stigfjel Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Hardware.no tester en god del produkter opp igjennom årene, og mange tester er ganske bra. Men på enkelte ting synes jeg hardware.no kan bli alt for snevre. Eksempel på tester der hardware.no ofte blir ufullstendige i testingen er f.eks. hovedkort og skjermkort. Det som frustrerer meg med disse testene er at det kun er operativsystemet windows testene blir kjørt i. En god del av leserne på hardware.no bruker linux eller andre *NIX-baserte operativsystemer, og ser da på hvordan disse produktene vil klare seg i linux, om enheten er fullt støttet, eller om det er ting man ikke vil klare å få støtte for. En test av slike komponenter i windows vil da være null verdt for disse leserne, inkludert meg. Det siste eksemplet på dette er testen av Asus A8N-SLI Deluxe, som kun ble testet i Windows. En test av dette hovedkortet med linux eller BSD som operativsystem hadde vært svært interessant lesning for slike lesere. Hvis hardware.no begynner å dra inn slike aspekter i testingen, vil hardware.no fremstå som et svært unikt nettsted, og vi vil få et helt annet perspektiv på de produkter som testes. Ser frem til å høre hva hw.no sier til dette. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 høres ut som en meget god idè... støttes.. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Er dog ikke bruker av Linux el. annet os, enn XP, men er helt enig. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 9. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2005 Er fortsatt spent på å høre fra hw.no. Lenke til kommentar
enden Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Tanken er veldig god, men hvor mye merarbeid fører dette med seg? Jeg er ingen linux-person, så jeg sitter med et inntrykk av at det minst er dobbelt så mye jobb. Blir resultatet dobbelt så bra? Lenke til kommentar
sjursen Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Hvis forskjellene er store mellom XP og Linux så vil det være interessant. ..men om det er store forskjeller mellom Linux-versjoner er for meg uvisst? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 9. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2005 Tanken er veldig god, men hvor mye merarbeid fører dette med seg? Jeg er ingen linux-person, så jeg sitter med et inntrykk av at det minst er dobbelt så mye jobb. Blir resultatet dobbelt så bra? Poenget er at tester av f.eks. hovedkort hvor windows er brukt for mange er verdt null. Det er mange komponenter på dagens hovedkort, i hvert fall de dyrere modellene. De som bruker andre operativsystem, er da i høyeste grad interessert om disse komponentene er støttet i linux. Når det kommer til chipset, er det ikke sikkert at alle chipset kan benyttes i noen andre operativsystem enn windows. Det har ikke så mye å si hvilken linux-versjon som er brukt i testen, bare at nummeret på linux-kjernen er oppgitt, da det er linux-kjernen som bestemmer hardware-støtten, ikke den spesifikke distroen. Hvis testing av forskjellige komponenter i linux kommer på plass, vil testene bli mye mer relevate for personer som bruker linux, og man kan gjøre mye mer vellykkede hardware-kjøp. Det kan også føre til at flere benytter linux, hvis det viser seg at forskjellige komponenter blir testet i linux. Jeg vil tro at mange vegrer seg for å prøve linux, da det så å si ikke finnes dokumentasjon på hva slags produkter som fungerer i linux. Da jeg kjøpte mitt GF6800GT sto det i instruksjonsboken at kompatible operativsystemer er Windows 9X/2000/XP. Det sto ikke et kvekk om andre operativsystemer. Men dette skjermkortet er i tillegg fullt kompatibelt i Linux/FreeBSD, og blir detektert riktig i Solaris 10. Det jeg etterspør, er at hw.no begynner å gjøre oss lesere mer bevisst på dette gjennom tester, slik at folk får alternativer til M$. Lenke til kommentar
vmlinuz2 Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 (endret) Tanken er veldig god, men hvor mye merarbeid fører dette med seg? Jeg er ingen linux-person, så jeg sitter med et inntrykk av at det minst er dobbelt så mye jobb. Blir resultatet dobbelt så bra? Det vil selvfølgelig bli merarbeid. Dobbelt? Tjaa... For det første bør (må) det være en Linux kyndig person som foretar testen, ellers er det meningsløst. For det andre så er det litt vanskelig å bestemme hvordan en skal bruke for testing, blodtrimmet OS eller mainstream. Men når en har bestemt retningslinjer for testing så er det ikke dobbelt arbeid. Om resultatet blir dobbelt så bra, tjaa det blir en god del betre. Det finnes vel ikke noe mer "fair" ytelses test på hardware en kjernekompilering... time make -j16 all vmlinuz Endret 9. mars 2005 av vmlinuz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå