Gå til innhold

.......................................


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ta deg sammen, prøv hardere og flere ting, forstå hva kompileren sier, slå opp på eksemplene før du fikk oppgaven, jobb raskt - intenst .. Ikke kast bort tid på forumet når du allerede har en bok der du kan finne svaret

 

* du må kalle/bruke funksjonen 'svar' et sted

* stilen du bruker for å definere funksjonen 'svar' er ikke god

* du har ikke angitt typene til parameterene i definisjonen til 'svar'

 

..gidder ikke gi deg et fungerende eksempel -- for dette må du finne ut av selv ...... Dette er bare småplukk som man må løse selv i samspill/dialog med kompileren.. Når man programmerer (selv, og ikke lar andre gjøre det for en) gjør man dette 10 000 ganger pr. dag, så venn deg til det -- eller finn på noe annet ..

 

edit:

(jeg gjør deg en tjenste med dette innlegget, alternativet ville vært en bjørnetjeneste ... i grunn er jeg rimelig sikker på at du er klar over dette selv -- men jeg sier det fordet)

 

edit2:

altså, du kommer ikke videre om du lar deg selv stoppe her -- hvert "trappetrinn" (neste trinn kan f.eks. være klasser, og så templates .. i dunno) vil være like høyt; og om du gir opp forran hvert eneste ett kommer du aldri noen vei

Endret av søpple
Lenke til kommentar

ikke oppfør deg som en tåpe -- selv om jeg sier:

 

int pers_alder = 24;

int lises_alder = 25;

 

..og jeg har fått i oppgave å skrive ut summen av disse alderene - så kan ikke kompileren vite automatisk at dette blir feil:

 

cout << pers_alder + pers_alder << endl;

 

..du må tolke meldingene og det som skjer i sammenheng med koden du har skrevet og det du er ute etter ..

 

Her, ditt nék:

#include <iostream>

using namespace std;

int svar(int tall1, int tall2);

int main()
{
 int tall1;
 int tall2;
 
 cout << "Skriv inn to tall: ";
 cin >> tall1 >> tall2;
 cout << "Tallet " << svar(tall1, tall2) << " er størst av tallene som ble skrevet inn." << endl;
 return 0;
} // main


int svar(int tall1, int tall2)
{
 if(tall1 >= tall2) {
   return tall1;
 }
 else {
   return tall2;
 }
} // main

 

..hvilken nytte har du av dette, om du ikke lærer å feilsøke selv? Skjønner du ikke at det er det jeg prøver å forklare deg? Kutt ut sarkasmen -- du kaster bort tiden din .... :roll:

 

Bare si: "Ja, du har rett -- jeg har nå forsøkt igjen flere ganger, her: *kodekode* .. men har rett og slett sett meg blind på koden og følgende melding *feilmelding-feilmelding* .." ..om du er lat (jeg vet ikke) må du i hvertfall legge opp posten din slik at det i det minste /virker/ som om du har gjordt et skikkelig forsøk og brukt masse tid på dette .....

 

Edit:

selvfølgelig stod det masse feilmeldinger når jeg kompilerte koden din .. det gjorde det hos deg også, ikke kom å si noe annet - (hvis ikke er det noe veeeldig rart på gang, men jeg tviler sterkt)

 

Edit2:

Det står ingenting om det,

Det står ingenting om hva?

Endret av søpple
Lenke til kommentar

..det er noe fundamentalt galt med måten du går frem på når du lærer deg ting..og det er det jeg forsøker (misslykkes som vanlig) å forklare deg..

 

..det vises så utrolig godt i både koden du paster og det du sier..

 

..du bommer så totalt når du blir "fornærma", at jeg har ikke ord for det.. (edit: kutt ut å reagere som en "straffa hund" .. bare se tvers igjennom det og forsøk å forstå i stedet .. arrff ...)

 

hvis du er lei, og trenger en pause -- så tar du en pause .. i stedet for å komme hit; når du egentlig ikke har et problem, bortsett fra det at du må bruke mer tid på det enn først antatt - og nå trenger en pause (dette er ikke et problem - det er en måte å lære eller jobbe på)

 

problemer skal være relatert til kode du har sett deg totaaalt blind på, eller ikke forstår basert på det du refererer til (siterer fra) i boka di eller andre resurser.. syntax-relaterte problemer må du rydde opp i selv, hele tiden .. og det er kun o.k. å spørre om slike ting når du har sett deg blind på dem ..

 

(edit: jeg snakker selvfølgelig ikke om dette som om det skulle vært en regel (dette skit-stedet har nok regler) .. men som en oppfordring til deg, for ditt eget beste; hvis du er ute etter å få til det du er ..uhm.. ute etter å få til)

 

du har hengt her lenge nå, sannt? .. jeg har fulgt med på folk som har lært seg masse her (og andre steder) i løpet av denne tiden .. de har spurt masse spørsmål - men aldri slike; og både de og jeg vet hvorfor .. du må sette deg inn i hvordan folk rundt deg jobber (quote: "10 000 ganger pr. dag") ....... det er forskjell på å "vite om noe", og "gjøre det i praksis" .. (som du sikkert merker nå) ..

Endret av søpple
Lenke til kommentar
Jeg skal klare alt selv fra nå av!!!

hmm, for min del når jeg lurer på noe ( jeg også holder på og lærer meg c++ ) så må jeg rett og slett spørre her, for jeg har rett og slett ingen andre og spør ( absolutt ingen andre jeg kjenner som driver med programmering ) Men når jeg lurer på noe prøver jeg ivertfall og legge det fram best mulig, slik at jeg får gode svar tilbake som jeg selv lærer noe utav. Og som oftest når jeg spør her er det en ting jeg har sletet med lenge, som har ført til banning og steiking, slått i tastatur, knust skjerm og jeg har ikke fått det helt til :p

 

synst det ivertfall er positivt at noen svarer på innleggene slik at vi som ikke er så flinke enda, blir ivertfall (litt) bedre :thumbup:

 

edit: leif

Endret av Kjeksen
Lenke til kommentar

Edit-til-edit .. heh .. ble litt redudant dette, når du editet posten din .... :]

 

Hva om svaret du får altid blir 100% likt det som står i boka du leser?

 

Hva er da hensikten med og spørre, for ikke å si svare?

 

Edit:

Jeg kjenner /ingen andre/ som driver med programmering i Real Life selv - og jeg lærte meg akkurat Common Lisp fra grunnen av (startet et par mnd. før jul) ..

 

Det samme måtte jeg gjøre med C++ (brukte lengre tid på C++ enn Common Lisp), det er et helvette - som man må igjennom selv; helt alene.

 

Edit2:

..videre samme med PHP, samme med HTML .. samme når jeg lærte hva HTTP-protokollen gikk ut på og i det hele tatt protokoller og dette med rfc.. samme når jeg lærte om biblioteker og linking, samme med opengl (kan ikke mye, men litt -- men vet at jeg kan lære så mye jeg vil) .. samme med socket-programmering ..... o.s.v. .. o.s.v.

 

..og det samme har alle andre her og andre steder gjordt..

Endret av søpple
Lenke til kommentar

 

Edit:

Jeg kjenner /ingen andre/ som driver med programmering i Real Life selv - og jeg lærte meg akkurat Common Lisp fra grunnen av (startet et par mnd. før jul) ..

 

Det samme måtte jeg gjøre med C++ (brukte lengre tid på C++ enn Common Lisp), det er et helvette - som man må igjennom selv.

 

Edit2:

..videre samme med PHP, samme med HTML .. samme når jeg lærte hva HTTP-protokollen gikk ut på og i det hele tatt protokoller og dette med rfc.. samme når jeg lærte om biblioteker og linking, samme med opengl (kan ikke mye, men litt -- men vet at jeg kan lære så mye jeg vil) .. samme med socket-programmering .....

 

og det samme har alle andre gjordt

hvor lang tid brukte du på og lære deg c++ da?

 

socket programmering har eg lyst å lære meg! er det ikke sånn at du kan lese info fra internett, servere og sånn? eller er jeg på bærtur?

Endret av Kjeksen
Lenke til kommentar

jeg husker ikke helt, men skulle jeg tippe så blir det et sted mellom 6 mnd. og ett år før jeg følte at jeg hadde sånn nogenlunde oversikt .. hm, tror jeg, det er blitt noen år siden

 

edit:

socketprogrammering går på dette med nettverk og internett ja .. altså å lage klienter og servere

http://www.ecst.csuchico.edu/~beej/guide/net/

 

edit2:

Det jeg skal frem til er at folk er nødt til å lære seg å lære selv ... ellers så er alt bare bortkastet tid ... (prog_master har en lang historie her .. og har surret med de samme spørsmålene mange ganger tidligere .. jeg har i grunn en lang historie her selv - og har begynnt å "kjenne igjen typen"...)

Endret av søpple
Lenke til kommentar

Nope

http://www.ecst.csuchico.edu/~beej/guide/net/

 

Edit:

jeg ville ventet en stund før jeg begynnte med det ja - men du kan jo altids lese igjennom den og se hvor mye du forstår og ikke forstår .. ganske kjapp denne guiden :]

 

edit2:

..og om du (pes, heh) sitter under windows ... så er http://www.msdn.com/ (eller en nedlastet Platform SDK) et oppslagsverk som er nødvendig når du skal gjennomføre det som er beskrevet i den tutorialen

Endret av søpple
Lenke til kommentar
..og om du (pes, heh) sitter under windows ... så er http://www.msdn.com/ (eller en nedlastet Platform SDK) et oppslagsverk som er nødvendig når du skal forsøke å gjennomføre det som er beskrevet i den tutorialen

*host, sitter nok på windows ja..*host

skulle egentlig installere Fedora for en stund siden..men mangel på cd`er har tilbakesatt planen min :roll:

 

edit: Nei tror ikke jeg orker å starte med socket programmering enda, skal igjennom 3 bøker med litt mer basic, så jeg har det i orden ivertfall.

Endret av Kjeksen
Lenke til kommentar

okei .. får kanskje legge til at det å slå opp v.h.a. man-, info- og apropos-kommandoene er tilsvarende oppslagsverk under Linux (*nix):

 

SOCKET(2)                                                Linux Programmer's Manual                                                SOCKET(2)

 

 

 

NAME

      socket - create an endpoint for communication

 

SYNOPSIS

      #include <sys/types.h>

      #include <sys/socket.h>

 

      int socket(int domain, int type, int protocol);

 

DESCRIPTION

      Socket creates an endpoint for communication and returns a descriptor.

 

      The  domain  parameter specifies a communication domain; this selects the protocol family which will be used for communication.  These

      families are defined in <sys/socket.h>.  The currently understood formats include:

.............

o.s.v.

 

Edit:

Kjempegreier ... :] lykke til - og stå på, beinhardt! ... :]

Endret av søpple
Lenke til kommentar
Jeg skal klare ting på egenhånd uten hjelp fra noen.

Jeg skal klare det!

Jeg skal iallefall i ikke spørre omhjelp her lenger eller noe annet sted, så skal jeg klare det selv!

hehehe..jaja gl hf! :p

 

d må da gå an og motta kritikk uten å bli sint prog master :roll:

Endret av Kjeksen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...