Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger tips til fjerning av overflaterust


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har et par rustbobler på taket på min Renault Megane Coupe. De er vel rundt en cm i diameter sånn ca. I tillegg er det litt småtterier i hjulbuene.

 

Hvordan skal jeg ta meg fatt på dette? Pusse helt ned og så grunne eller?

 

Disse "rusteaters'ene", er det noe tess i real life?

 

Målet er bare at jeg skal holde rusten i sjakk, og at det skal bli seende sånn nogenlunde bra ut. Ingen som ser noe sånt uansett.

 

Håper på et par gulltips og en grei diskusjon rundt dette. :thumbup:

 

Ha en fin kveld! ;)

 

Jim

Endret av Jim Pec
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan i hvertfall komme med et tips!

 

Hvis det er gravrust, d.v.s. krater i metallet, funker det dårlig å bare pusse ned og grunne og lakke oppå. Du klarer ikke å pusse vekk all rusta med smergelpapir hvis det er krater i metallet - da vil rusta komme igjen fortere enn svint. Det beste vil jeg tro, er å bruke punktsandblåser, som fjerner all rust i det området du bruker den på.

Andre har bedre greie på dette enn meg, så fyr løs med flere tips!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har også litt rust på min bil, og jeg tenkte å bruke en drill med et passende hode for å pusse rusten ned til bare bart metall. Går dette bra? Skal jeg grunne oppå det, og så sparkle om det trengs? Og til slutt legge på et lag lakk eller to. Har ikke gjort dette før, så vil høre deres meninger om min måte å gjøre dette på! :)

 

EDIT: Wee! Mitt 900'ende inlegg! :w00t:

Endret av CurSi0
Lenke til kommentar

cursi0 skrev Jeg har også litt rust på min bil, og jeg tenkte å bruke en drill med et passende hode for å pusse rusten ned til bare bart metall. Går dette bra? Skal jeg grunne oppå det, og så sparkle om det trengs? Og til slutt legge på et lag lakk eller to. Har ikke gjort dette før, så vil høre deres meninger om min måte å gjøre dette på!

 

husk å spakle først! så grunne. viktig.

 

ang fjærning av rustbobler så blir det jævli stygt vist du bare er int i å forsinke prosessen. hvorfor ikke lakke :hmm: dyrt kanskje??

 

uansett. litt gravrust gjør ikke noe. veldig ofte at gravrust forekommer, men det vi gjør er bare å slipe bort alt som er løst og få bort mest mulig. så smøre på litt rusteater. vente til det er tørket, så er det bare å hive seg i spaklingen.

 

folk skjenerelt har misforstått det med rust! og er allllt for skeptiske til det.

 

vanlig bilspakkel inneholder som regelt et antirust stoff som forhindrer videre rustdannelse. og det trekker seg ned i (gravrusten) og sitter.

 

så ikke vær redd for rusten da :thumbup:

Lenke til kommentar

Når dere er inne på dette med rust, så lurer uerfarne meg også på noe i forbindelse med det. Skal skaffe meg en Toyota Hilux. Satser på å finne en med minst mulig rust i ramme / plan.

Har tenkt til "ha bilen evig" - hvilket vil si at jeg vil legge ned tid og penger for å shine opp hele luxsusen, slik at den blir "så god som ny".

Jeg kan "ingenting" om bil... :blush: , men har en far som er født og oppvokst med å gjøre det meste med bil.

Egentlig vil jeg jo ikke akkurat være avhengig av at han må gjøre ting, eller komme med svar i tide og utide.. :nei:

Derfor tar jeg et lite rust-spørsmål her...

Dersom jeg skal "ha bilen evig", må jeg da ta av planet og få sandblåst hele ramma og plan??..Hva gjør man med plasser der det evt. nesten er rustet hull?

Vil ikke sandblåsinga "tynne" ned "platene" ved en del rust?...Blir kjempetakknemlig om noen kan forklare dette nærmere :p

Noen som har noen formening om hva det vil koste?..evt. det å låne sandblåsingsutstyr og at faren min tar seg av blåsinga...?

Lenke til kommentar

hei. vist du vil sandblåse planet så kan det være like greit å kjøpe deg sandblåseutstyr selv, vist du har luftkompressor da???

 

koster 3/500 kr på biltema. + sand da.

 

men det jeg ville ha gjort er å slipt bort den løse rusten med en stålbørste på borremaskinen. så lagt i litt spakkel på plasser som vises. så rett og slett sprayet bodyshyts rondt hele plane. for så og lakke oppå boddyshytsen.

 

dette gjør vi ofte på eldre biler vi har inne til lakking, og mange spør om å få det gjort.

 

på eldre biler med en del rustflekker på dørene, under midtlistene så tar vi bare bort løs lakk/rust. så sprayer vi på bodyshyts rundt hele bilen og lakker oppå.

 

bodyshytsen er så pass fyllende at som regelt trengs ikke spakkling.

 

vist du legger merke til eldre biler du går forbi, så kan du se på noen av dem at strukturen under listverket har en appelsinhud lignende utseende. da er det bodyshyts med lakk på.

 

og det tåler steinsprut også :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...