Gå til innhold

Ein ny hardware einheit for oss gamere kjem snart!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vi får se. Mulig jeg er skeptisk, men jeg ser ikke på prosesseringskraft som det største hinderet mot realistisk fysikk. Det må programeres også, og jeg tror ikke det blir prioritert å bruke masse timer på å lage en utrolig avansert fysikk-motor, når man kommer 98% av veien med en mye enklere modell.

Ville det ikke kunne tenkes at det da kanskje kan dannes mer universelle fysikk-motorer? Fysikk er tross alt fysikk.. :whistle:

 

Å kode alt fra bunnen av i ihvert spill blir ganske utenkelig ja.. Plutselig krever utdannelsen innen programmering av spill litt mer enn å kunne skrive kodespråk..

Lenke til kommentar

Det faktum at det er et tilleggs kort kan være enten genialt eller noe som gjør at det blir en døgnflue som det allerede er fint påpekt i tråden.

 

Men for å vri på det, når det kommer noe nytt så er det nesten alltid en sjanse for at det ikke slår igjennom, personlig så er jeg forsiktig optimist, er flere og flere "hardbarka gamere" som vil kjøpe dette kortet. (meg selv inkludert), så jeg håper at dette vil slå ann :)

Lenke til kommentar

Så lenge prisen holder seg rundt 500-1000kr så kommer det nok til å bli en hit, selv om ikke alle spill støtter det med engang. Hvis det blir billig og utbredt så klart kommer det til å bli mye brukt.

 

Håper det har så store fordeler som PR-gruppen for chip'en påstår ;)

Lenke til kommentar
Vi får se. Mulig jeg er skeptisk, men jeg ser ikke på prosesseringskraft som det største hinderet mot realistisk fysikk. Det må programeres også, og jeg tror ikke det blir prioritert å bruke masse timer på å lage en utrolig avansert fysikk-motor, når man kommer 98% av veien med en mye enklere modell.

Ville det ikke kunne tenkes at det da kanskje kan dannes mer universelle fysikk-motorer? Fysikk er tross alt fysikk.. :whistle:

 

Å kode alt fra bunnen av i ihvert spill blir ganske utenkelig ja.. Plutselig krever utdannelsen innen programmering av spill litt mer enn å kunne skrive kodespråk..

dersom man ønsker å programmere AI eller fancy grafikk så har programmering innen spill krevd mer enn å bare kunne skrive kode i mange år...

 

Men de fleste som lager spill er vel bare forfattere, skuespillere og grafisk designere. Har inntrykk av at det ikke er så mange hardcore programmerere som man kanskje skulle tro...

Lenke til kommentar
Men de fleste som lager spill er vel bare forfattere, skuespillere og grafisk designere. Har inntrykk av at det ikke er så mange hardcore programmerere som man kanskje skulle tro...

Tror det er veldig få forfattere og skuespillere som lager spill... Hvis så er tilfelle så er det jo snakk om et nivå på disse folkene som er ufattelig lavt. De færreste spill har jo en historie verdig et dasspapir og skuespillerprestasjonene i spill er langt ifra noe å hoppe i taket for.

 

Så jo det er nok en god andel programmere som jobber med spill, siden det skal ufattelige mengder kode til for å lage dagens spill.

Lenke til kommentar
Vi får se. Mulig jeg er skeptisk, men jeg ser ikke på prosesseringskraft som det største hinderet mot realistisk fysikk. Det må programeres også, og jeg tror ikke det blir prioritert å bruke masse timer på å lage en utrolig avansert fysikk-motor, når man kommer 98% av veien med en mye enklere modell.

Ville det ikke kunne tenkes at det da kanskje kan dannes mer universelle fysikk-motorer? Fysikk er tross alt fysikk.. :whistle:

 

Å kode alt fra bunnen av i ihvert spill blir ganske utenkelig ja.. Plutselig krever utdannelsen innen programmering av spill litt mer enn å kunne skrive kodespråk..

dersom man ønsker å programmere AI eller fancy grafikk så har programmering innen spill krevd mer enn å bare kunne skrive kode i mange år...

 

Men de fleste som lager spill er vel bare forfattere, skuespillere og grafisk designere. Har inntrykk av at det ikke er så mange hardcore programmerere som man kanskje skulle tro...

Joda, det er jo greit nok, penget er å simulere fysiske systemer krever en god del av de som skriver koden. Så kan det diskuteres vorvodt det er å lage modellen eller skrive koden som er det vanskelige. (det er å lage modellen forresten ;))

 

AtW

Lenke til kommentar
Vi får se. Mulig jeg er skeptisk, men jeg ser ikke på prosesseringskraft som det største hinderet mot realistisk fysikk. Det må programeres også, og jeg tror ikke det blir prioritert å bruke masse timer på å lage en utrolig avansert fysikk-motor, når man kommer 98% av veien med en mye enklere modell.

Ville det ikke kunne tenkes at det da kanskje kan dannes mer universelle fysikk-motorer? Fysikk er tross alt fysikk.. :whistle:

 

Å kode alt fra bunnen av i ihvert spill blir ganske utenkelig ja.. Plutselig krever utdannelsen innen programmering av spill litt mer enn å kunne skrive kodespråk..

Grafikk er tross alt grafikk... Det er utenkelig at vi i overskuelig framtid får en komplettfysikk-modell som kan brukes i ett dataspill, blant annet fordi det krever for mye kraft, dermed må det kuttes endel hjørner (på samme måte som at vi ikke får "perfekt grafikk" i alle spill). Og hjørnekuttingen blir antakelig forskjellig i vært spill, og forbedres etterhvert, sånn som med grafikkmotorer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Var mange som prata om døgnfluer og "dersom det er et expansjonskort så kommer ikke mange til å kjøpe det" når de første 3D korta kom også da....

 

Og dette med avansert, blabla, 98% av veien osv, det stemmer forsåvidt, men dersom utviklerene av PPU'en har gjort sin jobb, så kommer spill-utivklerene til å jobbe mot et logisk "interface" som gjemmer mest mulig av fysikken for utviklerene. F.eks. så kan man via "funksjonskall" tildele objekter vekt, moment of inertia, V-vektorer etc. og så vil PPU'en selv ta seg av all fysikk. Tror IKKE det blir slik at utviklerene må ha en liten Bachelor i fysikk for å kunne utnytte denne dingsen, det skulle jo være helt urealistisk. Nei, den blir nok en "black-box" på samme måte som GPU'en til en stor grad er det. (Tross alt så er det jo ikke spill-utviklerene som må tenke på AA og Anisotropic filtering etc, det tas jo hand om av GPU'en..)

 

Ser også store muligheter for distributed computing her... Tenk om f.eks. Folding kunne ta seg nytte av denne extra-processoren?!!

 

Gleder meg!

Lenke til kommentar

Jah.. og dagens skjermkort er så kraftige at man kan f.eks. bruke den overflødige kraften til software effektmaskiner i hjemmestudioet.

 

Om PPU teknologien blir innlemmet i PC-verdenen som om den var en del av spillkonsoll teknologien, behøver ingen å bekymre seg hvor hvor oppgradert deres PPU chip er.. det blir da mer snakk om generasjoner, ikke at en må bytte hovedkort med noen måneders mellomrom. Du bytter ikke ut grafikkchipen på din Playstation 2, f.eks., gjør du vel. Den holder fint så lenge konsollen lever. Jeg håper det vil være slik med PPU og.

 

Til de som er negative: Dette er evolusjon, ikke revolusjon. Ser dere det i den sammenheng, skjønner dere at det ikke er urealistisk; dette er ikke Bitboys, med sine fagre løfter om uvirkelig god 3D grafikk. Dette er et helt naturlig neste steg i utviklingen mot den ultimale spillopplevelse på din egen PC, og jeg kan ikke se hvorfor PPUen ikke skulle få andre, nyttige bruksområder i tillegg.

 

Det eneste som gjør meg litt betenkt akkurat nå, er at det blir 20W ekstra fra PSU'et, som allerede er for svakt til å kunne levere nok til dagens nyeste skjermkort, så jeg må planlegge å bygge ny PC fra scratch etterhvert. Det blir litt av en utfordring å skulle holde en slik strømslukende maskin stillegående.

 

Det blir spennende å se hvordan de gjør dette! Det høres klumsete ut å måtte innstallere et ekstra kort for å få PPU avlastning, men time will show.

Endret av Sundiver
Lenke til kommentar
Og dette med avansert, blabla, 98% av veien osv, det stemmer forsåvidt, men dersom utviklerene av PPU'en har gjort sin jobb, så kommer spill-utivklerene til å jobbe mot et logisk "interface" som gjemmer mest mulig av fysikken for utviklerene. F.eks. så kan man via "funksjonskall" tildele objekter vekt, moment of inertia, V-vektorer etc. og så vil PPU'en selv ta seg av all fysikk. Tror IKKE det blir slik at utviklerene må ha en liten Bachelor i fysikk for å kunne utnytte denne dingsen, det skulle jo være helt urealistisk. Nei, den blir nok en "black-box" på samme måte som GPU'en til en stor grad er det. (Tross alt så er det jo ikke spill-utviklerene som må tenke på AA og Anisotropic filtering etc, det tas jo hand om av GPU'en..)

Ja, sånn jeg har forstått det aksellererer PPU'en Novodex sitt fysikk-API, på samme måte som en GPU aksellererer OpenGL/DirectX-API'et. Altså er det ikke så vanskelig å benytte seg av denne PPU'en utover at man må kunne bruke API'et. Av det lille jeg har testet av Novodex-API'et synes jeg at det virker rimelig greit å lage fysikk-motoren i spillet (avhengig av hvor avansert den skal være selvfølgelig.). Man oppretter objekter, setter størrelse, masse, treghet, utgangshastighet osv. og kan velge å koble sammen objekter (enten direkte eller med ledd og fjører osv.) for deretter å velge om koblingen skal være breakable m.m.

 

API'et tar seg også av kollisjonsdeteksjon og kollisjonsrespons m.m., hvor man kan koble til "triggers" som sier fra når f.eks. stridsvognen din treffer en husvegg o.l. slik at spillet kan legge til nødvendig effekt-grafikk, lyd m.m. når slikt skjer.

 

Gleder meg stort til å få en PPU eller tre i hus! :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...