Gå til innhold

Finner ei S-ATA disk i WinXP.

Anbefalte innlegg

Ok.

Ny PC på gang. Vi snakker nytt hovedkort av typen Gigabyte GA-K8NXP-9 nforce4 Ultra. AMD64 og alt er kos. Setter i gamle hardisker av typen IDE og alt er fryd og gammen. Prøver å koble til S-ATA disken og får noe RAID mas rett før Win-Splash-Screen, Ser ut til at den finner disken. Men i win vil den ikke. Ikke Partition Magic heller.

Jeg må vel ikke installere noen RAID drivere til et såpasst nytt hovedkort som dette? Hva gjør jeg feil?

*Et såååårt hjelp ropes*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja jeg ville vel egentlig også tro at det var så lett egentlig.. Men de burde vel befinne seg på CD-ROM'n som fulgte med hovedkortet? Sammen med drivere til USB2,Nettverk,Lyd etc? Disse er ihvertfall installert.

Så eg fatter lite... *Sukk*

Lenke til kommentar

I min bios så har jeg 2 valg: SATA1/SATA2 DMA Transfer og SATA3/SATA4 DMA Transfer. Sjekk at du har en av de enablet og sjekk også at du har koblet harddisken til rett SATA kobling. Nytter ikke å ha SATA1/SATA2 enablet viss du har koblet hard disken til SATA4.

Lenke til kommentar
I min bios så har jeg 2 valg: SATA1/SATA2 DMA Transfer og SATA3/SATA4 DMA Transfer. Sjekk at du har en av de enablet og sjekk også at du har koblet harddisken til rett SATA kobling. Nytter ikke å ha SATA1/SATA2 enablet viss du har koblet hard disken til SATA4.

Jeg fant ingen av disse valgene i bios.. Hva ligger de under? Fra hovedmenyen?

Lenke til kommentar

SATA RAID drivere er det du skal ha. SATA kan settes i RAID, og istedenfor å lage to pakker, så er driversettene slått sammen til en større pakke. Alle hovedkortprodusentene (som jeg vet om) gjør det slikt.

Installer pakken, restart maskinen, og forhåpentligvis så kommer disken rett opp. Om den ikke gjør det, så ser du om du finner dem i "Disk management"

Med engelsk os kommer du dit gjennom:

Control Panel - Administrative Tools- Computer Management

På listen til venstre så står det noe som heter Disk Management. Her ser du en oversikt alle diskene du har koblet til pcen. Om det er installert riktige drivere, støtten er skrudd på i bios (som den er siden du selv sier at den kommer opp) og disken er koblet til så vil den i alle fall dukke opp her. Høyreklikk på den, og velg aktiver med følgende format om den ikke automatisk dukket opp.

Disken blir ikke satt i RAID av at du installerer disse driverene, så om du nøler pga det så er det ingenting å uroe seg om.

Lenke til kommentar

Last ned NV Raid driveren herfra http://www.msi.com.tw/program/support/driv...?UID=638&kind=1,

lag så en diskett med filene som er nevnt (trengs hvis du skal installere Windows på en formatert s-ata disk). Driver for nForce4 finner du også her http://www.nvidia.com/object/nforce_nf4_winxp_6.39

Bruk RAID driveren selv om du ikke skal bruke RAID. Er dårlig forklart i manualen fra Gigabyte.

Endret av Trond B
Lenke til kommentar

nVidia SATA kontrolleren trenger INGEN satadrivere fra floppy når en ikke kjører raid, trenger XP med SP2 eller 2000 med SP4.

Kjørt i 3 uker på mitt nF4 HK (K8N Diamond) med SIL og nVidia raid "disabla" og SATA connector 1 - 6 "enabla", kun 1 HD på SATA og ingen IDE, kun IDE DVD. Har XP Pro med SP2, registrerte idag siden det var 7 dager igjen, eg ville "prøvekjøre" før registreringa.

Kan "enable" raid, og i oppsettet si at en skal ha flere disker til å oppføre seg som en: "JBOD" (ikke raid 1 / 0) , brukte først denne løsninga, men siden Bios kom opp med "scuzzi controller bla bla" i oppstarten, disabla eg raid i Bios og reinnstallerte uten "raidfloppyene" - nå starter maskina som ho alltid har gjort med en IDE disk, litt kvikkere :thumbup: ca. 40 sek. fra avslått til alle timeglass er borte på "skrivebordet".

Endret av HAG
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Legg inn SATA RAID Driveren herfra

http://tw.giga-byte.com/Motherboard/Suppor..._GA-K8NXP-9.htm

Kjør den i windoz og reboot

Did and done.. No result

Jeg skjønner ca 0 på dette tidspuktet.

Men: siliconimage elns har en oppstart sak rett før winsplash screenen kommer, og der kan jeg lage raid sett, osv.

Det ser noe slikt ut:

Create RAIDset -> RAID0

RAID1

RAID10

SPARE DRIVE

JBOD(SINGEL)

Delete RAIDset

check blablabal <- Uviktig

check blablabal <- Uviktig

Low Level Format <- Hva er dette?

HDD Info

Noen som har brukt dette?

Videre så finner OS bare disken i sammenheng med noe RAIDgreier.

Pic1: start.JPG

Men ikke her :(

Evenmore.JPG

HJELP

Endret av Swoofah
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...