Armalite66 Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/03/08/425550.html Denne saken er fra Kongo, men det dukker jo til stadighet opp saker hvor FN/NATO soldater gjør ting som generelt ikke blir godt mottatt. Kan man imidlertidig forvente noe annet av mennesker som er trent opp til krig, som blir stasjonert blant sivilie i lange perioder, for å være politi og drive humanitært arbeid, når dette er langt ifra opplæringen de har fått? La oss ta norske soldater som et eksempel. Nå har det ikke vært de store skandalene fra disse, men la oss bruke det som et eksempel. Før en reiser ut, får ganske mye trening i krig og taktikk hvis en kommer under ild. En har ganske mye skyte trening. Under hele opplæringen, blir det fokusert på egen sikring i omgivelsene du befinner deg i. Dette gjør det naturlig at du er oppmerksom på alt og alle, og at en er en smule... paranoid, eller at en bare går å venter på at noe skal skje. Du får en, kanksje to, leksjoner i etikk, men denne inneholder stort sett når en kan skyte og når en ikke kan. Så kommer en til oppdragsområdet i utlandet. Her er virkeligheten en helt annen enn det en er opplært til. Plutselig skal du være politi for befolkningen, og holde barna i hendene, mens du har et fast grep på AG'en i den andre. En skal kanskje bygge lekeplasser, og spille fotball o.l. Det jeg husker best fra slike episoder, er hvor nervøs jeg ble da jeg gikk noen meter fra våpenet mitt, selv om situasjonen er ganske rolig, og sannsynligheten for at noe skulle skje, sikkert var mindre enn sannsynligheten for å bli banket opp på gata i Oslo. Jeg kan ikke tenke meg at soldater fra andre land er trent på noen andre måter. Når en plutselig blir satt i en stor makt posisjon, som en ikke er trent til å inneha, eller forventet å inneha, vil slike ting skje. Er det da ikke FN/NATO sin feil, da de sender feil type mannskaper til sine operasjoner? Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Bare en liten of topic... La merke til at bildet i avisten viste han ene mannens erigerte penis holdt i en av kvinnenes hånd! Ansiktene var sensurert men ikke denne. Mulig at de ike så det? Lenke til kommentar
Aquabat Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Først og fremst, hvorfor gikk du fra våpenet ditt? Det skal være på kropp. Alltid! Ellers så synes jeg du har et poeng, men alt i alt er jeg fornøyd med den utdanningen norske soldater får før de skal ut i utenlandsmisjoner. Den kunne selvfølgelig vært bedre, men det er begrenset hvor mye du klarer å lære en menig infanterist på de månende som forperioden varer. En mulighet er jo å fokusere mer på fredsbevarende arbeid gjennom resten av førstegangstjenesten, men da blir en totaltid på 12 måneder litt lite. Når det gjelder sex-skandalene som herjer FN for tiden, tror jeg dette er et større problem for FN enn hva det er for NATO. Problemet til FN er at det er mange Jalla-land som sender soldater som er totalt uskikket i norske øyne og som i mange tilfeller ikke har den minste forståelse for hvorfor de er der de er. Dermed ender vi opp med situasjoner hvor soldater som i utgangspunktet er til stede for å beskytte sivilbefolkningen ender opp med å gjøre mer skade enn nytte. Mitt største ankepunkt med FN er når de samler soldater fra land som Pakistan, Marokko, Uruguay, Russland og Bakalakadakabad og sender dem til et land som desperat trenger en stabiliserende styrke, ja - da er det dømt til å gå til helheim. Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Enig med jepheq. Problemet er disiplinen til mange av de troppene som sendes av FN. Endel mindre utviklede land ser på FN tropper som en måte å tjene penger, mens det for vestlige land er en utgiftspost. (For ikke å glemme at f.eks USA har et anstrengt forhold til å sette inn tropper under FN kommando) Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Det er nok en del ting å ta tak i. Det positive for Norge sin del er at våre soldater har et godt rykte utenlands og det har vært tilfelller der beboerne i aktuelle områder virkelig beklager når norske soldater blir avløst av FN soldater fra andre land. Dette fordi nordmenn vistnok kommuniserer godt med lokalbefolkningene rundt om i verden. Men så har vi også her til lands et langt mer respektabelt syn på kvinner enn det andre FN land med tropper i utlandet har. At soldater er under et hard press er en selvfølge, men jeg tror tolleransenivået til nordmenn, som jeg tror ligger over gjennomsnittet, er med på å hjelpe litt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå