femfulle Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 En fordel som universitetene har (ntnu/uio/osv..) er at de har en del smale fag, som er basert på forskning til foreleserene. Når innholdet i disse smale fagene blir populært i næringslivet, vil jeg anta at de som har lært dette via universitetene har en fordel i forhold til de som har gått på en privat høgskole som nærmest baserer undervisningen sin på hva som er populært akkurat nå. Noko som vil føre til at ein får lite alternativ kunnskap og du kan, når andre teknologiar tar over, bli sittande att utan gode nok "overall" kunnskapar og utan evne til å tilpasse deg dei nye tidene. Mener du at de som tar disse smale fagene ved et universitet vil ha problemer med å tilpasse seg, eller de som lærer seg det som er populært akkurat nå? Beklager dersom eg skreiv ufullstendig. Dei skulane som baserar læreplanane på kva som blir benytta i dagens samfunn, vil produsere studentar som får problem med å tilpasse seg endringar i framtida. Usikker på kva du legg i uttalelsen din om "smale fag", men det var heller ikkje det eg baserte utsagnet mitt på. Lenke til kommentar
Knut Marius Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Når det gjelder de såkalte "smale fagene" så kan jeg ta eksempel fra min egen høyskolen, Høyskolen i Buskerud (avdeling Kongsberg). Vi har en foreleser på instituttet for teknologi som i mange år har jobbet innen forskning når det gjelder brenselcelleteknologi. Fra og med i år kunne vi som studenter velge å ta "brenselcelleteknologi" som eget fag (Noe som forøvrig er et veldig spennende felt). Dette er vel et fag som kan kvalifisere til å kalles "smalt" ettersom vi faktisk er den eneste høyskolen/universitet i Norge som tilbyr eget kurs i brenselcelleteknologi. MEN, de som vet litt om brenselceller vet også at dette mest trolig kommer til å bli et SVÆRT viktig fagområde i de neste årene. (som energibærer i både biler, batterier og hus). Jeg ser derfor på det som en veldig fordel å kunne velge dette faget selv om det er et "smalt" fag pr dags dato... Det viser vel også at offentlige høyskoler også kan være fremtidsrettet. Er det noe som næringslivet i fremtiden kommer til å ivre etter så tror jeg det er personer med kompetanse innen nettopp brenselcelleteknologi Lenke til kommentar
cyberpet Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Tror ikke det er så vanskelig å komme inn på IT linjer lenger, har ihvertfall ikke vært det de siste åra, men begynner kanskje å ta seg opp igjen nå... Jeg begynte like før IT-bobla sprakk omtrent, året før var det mye vanskeligere å komme inn. Jeg har gått tre år på Informatikk-linja i Halden, og det kan anbefales. Selvfølgelig er det ikke perfekt der heller, men må si meg ganske godt fornøyd. Høgskoleutdannig er i stor grad opp til studenten også, og her får man ihvertfall nok å jobbe med hvis man vil.. Denne linja hadde også rykte på seg for å være blant de bedre i Norge. Høgskolen i Østfold har i tillegg dataingeniørstudie i Sarpsborg som også skal være bra. I Halden la de stor vekt på programmering, men er nok litt anderledes nå når de har delt opp i flere linjer. Dette har sikkert fordeler, men uten at jeg vet så mye virker det som om linjene har blitt litt "utvannet".... Vi lærte først programmering i VB og deretter gikk hovedfokus over på JAVA og OOP. Man får muligheten til å prøve ut det meste, blant annet C, ADA, Python, .Net , OpenGL osv. Var til og med innom sære språk som Standard ML, Prolog, Lexx Yacc osv. Hadde også et ganske avansert kurs om Algoritmer og Datastrukturer. Lenke til kommentar
femfulle Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Trur NTNU er ein av veldig få data ingeniørlinjer som har karakterkrav for å komme inn. Lenke til kommentar
Knut Marius Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Trur NTNU er ein av veldig få data ingeniørlinjer som har karakterkrav for å komme inn. Ja, det har vært en drastisk nedgang på antall søkere til ingeniørlinjer de siste årene. Det følger vel den generelle trenden om at ungdom skygger unna realfag . Noe som forøvrig kommer oss til gode, vi som trosser trenden Lenke til kommentar
Gazette Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Beklager dersom eg skreiv ufullstendig.Dei skulane som baserar læreplanane på kva som blir benytta i dagens samfunn, vil produsere studentar som får problem med å tilpasse seg endringar i framtida. Det var slik jeg tolket det, var bare litt usikker. Usikker på kva du legg i uttalelsen din om "smale fag", men det var heller ikkje det eg baserte utsagnet mitt på. knutmarius forklarte dette på en grei måte litt lengre oppe. Det jeg legger i smale fag, er fag hvor kanskje 10-12 studenter velger å følge, og som har et spesielt/sært innhold. Tror ikke private høgskoler er villige til å ha kurs hvor det er så få studenter, da det sannsynligvis ikke kan forsvares økonomisk. Lenke til kommentar
javanewbie Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Litt kommentarer til dette med begynnerlønn og oppgaver i næringslivet: Hvis du f.eks. er student-medlem i NITO kan du sjekke litt der for statistikker på lønn. Generelt kan man si at det er geografiske forskjeller (jobb i Oslo er bedre betalt, fordi det bl.a. er dyrere å bo). En ingeniør-jobb på Østlandet gir deg kanskje ca. 250' i årslønn..? Siv-ing. ca 300'. Oppgavene du blir tildelt i den første jobben din som ingeniør/bachelor/master er nok mye avhengig av størrelsen på bedriften du blir ansatt i. Små bedrifter er ofte avhengig av at man klarer å tjene nok på deg til å ha en positiv utvikling fra dag 1 (eller rimelig raskt..). I tillegg forventes det at du kan løse problemer på egenhånd. I større bedrifter blir du oftere en del av et større team hvor flere har liknende bakgrunn og gjerne masser av erfaring som du kan høste av. Ikke missforstå, det er ikke sikkert det vil være noen sovepute! Ofte hentes nye og unge arbeidstakere inn for å tilføre bedriften ny/oppdatert kunnskap. Til slutt kommentar til Deitel boka "Java How To Program": Dette er en fin bok hvis du har programmert noe før (ikke nødvendigvis Java), men ikke særlig god for en førstegangsprogrammerer. Lenke til kommentar
thomas82 Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Vil anbefale bachelor i informatikk ved hisf! Då eg gikk der var vi 7 studenter og 4 forelesere, god personlig oppfølging med andre ord =) Og veldig sosialt. Kan kanskje nevene at klassen over hadde flere studenter(ca. 20), var bare veldig 'upopulært' å studere it akkurat då.. Og angåande NTNU, går der no på bachelor informatikk 3.året. Der er det ikkje vanskelig å komme inn, tror det er åpent studium.. Å komme inn på master-studiene krever snitt på ca. C-B.. Å komme inn på siv.ing. er vel litt vanskeligere.. Et lite spørsmål: Vil en med 5-årig siv.ing grad i data tjene mer enn en med master i data? Her på ntnu så er det litt sånn at siv.ing-studentane er litt 'finare' enn oss frie-fag-studenter.. Men eg trodde at siv.ing. tittelen egentlig var 'ut'? Var forresten en veldig nyttig tråd dette her.. Lenke til kommentar
mikaelandre Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 vi på siving er nok mye bedre enn dere på frie fag vi ser generelt litt ned på alle som ikke går på siving, og sammenligner de med dragvoll studenter. og siving tittelen er litt på vei ut, det erstattes med "Master i Teknologi", men vi kommer nok til å kalle oss selv for siving i lang tid framover like vel.. Lenke til kommentar
jogrba Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 femfulle: Er høyskolen i Kongsberg den eneste skolen som gir det muligheten til å fortsette på NTNU? Hva med f.eks. høyskolen i Agder (bachelor/master i informatikk). Jeg går selv på siv.ing i datateknikk ved NTNU (siste året). Det anbefales. Men: Hvis du skal begynne på skole for å lære Java er nok kanskje ikke det studiet det riktige. Fordi: Når du begynner på NTNU lærer du å programmere (og Java brukes som eksempelspråk). Etter det forventes det at du kan programmere, og språket blir derfor kun et verktøy. Dersom du f.eks. senere får i oppgave å lage noe i C forventes det at du lærer deg nok C til å kunne løse problemet. Ca. midt i studiet har du et fag der du lærer om de forskjellige paradigmene slik at du du også blir i stand til å løse problemer vha. f.eks. funksjonell programmering. Si i fra hvis jeg skal fortelle/forklare mer om studiet. Er det kun det første man jobber mye med Java på Datateknikk, NTNU? Hva med de påfølgende 2-3 årene? Lenke til kommentar
jogrba Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Vil anbefale bachelor i informatikk ved hisf! Då eg gikk der var vi 7 studenter og 4 forelesere, god personlig oppfølging med andre ord =) Og veldig sosialt. Kan kanskje nevene at klassen over hadde flere studenter(ca. 20), var bare veldig 'upopulært' å studere it akkurat då.. Og angåande NTNU, går der no på bachelor informatikk 3.året. Der er det ikkje vanskelig å komme inn, tror det er åpent studium.. Å komme inn på master-studiene krever snitt på ca. C-B.. Å komme inn på siv.ing. er vel litt vanskeligere.. Et lite spørsmål: Vil en med 5-årig siv.ing grad i data tjene mer enn en med master i data? Her på ntnu så er det litt sånn at siv.ing-studentane er litt 'finare' enn oss frie-fag-studenter.. Men eg trodde at siv.ing. tittelen egentlig var 'ut'? Var forresten en veldig nyttig tråd dette her.. Et lite spørsmål:Vil en med 5-årig siv.ing grad i data tjene mer enn en med master i data? Her på ntnu så er det litt sånn at siv.ing-studentane er litt 'finare' enn oss frie-fag-studenter.. Men eg trodde at siv.ing. tittelen egentlig var 'ut'? Hæ? Er ikke en master-grad et fem års siving-studium da, mao. det samme? Eller er det jeg som er på tur i dypeste Schwarzwald? Lenke til kommentar
mikaelandre Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 Hæ? Er ikke en master-grad et fem års siving-studium da, mao. det samme? Eller er det jeg som er på tur i dypeste Schwarzwald? siving studiet heter no "Master i Teknologi, linje for Datateknikk", mens den tradisjonelle mastergraden heter Master i Informatikk. Forskjellen er at sivilingeniører er ingeniører... Vi har mye mer matte, fysikk, kretsteknikk/elektronikk og andre "tekniske" fag, og veldig mange av fagene er allerede bestemt fra skolen. på datateknikk må feks alle sammen ha Matte1,2,4, diskret matte, digitalteknikk, teknologiledelse, fysikk, statistikk, "valgfritt ikke teknologisk emne" og en del til som ikke akkurat er rene datafag, men som du for det meste har god bruk for like vel (spesielt matte og digtek). Vi liker også å tro at datafagene våre er vanskeligere enn de tilsvarende fag på informatikk, men det kan hende bare er tull Jeg har ikke full kontroll på hvordan det er på informatikk, men som jeg har forstått det så står du en del friere der i forhold til hvilke fag du velger, og du kan vel også velge andre fag. Der må du også først ta en bachelor grad, før du kan søke på master, mens på siving er det slik at når du først er kommet inn så har du plass til du er ferdig (hvis du ikke stryker i alt for mye). Vet egentlig veldig lite om informatikk, men er det noen spørsmål om siving datateknikk er det bare å fyre løs Til han som spurte om java: jeg går no i 2. klasse, og har fagene 'systemutvikling', 'datamodellering og databasesystemer', 'kommunikasjon: tjenester og nett' og 'Menneske maskin interaksjon' (alle obligatoriske). I systemutvikling bruker vi java for å implementere system, men det antas at vi kan det fra forrige år. i database lærer vi jdbc, i ktn skriver vi javaprogram for å kommunisere over nett og i mmi lærer vi (mer) java swing, som er java sin gui sak. Har også et såkalt fellesprosjekt for alle fagene som går over 5 uker, der vi skal implementere relativt stort system. all programmering her foregår i java. Så det er ikke bare i 1. det er java, men vet at lengre opp står du friere til å velge språk. i bildeteknikk brukes det viss mest C, mens noen jeg kjenner som skriver diplom nå bruker .NET Ble litt langt og rotete dette, men det er bare å spørre om noe er uklart. er i hvert fall veldig fornøyd med skolen så langt! Lenke til kommentar
Patton Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Vi liker også å tro at datafagene våre er vanskeligere enn de tilsvarende fag på informatikk, men det kan hende bare er tull Det er dessverre en liten sannhet i det du sier. Et godt eksempel er faget Algoritmer og Datastrukturer som jeg hadde paa NTNU i 1999. Det frie informatikkstudiet hadde ogsaa dette faget, med samme foreleser. Pensumet var nesten identisk, bortsett fra at sivilingenioerene hadde et par emner mer i pensum. Faget ga sivilingenioerene 7,5 credits/ECDS (eller 2,5 vt), mens informatikkstudentene fikk 15 credits (5 vt). Lenke til kommentar
mikaelandre Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 ja, det har jeg hørt. er litt av det samme med java, hvor vi har grunnkurs programmering, mens de har programmering og programmering VK. vi får 7,5 studiepoeng, de får 15. Men hvis du ser på pensum har vi faktisk litt mer på 1 semester enn de har på 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå