Gå til innhold

Anbefalte innlegg

..... Very nice... =)

Har faktisk blitt enda mer keen på NITH etter at jeg started denne threaden, lurer vel på om jeg kanskje havner der... tror det kunne vært spennende :)

Endret av kimla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi lærer tingene i motsetning til at skolen forventer at vi kan dem.

Skjønner ikke helt hva du mener med dette men... Noen skoler som forventer at du kan programmere før du starter der?

Nei, var ikke det jeg mente :) Men som noen andre også har nevnt i tråden så lærer en å programmere i et språk. Semesteret etterpå skal en f.eks bruke et annet programmeringsspråk som verktøy for å løse andre oppgaver, og skolen forventer at studenten skal mestre dette språket også selv om de aldri har hatt noe undervisning i det. Selvfølgelig, har en lært et språk noenlunde bra så kan en lettere lære et annet, men allikevel tar dette vekk en del tid som ellers kunne vært brukt til å lære det de faktisk har om i faget. Dette er bare et eksempel, men kjenne flere som har nevnt dette. Noen har ikke noe problemer med dette, andre sliter mer.

Lenke til kommentar

Da jeg startet på HiO på informatikk hadde jeg en venn som startet samtidig på NITH, og i løpet av det første året hadde jeg lært mye mer programmering enn det han hadde.

På NITH hadde de lagt mye vekt på GUI programmering i starten, mens vi lærte mer grunnleggende om hvordan ting er bygd opp og henger sammen. Jeg synes personlig det er viktig å lære det grunnlegende under først, så jeg likte måten vårt studie var lagt opp på.

Dessuten skjønner jeg ikke vitsen med å betale masse for å gå på en skole hvor det finnes masse "gratis" og bra alternativer....

Lenke til kommentar

Hmm...det hørtes veldig rart ut...de tre siste årene når jeg har gått på NITH har man tatt 4 vekttal(6 studiepong) med programmering første semester uten at noe GUI i pensumet...først litt uti 2.semester begynner man med GUI som pensum...mens avanser GUI blir ikke undervist i før i 3- eller 4-semester! :)

som sagt før i denne posten, så valgte jeg å betale fordi jeg ikke syntes at de utdannelsene som var "gratis" var like gode! ;)

Lenke til kommentar
som sagt før i denne posten, så valgte jeg å betale fordi jeg ikke syntes at de utdannelsene som var "gratis" var like gode! ;)

Tror det er en litt vel forhastet slutning men... Jeg er veldig fornøyd med Høyskolen i Kongsberg... Men en annen ting til deg som skal velge studium: Hvis du er litt sosialt oppegående så er det studentsosiale miljøet svært viktig! Det jeg har fått inntrykk av er at når man går i Oslo så har man lett for å bli en "maur i en maurtue", mens du på mindre studiesteder (som f.eks. Kongsberg) kanskje har et mer intimt og tett studentmiljø. For meg er det studentsosiale SVÆRT viktig. Jeg har det helt topp som student, og det er mye pga studenttilværelsen, og ikke nødvendigvis bare det faglige.

Når det gjelder Trondheim så vet jeg at det ikke har det samme maurtue-preget som Oslo kan ha (selv om det er mange studenter her og), da Trondheim lenge har vært en typisk "studentby" som faktisk i stor grad er preget av studenter.

Dette er nå hvertfall mitt inntrykk. Meget mulig at NITH-eleven er uenige. En fordel med Kongsberg er også optikk-linja som er på skolen. Der er det nesten bare jenter, noe som hjelper på i det studentsosiale! ;) Kan fort bli en "pølsefest" på skoler med kun IT-studier. hehe :p

Endret av knutmarius
Lenke til kommentar
.... NITH hadde de lagt mye vekt på GUI programmering i starten...

Er litt usikker med hva du mener med starten og mye da og når det var snakk om...... Men vi er nå godt igang med andre semester og fortsatt ingen GUI.... I følge forelesningsplanen skal vi starte med grunnleggende GUI i slutten av april, på godt norsk så vil jo det si rett før sommerferien :D

Lenke til kommentar

Begynner ikke rett på GUI nei...men det skal sies at boken som ble brukt første året (ihvertfall når jeg gikk) var en elendig bok som introduserte GUI lenge før de mest sentrale og viktige delene av programmeringen var nevnt. Heldigvis ble ikke boken fulgt noe særlig slavisk :)

Ja, man kan godt finne gode skoler som er gratis der man lærer mye. Men resultatet av utdanningen er ikke alt (ihvertfall ikke for min del). Hvordan skolen legger til rette denne læringen er for meg viktig, og det gjør/gjorde NITH. Jeg synes dermed et var verdt kronene jeg brukte. Mulig andre skoler også er bra på dette, men vet MANGE ikke er!

Lenke til kommentar

Tror det er en litt vel forhastet slutning men...

Hmm...jeg syntes ikke det, og jeg angrer ikke på den beslutningen i etterkant!

Når det gjelder studentmiljø så blir det ofte opp til hva en gjør det utav selv...personlig så tok jeg bachelor'en min på samme sted som jeg har bodd tidligere og hadde derfor et relativt stort nettverk fra før, og var ikke så avhengig av studentmiljøet...

Det jeg har fått inntrykk av er at når man går i Oslo så har man lett for å bli en "maur i en maurtue", mens du på mindre studiesteder (som f.eks. Kongsberg) kanskje har et mer intimt og tett studentmiljø.

NITH-skolene har relativt få studenter og derfor får man ikke denne "maur i en maurtue"-følelsen som man kanskje gjør på andre studiesteder. På en annen side gjør dette at det er begrenset hvor mye som blir arrangert igjennom skolen...

En fordel med Kongsberg er også optikk-linja som er på skolen. Der er det nesten bare jenter, noe som hjelper på i det studentsosiale!  Kan fort bli en "pølsefest" på skoler med kun IT-studier. hehe

om antall jenter er en viktig faktor når du skal velge studium så er ikke NITH å anbefale (selvom det finnes noen jenter her også) ;)

Lenke til kommentar

kirster461: Mente ikke at din beslutning om å gå på NITH var forhastet. Sikkert veldig bra der. Men uttallelsen om at "du ikke syntes at de utdannelsene som var "gratis" var like gode!" tror jeg kanskje er litt vel generaliserende. Tviler på at du virkelig har sjekket grundig opp på samtlige offentlige høyskoler hvordan studiestedene var. Igjen, jeg mener ikke at du har gjort et galt valg, men at alle landets offentlige høyskoler har en lavere standard, det stiller jeg meg litt tvilende til... Man kan alltid grave fram bekjente som har gått på en eller annen skole og ikke er så fornøyd.

Jeg sier ikke at alle landets offentlige høyskoler er tipptopp, for det vet jeg rett og slett ikke nok om, men jeg vet at generelt sett universitets- og høyskoletilbudet fra det offentlige i Norge er bra. Jeg er hvertfall veldig fornøyd. Hadde 4 eksamner etter det første semesteret, med ekstern sensor på alle (I samarbeid med foreleser). Jeg fikk A på samtlige eksamner, så må jo nesten ha fått NOE nyttig med meg selv om jeg går på en offentlig høyskole ;)

Lenke til kommentar

Tror ingen mener offentlige skoler er bare dritt :) Uten å prøve å generalisere (som du nevnte) så tror jeg det er mer opp til studenten å gjøre studiene gode på en offentlig høyskole enn på NITH. Ting blir mye mer tilrettelagt pga vi er kunder på skolen og kunden skal "pleies" slik at vi vil fortsette å gå der. Informasjon fra skolen er generelt veldig bra, man kan gå å ta opp ting direkte med rektor, eventuelt ta en kaffe med han/hun og diskutere ting en liker/ikke liker om en vil, man kan få dem til å legge til rette saker slik at det passer studenten bedre dersom en ber fint, f.eks bruk av videokonferanse utstyr både til de andre studiestedene og til England (gjelder som regel oss Master-studenter, men brukes også av andre studenter dersom det er en god grunn). Ja, dette har kanskje også mye med at skolene er små, men det er uansett fordeler synes jeg :)

Men altså, finner du en offentlig skole du heller vil gå på så gjør det :)

(PS. Jeg og Krister er kun studenter ved NITH, vi er ikke betalt for å fremme skolen her :p Hmm, kanskje vi burde fått?!)

Lenke til kommentar
Jeg og Krister er kun studenter ved NITH, vi er ikke betalt for å fremme skolen her

Snakk for deg selv! ;)

knutmarius: det kan godt være at offentlige skoler er like bra som NITH...det eneste jeg sier er at det var ikke det inntrykket jeg hadde når jeg gjorde mitt valg...(og forsåvidt så har jeg ikke det inntrykket nå heller)...men, opplagt nok så finnes det nok unntak....

...det kan også hende at jeg rett og slett har fått feil inntrykk og offentlige skoler er jevnt over like bra som NITH. I så fall er det kjempeflott! ;)

Lenke til kommentar
...det kan også hende at jeg rett og slett har fått feil inntrykk og offentlige skoler er jevnt over like bra som NITH. I så fall er det kjempeflott! ;)

Når jeg begynte på HiO for ca 6 år siden, satt de fleste jeg studerte sammen med et inntrykk av at NITH (dengang DPH) var annenrangs Høgskole innen informatikk iforhold til de offentlige Høgskolene. Men da var DPH relativt nytt. Mulig de har skjerpa seg de siste årene.

Lenke til kommentar

NITH (tidligere DPH) har lenge slitt med at de blir sammenlignet med andre private it-skoler (som næringsakademiet, noroff, it-akademiet) og lignende som ikke tilbyr skikkelige grader men heller diverse sertifiseringer. Mitt(!) inntrykk er, satt litt på spissen, at dette er skoler som fokuserer mer på å tilby korte utdannelser med fancye navn, gjerne til studenter uten studiekompetanse, for å få flest mulig raske penger!

NITH, på den andre siden, er seriøs høgskole som spesialiserer seg på IT og som tilfeldigvis er privat. Og de siste årene virker det som om ryktet til NITH begynner å nærme seg den statusen NITH fortjener. ;)

Lenke til kommentar
NITH (tidligere DPH) har lenge slitt med at de blir sammenlignet med andre private it-skoler (som næringsakademiet, noroff, it-akademiet) og lignende som ikke tilbyr skikkelige grader men heller diverse sertifiseringer.

Mulig mitt inntrykk av NITH er litt som du beskriver. Det har kanskje noe med at når jeg skulle velge studiested, så hadde ikke dengang DPH lov til å bruke ingeniør-tittelen. Tror de kalte det IT-kandidat.

NITH, på den andre siden, er seriøs høgskole som spesialiserer seg på IT og som tilfeldigvis er privat. Og de siste årene virker det som om ryktet til NITH begynner å nærme seg den statusen NITH fortjener. ;)

Det at de har lov til å utdele ingeniør/bachelor/master - titler, tyder på at de tilfredsstiller kravene fra utdanningsdepartementet.

Lenke til kommentar
Mulig mitt inntrykk av NITH er litt som du beskriver. Det har kanskje noe med at når jeg skulle velge studiested, så hadde ikke dengang DPH lov til å bruke ingeniør-tittelen. Tror de kalte det IT-kandidat.

Det het det på offentlige høyskoler/universiteter også før bachelor tittelen ble innført, ingeniør kan man bare kalle det om man har alle realfagene som skal til(de skal vel ha litt fysikk og kjemi også?). På universitetene og en del høyskoler kan man velge andre fag i stedet for disse og da kan man ikke kalle seg ingeniør.

NITH (tidligere DPH) i Bergen hadde tidligere et rykte for å være et sted man søkte om man ikke hadde nok realfag til å komme inn på HiB. Tror det har snudd seg litt nå.

Jeg tror også at man kanskje får litt tettere oppfølging på NITH ettersom overskuddet (de vil jo tjene penger) er direkte relatert til hvor mange studenter som fullfører studiet. Baksiden av medaljen er kanskje at de som hører til blandt de flinkeste kanskje føler at de får ut alt. Jeg har også en følelse av at de 'smale' kursene uteblir, på en offentlig høyskole har gjerne de faglig ansatte anledning til å gi kurs innen sine spesialfelt og forskningsområde som ikke vil være økonomisk forsvarlig i et privat foretak (stort sett alle faglig ansatte ved offentlige høyskoler/universiteter har forskningstillinger i tillegg til undervisning). Når man skal velge en offentlig høyskole kan det derfor være interessant å se hva slags forskningsaktivitet som foregår der, det vil garantert være kurs knyttet opp til den.

Og hvordan er det å ta mer enn 30sp pr semester? Jeg har pleid å ta litt mer enn kravet hvert semester (210sp de første tre årene), er det mulig på NITH eller betaler man på kurs-basis? Slike spørsmål er helt irrelevante det offentlige siden alle har anledning til å delta på alt de har kapasitet til.

Nå virker jeg kanskje litt i overkant negativ, men det at noen har økonomiske motiver vil legge noen begrensninger som man bør være klar over.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Bare vær oppmerksom på at karakterer ikke er egnet til å sammenligne skoler. Enkelte skoler deler ut masse A'er til kandidater som kanskje ville fått C'er på en annen skole. Jeg skal ikke nevne navn siden dette er udokumenterbare påstander, men jeg tror de fleste er klar over hvilken skole dette dreier seg om.

Lenke til kommentar
Det het det på offentlige høyskoler/universiteter også før bachelor tittelen ble innført, ingeniør kan man bare kalle det om man har alle realfagene som skal til(de skal vel ha litt fysikk og kjemi også?). På universitetene og en del høyskoler kan man velge andre fag i stedet for disse og da kan man ikke kalle seg ingeniør.

Det stemmer ikke, i hvert fall ikke på HiO. Før bachelor-graden kom hadde HiO avd. for ingeniørutdanning kun linjer som ga ingeniør-tittelen. Dette kommer av at ingeniøravd. tidligere het Oslo ingeniørhøgskole for det ble innlemmet i HiO. Etter at kvalitetsreformen kom, har de fått en linej til som ikke fører til ingeniør-tittelen, og som derfor ikke har matte, fysikk eller kjemi. Hvordan det var på andre høgskoler rundt om i landet vet jeg ikke. Det er riktig at for å kunne få ingeniør-tittelen må man ha et grunnlag av matte, fysikk og kjemi

Lenke til kommentar

Det er et godt poeng det at smale kurs mangler, siden få ansatte driver med forskning utenom. Men, for å se det på en annen måte, så kan det virke som om forelesere på offentlige skoler ofte er mye mer interessert i forskningen og føler at forelesningsbiten bare er et nødvendig onde. En del av foreleserne på NITH er også bare ansatt på deltid og jobber i næringslivet samtidig, noe som gjør at de er godt oppdatert og vet hva som forventes av studenter som skal ut i arbeidslivet.

Når det gjelder ekstra kurs så vet jeg ikke helt hvordan det er nå. Men, før når de hadde en hoved-bachelor og mange valgfag og fordypningsfag så kunne de som ønsket det ta flere valgfag og fordypningsfag. (Dette kostet riktignok penger :)) Nå er det selvfølgelig ingenting som hindrer den vanlige student i å ta noen fag på andre offentlige skoler utenom studiet på NITH! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...