Gundersen Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Hei! Jeg lurer på om det er noe som hindrer meg i å klokke min AMD64 3500+ lenger enn det jeg har gjort. Klokkehastigheten den kjører på nå er 2310 Mhz (originalt 2200 Mhz) temperaturen under load er 43 Grader. Multiplieren min står på 11X og FSb står da på 210 (210X11=2310 Mhz) Og står minnet mitt iveien? har 1024MB PC3200 2-3-3-6 som er overklokket av FSB til 210 Mhz. Hvor langt kan jeg klokke? Helt maskinen sier stopp av seg selv og så lenge jeg ikke går over 50 Grader? Mvh Gundersen Lenke til kommentar
ALLAH Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Hadde nok hjulpet litt om du fortalte hvilket hovedkort du har? har sjøl en AMD 3500+ NEWC som er klokket til 2600mhz stabilt... Lenke til kommentar
Gundersen Skrevet 10. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2005 Oki, Jeg har et A8N SLI Deluxe hovedkort. Og jeg bruker orginal viftekjøling. Lenke til kommentar
Gundersen Skrevet 10. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2005 Har nå tatt sjansen og klokket 50 mhz til Kjører nå på 2365 Mhz og 11X multiplier... Men når jeg kjører PCmark så restarter datamaskinen. Betyr dette at jeg må øke voltstyrken til prosessoren eller minne? Core kjører på 1.40-1.44V og minne kjører på 2.70V Hva er det som gjør PC'en ustabil? Temperaturen har ikke forandret seg. Lenke til kommentar
Spook Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Selv kjører jeg min A64 3500+ "winchester" på 2.5 GHZ (11x227) helt uten problemer. Har et MSI K8T Neo2-FIR hovedkort og 2*512 MB Crucial Ballistix minne som kjøres (og henger med) på lave timings. Bruker en Thermalright XP-90 CPU kjøler. Vcore er øket med 6.6% og minne kjøres på 2.8V. Temperaturen ligger på 38C idle og 46C under load. Men ved kjøring av "S&M" (anbefales for å stresse CPU og minne maksimalt - blir utrolig mye varmere enn allt annet jeg har prøvd) så stiger CPU temperatiren til 57C. Allt målt via MBM5 så den reelle temperaturen er nok noe lavere. Kan fint kjøre samme CPU helt stabilt på 2.6 GHz (11x237) men må da øke Vcore med 10%. Da blir temperaturen min høyere enn jeg er komfortabel med, hele 61C når jeg kjører nevnte "S&M". Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Du må først finne ut hvor høyt du kan gå med minnet ditt uten at cpu er overklokket . - Gjøres ved å redusere multiplier , i ditt tilfelle til 10 eller 9 . -Deretter øke HT med 5mhz av gangen , helt til du merker at det butter .(sett HT til 4X for å unngå at chipsettet og HTlink gir feil) -Test minnets overklokking med memtest86 kjørt fra diskett . Etter det skal du finne max cpu speed med å holde minnet under målt max hastighet . -Gjøres ved å endre memory frequency multiplier fra max.200 til f.eks 166 . Tilslutt førsøker du å finne best kombinasjon å legge inn som gir høyest mulige cpu frekvens og minnefrekvens . Dette var i korte trekk . Ting som finstille cpu vcore , vdimm og timinger på minnet hører også selvfølgelig med . Gode "vanlige" pc3200 moduler klarer ofte noe imellom 210-220 . Lenke til kommentar
Gundersen Skrevet 10. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2005 (endret) Ok, takk for et fint svar! Men burde jeg øke volten på Core? Isåfall hvor mye? Og burde jeg øke volten på minne? Isåfall hvor mye? Takker for svar... Edit: jeg har dessverre ikke en diskett stasjon, kan jeg legge dette som image på en cd? Er ikke helt sikker på at jeg skjønner hva du mener, er det en enklere måte å gjøre det på (eller forklare det på?) Endret 10. mars 2005 av Gundersen Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Litt mer vcore 1.5v til begynne med , og minnets vdimm setter du så høyt som spesifikasjonen tillater (sjekk specs på de hos produsentens web) PS! Husk at overklokkingsførsøk ofte går i dass pga PSU også . Systemet blir i overklokket tilstand mer sensitivt til spenninger , og cpu effektforbruket øker i takt med overklokkede hz og overvolting . Derfor bruker seriøse overklokkere overdimensjonerte PSUer . Guide : "How to overclock the Athlon64" http://www.hardforum.com/showthread.php?t=847481 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå