Gå til innhold

Utstyr til Lan.


Anbefalte innlegg

Har planer om og arrangere et Lan i Påskeferien. (ca. 10-15 personer)

 

Vi har ei 10Mbits linje fra dataguard- men så mangler vi resten.

 

Vi er opptatt av god ping når vi spiller. (sist gang vi hadde lan, hadde vi ping på 70-80 når vi spilte for.eks CS online og det var shit, hva som gjorde det vet jeg ikke. Vi var bare 10stk på det lanet)

 

SÅ da er spørsmålet, Hva slags utstyr trenger vi for og få god og stabil ping?

 

-Hva slags switch?

-Annet utstyr?

 

m.v.h mARIUS

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja.. Med mindre det er veldig veldig dårlig kvalitet, så ;P

 

Ping kan bli påvirka av mange faktorer;

- Om noen bruker lina (bevisst eller ubevisst(spyware/nedlastningsprog. som kjører i bakgrunnen)

- "Travelroute" Om trafikken som skal til deg og serveren må reise mellom Nederland, Australia før den når "målet" i Sverige, har selvfølgelig det noe å si (ekstremt tilfelle, men man vet aldri :p )

- Utstyr(??)

 

Jeg regner med at du veit hvordan du setter opp en server til å dele internett o.l. da du har vært med på dette før? :)

(Når det kun er 10-15 personer, har ikke merke stort å si. Dersom det skulle vært 1000~ deltakere, burde man være mer pirkete ;) )

Lenke til kommentar

Hva er vanlig ping på linjen din? Husk at ingen switch/hub kan gjøre den noe bedre.

 

Av switcher kan dere vel gå for hva som helst, men jeg kan annbefale Cisco. Har arrangert et lite LAN med et par fra de. 10-15 krever nok ikke så mye.

 

Forresten, pwna ikke Cisco-coreswitchen ALLE de tre andre på TG?

Lenke til kommentar

Det du trenger er vel egentlig bare en god switch. Kjøp en 16-porters switch med uplink! Altså en wan-ingang. Cisco-switcher er gode, de brukte vi på et lan med 30-40 stk. for en stund siden. Det kan være en fordel å kjøpe med gb-uplink hvis du vil bruke dem i et større netttverk senere, for å minimere flaskehalser om dere skal koble sammen flere switcher.

 

Herr Brun

Lenke til kommentar
Det du trenger er vel egentlig bare en god switch. Kjøp en 16-porters switch med uplink! Altså en wan-ingang. Cisco-switcher er gode, de brukte vi på et lan med 30-40 stk. for en stund siden. Det kan være en fordel å kjøpe med gb-uplink hvis du vil bruke dem i et større netttverk senere, for å minimere flaskehalser om dere skal koble sammen flere switcher.

 

Herr Brun

Kan du gi meg en url til hvor jeg finner en Cisco switch?

 

Hvor mye koster den?

Lenke til kommentar
Hmmm, mye billigere enn jeg hadde trodd:

 

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=39196

 

 

Hadde regna med at det kostet litt mer.... (nå er jo dette en kampanje da).... Kanskje jeg skulle vurdere å kjøpe meg en 10-12 stykker nå som det er så billig :D

På lager: Ubekreftet 30.03.05

 

Har ikke så god tid, når jeg skal ha lanet i Påsken.

Er sikkert mulig å få tak i det samme utstyret fra et annet sted enn MPX/itegra.

Lenke til kommentar
Hmmm, mye billigere enn jeg hadde trodd:

 

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=39196

 

 

Hadde regna med at det kostet litt mer.... (nå er jo dette en kampanje da).... Kanskje jeg skulle vurdere å kjøpe meg en 10-12 stykker nå som det er så billig :D

På lager: Ubekreftet 30.03.05

 

Har ikke så god tid, når jeg skal ha lanet i Påsken.

Er sikkert mulig å få tak i det samme utstyret fra et annet sted enn MPX/itegra.

Hvertfall med tanke på at dette er utgående utstyr. (utgående modeller, ser ingen gbit uplink her)

 

Neidu, hadde nok heller satset på HP da ja.

Lenke til kommentar
Det du trenger er vel egentlig bare en god switch. Kjøp en 16-porters switch med uplink! Altså en wan-ingang.  Cisco-switcher er gode, de brukte vi på et lan med 30-40 stk. for en stund siden. Det kan være en fordel å kjøpe med gb-uplink hvis du vil bruke dem i et større netttverk senere, for å minimere flaskehalser om dere skal koble sammen flere switcher.

 

Herr Brun

Kan du gi meg en url til hvor jeg finner en Cisco switch?

 

Hvor mye koster den?

Gi meg en pause, når det ikke komme flere en 12 - 15 personer, er det overkill med cisco i forhold til Pris.

 

Selvsagt, om du har råd, og vil ha det råeste. Kjøp en Cisco, og lag deg en alle tiders config. Men når du skal ha et lan med 12 - 15 personer, holder en relativt billig 10/100 Mbits 16/24 porter leeenge!

 

Gå på Komplett.no Velg deg en 16/24 porter, f.eks anbefallt lenger opp i tråden. Holder Til mer en nok for 20 personer.

 

At du får dårlig Ping, har med 98 prosen sikkerhet ingenting med switchen og gjøre!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...