Jim Pec Skrevet 26. juni 2002 Del Skrevet 26. juni 2002 Jaha. Litt bakgrunnsdata først. Jeg har et ABIT KT7Raid hk, Athlon 1200, og 2x256 SDram. Jeg får bare lov å multiplie opp til 12,5, men dette er vel vanlig. Når jeg skal sette opp busshastigheten låser det seg. Jeg satt den til 110Mhz/35Mhz, og da ville ikke pc'en starte i det hale tatt, og jeg måtte slette CMOS for å få startet opp igjen. Hvordan skal jeg gå frem for å få litt skikkelig fart på sakene? Det må da gå an det vel? Jeg har også litt problemer med temperaturen. Den har vært oppe i 75 grader, men har kjøpt silent viking i dag så jeg regner med at det går i orden. Klokkeproblemene kan vel kanskje være noe innstillinger i BIOS. Håper dere eksperter her inne kan hjelpe en helfrelst nybegynner. Hilsen Jim Lenke til kommentar
Jim Pec Skrevet 26. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2002 Jeg skal være litt sleip å legge inn svar selv slik at jeg kommer høyere opp på listen... Få litt hjelp da!! Lenke til kommentar
WzUp Skrevet 26. juni 2002 Del Skrevet 26. juni 2002 Du må unlocke prosessoren først. Hvis det er en t-bird kan du gjøre det med blyant. Skal stå på denne siden ett sted Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 26. juni 2002 Del Skrevet 26. juni 2002 Først og fremts: Athlon 1,4Ghz er tidenes varmeovn og trenger god kjøling. Du har 1,2Ghz og vil gjerne nå 1400, 1450 (jeg har hatt 1,2 tbird selv). En overklokking til 1450 gir deg en prosessor som utvikler mere varme enn noen av de andre prosessorene som selges i dag (vanlige cpuer fra amd og intel) Du må være klar over av kjøleribben du har valgt IKKE er det ultimate valg ved overklokking. Dette er ment å være et valg for de som ikke overklokker og som heller ikke vil ha støy. Du kan selvfølgelig ha litt flaks og klare overklokking med den også. Er rammen din bra nok til å takle overklokking? 60-70 grader på athlon 1,2, 1,3 og 1,4 tilsier uhyre små muligheter for overklokking. Hvis tempen stiger opp mot 60 ETTER overklokking, så er det derimot godkjent. Husk også at du sparer noen grader C på å bruke Artic Silver III og et par kabinettvifter. Lenke til kommentar
Jim Pec Skrevet 26. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2002 Takk for fin hjelp... Det er altså helt nødvendig å tegne den streken på CPU'en for i det hele tatt å få lov til å klokke litt skikkelig? Jeg har vel den billigste SDramen som var å oppdrive da jeg kjøpte den. Hva skjer med den da? Går den varm, eller går den til helv... Er Abit KT7Raid et OK hovedkort dersom jeg ønsker å overklokke? Jim Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 26. juni 2002 Del Skrevet 26. juni 2002 Blyanttrikset åpner for nye muligheter mht overklokking, ja. Rammen går med 99% sansynlighet ikke til dundas, men du vil gjerne merke ustabilitet når den nærmer seg grensen av hva den tåler. Abit KT7 er ikke av de bedre kort til overklokking da det sperrer for fsb overklokking ganske tidlig. Oppgraderingen KT7a er derimot ganske flittig brukt til overklokking av tbird prosessorer. Den eneste forskjellen mellom disse to kortene er at KT7a har kt133a chipsett som tåler høyere fsb. Ved å bruke multiplier overklokking skal du kunne overklokke noe, og resten tar du via fsb klokking. Ved multiplieroverklokking er KT7 godt nok. DrErling Lenke til kommentar
Jim Pec Skrevet 26. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2002 Er det noen som har en link til "guide til blyanttrikset". Det er vel bare å kline til. Er det noen som har noen bra anbefalinger på kabinetter. Chieftec? Er det bra? Hvor mye har en bra strømforsyning å si? Hva er tilstrekkelig? Jim Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå