommer jeg uansett til å gjøre når jeg kommer så langt. For se som lurer veldig på hva fordelen med rør er skal jeg forklare det veldig kort. Røret er transistorens forgjenger. Men denne utdaterte komponenten er trykket til hjertet hos mange lyd entusiaster grunnet dens ulinjere forsterkning. Den buede kurven på karaktrestikken for forsterkningen gjør at den produserer noe som heter overharmoniske toner. Altså den doble frekvensen til den tonen som blir sent inn. Ut kommer da den toen du sender inn summert med den overharmoniske tonen. Noe som rett å slett gjør lyden mer behagelig å høre på for oss mennesker. Er ganske komplisert forklaring så for at jeg ikke skal forvirre dere helt stopper jeg med dette for nå. Jeg kom noe sent i gang med denne worklogen. Når jeg fikk tatt de første bildene er allerede Strømforsyningen klar og alle motstandene satt på forsterker printa. Dere gikk da glipp av etsningen av printa og en del lodding, men det er lagt igjen så mange updates kommer. Så litt bilder. Strømforsyningen over og under. Forsterker printa. Håper på god respons. Bare å spørre. Har litt peiling på dette Følg med for updates! Endret 15. august 2005 av maze Lenke til kommentar
Thomas J.L Skrevet 9. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 9. mars 2005 Man ser at du har peil ja Gleder meg til å se mer Lenke til kommentar
j-- Skrevet 9. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 9. mars 2005 Så utrolig bra at du lager worklog *Følger med på denne* Lenke til kommentar
phax Skrevet 9. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 9. mars 2005 dette blir kult tror jeg. er det mye penger og spare på å bygge selv? og hvor kjøper du inn deler? Lenke til kommentar
maze Skrevet 9. mars 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. mars 2005 er det mye penger og spare på å bygge selv? og hvor kjøper du inn deler? Som regel er det dyrt å bygge selv. Men da får man også det man vil ha. Den forsterkeren jeg bygde i fjor koster en 5 - 6k i deler men jeg fikk den for 500.- siden det var en del av pensum og bygge den. Hvis man skal bygge selv kommer prisene fort opp i mange lapper men ser man på en ferdig forsterker med tilsvarende data er de nok dyrere. Så altså: ved å bygge selv får man en dyr forsterker som tilsvarer en enda dyrere ferdig en. hehe. men alt varierer kan kansje finne noe som blir omvent også. men men. Er ikke helt sikker når det jeller priser på sånt. Men er jo gøy bygge selv også. Deler får man kjøpt på elfa osv. Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 9. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 9. mars 2005 Deilg med en worklogg uten om det vanlige. Herlig og nøyaktig arbeid. Denne skal det følges med på. Lenke til kommentar
CaZiO Skrevet 9. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 9. mars 2005 Det har kan du maze! har du den i klasserommet nå? i såfal vil jeg bortom å se på Lenke til kommentar
maze Skrevet 9. mars 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. mars 2005 Det har kan du maze! har du den i klasserommet nå? i såfal vil jeg bortom å se på hehe. har den i klasserommet ja. men er ikke så mye mer å vise en det bildene viser. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 9. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 9. mars 2005 hm... du har ikke lyst til å lage en step by step guide? og hvilken linje går du nå? jeg går GK elektro, og skal gå elektronikk neste år, har planer om å bygge rørforsterker når kunskapsnivået mitt er høyt nok... dette er en guide err.. worklog jeg kommer til å følge nøye med på.. Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 9. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 9. mars 2005 kult... jeg skal bygge en rørforsterker også, men ble noe knot med bestillinga så jeg må bestille på nytt (skal gjøre det i morra om jeg har fått svar på en mail jeg sendte til sjappa) lager rør overharmoniske signaler? syntes det var litt rart... har ikke peil på rør enda selv, men håper å lære litt når jeg bygger forsterkeren (skal lese en litt enkel bok også tenker jeg, bare 60 sider (pdf)) jeg har bestilt (skal bestille på nytt) en forsterker som heter ELLA fra DIY HiFi Supply (fra Hong Kong): http://www.diyhifisupply.com/diyhs_ella.htm kanskje jeg skal lage en worklog på det også? får vell følge med her da... Lenke til kommentar
maze Skrevet 9. mars 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. mars 2005 hm...du har ikke lyst til å lage en step by step guide? og hvilken linje går du nå? jeg går GK elektro, og skal gå elektronikk neste år, har planer om å bygge rørforsterker når kunskapsnivået mitt er høyt nok... dette er en guide err.. worklog jeg kommer til å følge nøye med på.. Skal legge ut så mye info jeg kan her. Skal prøve å få lakt ut koblings skjemaer og negativer her i morgen. Skal gi masse info om det jeg gjør jeg Og er det noe dere ikke fårstår så bare spørr. btw. Går vk2 Serviceelektronikk. Men er skikkelig elektronikk idiot og driver nesten mer med det hjemme en på skolen. Bare synd jeg ikke har så mye utstyr hjemme som på skolen. hehe. Lenke til kommentar
PrayingMantis Skrevet 9. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 9. mars 2005 Dette kan bli bra vettu. Får vel følge med jeg også da Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 9. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 9. mars 2005 Ojsann.. der var jeg også med.. keep on boy! Lenke til kommentar
maze Skrevet 10. mars 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. mars 2005 lager rør overharmoniske signaler? syntes det var litt rart... har ikke peil på rør enda selv, men håper å lære litt når jeg bygger forsterkeren (skal lese en litt enkel bok også tenker jeg, bare 60 sider (pdf)) jeg har bestilt (skal bestille på nytt) en forsterker som heter ELLA fra DIY HiFi Supply (fra Hong Kong): http://www.diyhifisupply.com/diyhs_ella.htm kanskje jeg skal lage en worklog på det også? Den forsterkeren du har bestilt der var lekker da. Litt mye penger for meg men. Det du har der er jo også effektforsterker til å drive høytalerene. Det jeg har er kun en pre amp. Stemmer at de lager overharmoniske toner ja. Men de er jo svakere en den egentlig toten. så blir bare litt i bakgrunnen, men det er lekkert å høre på Lenke til kommentar
- mOtz^ - Skrevet 10. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 10. mars 2005 Kult å ha ett slikt prosjekt da, men skjønner ikke hvorfor gidde å bygge en forforsterker da vi tidligere har bygget en super forsterker som yter maks Lenke til kommentar
kristopher Skrevet 10. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 10. mars 2005 råkult prosjekt! følger med. dette blir sikkert kjempebra Stå på Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 10. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 10. mars 2005 (endret) er ikke grunnen til rørs behagelige og musikalske spillestil den forvrengningen de har, "mykere i kantene", en hva SS (solid state) kan by på? At de klipper signalet mykere og at man ved å bruke rør i klasse A slipper unna crossover forvrengning man har i et klass B\AB system? kan man overhode bruke rør i klasse ab? klasse b burde vel gå, men med tanke på crossover forvrengningen.. synn vi ikke lærer noe om rør på vk1.. jeg har lekt med tanken på å bruke rør som buffer i ampen min, kanskje til og med i pre-ampen min, det ville vært morro å prøvd seg på noe annet en op-amper. vel, jeg følger spendt med.. -Marius Endret 10. mars 2005 av Demogorgon Lenke til kommentar
Vågebu Skrevet 10. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 10. mars 2005 Hva slags høyttalere skal du bruke på den da? Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 10. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 10. mars 2005 kan man overhode bruke rør i klasse ab? ja, Ella forsterkeren er et eksempel på det... (se min post lengre oppe) Lenke til kommentar
ZeS Skrevet 10. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 10. mars 2005 ikke det at jeg skjønte veldig lite av dette men.... blir sikkert bra!! (litt)off-topic: maze, hva hadde du i snitt for å komme inn på GK elektro? mvh: PandoRa(har søkt GK elektro :!: ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå