Gå til innhold

Feil med mhz`en på min pc

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvorfor i all verden det står at jeg har amd 64 1004mhz når jeg har amd 64 3200+ 2009mhz? Jeg husker at det var en jeg kjenner så stilte på noen ting på bios sånn at Cpu viften gikk automatisk etter hvor varm den var. kanskje han gjorde en feil. kan noen hjelpe meg ut med dette her????

Hvis dere ser på bildet så står det på to av vinduene at jeg har 1004mhz, men på system properties så står det hvor mye jeg egentlig har

post-222-1110375585_thumb.jpg

Endret av Marcelo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, Cool'n'Quiet klokker definitivt ned CPU hastigtehet. Den klokker ned til 5 x HT (normalt 1000 MHz med mindre du har justert opp HT hastigheten) samtidig som den senker Vcore spenningen og kjører ned viftehastigheten til ca 2/3 hastighet.

Lenke til kommentar
Ja, Cool'n'Quiet klokker definitivt ned CPU hastigtehet. Den klokker ned til 5 x HT (normalt 1000 MHz med mindre du har justert opp HT hastigheten) samtidig som den senker Vcore spenningen og kjører ned viftehastigheten til ca 2/3 hastighet.

Tusen takk :w00t:

Men jeg lurer på to ting. Hva er HT hastighet og hva er vcore spenning?? hadde vert litt greit å vite dette sånn at jeg kjønner hva andre snakker om hvis dette hadde blitt nevnet :)

Lenke til kommentar

HT (også kalt HTT, HyperTrasport Technology) er litt enkelt forklart grensesnittet mellom CPU og chipset (Northbridge chipset). Kalles av og til FSB (Front Side Bus) i BIOS på enkelte A64 hovedkort. "HT hastigheten" bestemmer altså på hvilken hastighet CPU kommuniserer med northbridge chipset'et. Normalt er denne på 200 MHz men den reelle hastigheten er høyere vha en multiplikator som også settes i BIOS.

Vcore spenningen er spenningen (målt i volt) til CPUen din. Denne er normalt på 1.5V for 0.13 A64 kjerner og 1.4V for de nyere A64 0.09 kjernene. Øker du denne gir du prosessoren din mer strøm noe som gjør at den kan kjøres raskere (inntil et visst punkt). En plagsom bieffekt er at det da genereres mer varme slik at du må ha bedre kjøling. Dersom du øker den for mye... vel du ønsker ikke å gjøre det :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...