Gå til innhold

tips til oc av 3500+ (står litt stille nå)

Anbefalte innlegg

ok, i påsken, så skal jeg til nord-norge, og da blir det forsøk på overklokking av en A64 3500+...

har allerede prøvd litt i sommer, men jeg og kameraten min (som har systemet) er ganske nye med dette..

jeg har funnet ut at HT frequency ganger FSB ikke bør være over 1000

og at jeg bør stille på divideren på ram frekvensen, slik at ikke den blir for høy.

(jeg har lest ganske mye om dette..)

vi har prøvd å stille cas ned til 2 ifra 2,5 men da ble skjermen svart. er det noe vits i å prøve noe mer på rammen da? evt. hva da?

bør vi stille med multipiereren for å få opp fsb'en?

jeg husker ikke helt hvilket HK han hadde, men det har både PCI og AGP lås.

(er et msi kort)

(jeg har lenge hatt lyst til å overklokke, men har ikke hatt mulighet til å prøve mer enn det vi har gjort hos han, da jeg bare sitter med ferdig kjøpte pc'er.. :( )

takk for alle svar.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
er det noe vits i å sette ned multiplier for å øke fsb?

Hvis minnet ikke har mer å gå på, så er det vel ikke det.

HT bør ikke overstige 1GHz, det er riktig. Uansett er det neppe noe ytelsesgevinst å hente i dette.

Det er viktig å "isolere" når man overklokker denne plattformen. Altså å teste ett komponent om gangen.

Først hovedkortets maks HTT (ved å redusere LDT (HT-multi), minnedivideren, og CPU-multiplikatoren så lavt at verken HyperTransport-bussen, minnet eller CPU blir begrensningen).

Deretter CPUen, ved å stille multiplikatoren så høyt CPU/kjøling tillater. Vær klar over at man som en tommelfingerregel, bør unngå halv-multiplikatorer på AMD64. Dette gir faktisk litt dårligere ytelse, og gjør dessuten at minnedivideren rundes av oppover.

Så kan man se hvor høyt minnet klarer å henge med - først med slakke timinger. Det krever endel eksperimentering for å finne ut hva som er best for hvert enkelt system. Noen ender opp med stramme timinger på moderat klokkefrekvens, mens andre prioriterer høye klokkefrekvenser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...