Gå til innhold

Hvilken LCD skjerm skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Min Philips 20T CRT-skjerm synger på siste vers :cry:

Hvilken LCD skjerm skal jeg så velge :hmm:

Jeg har studert ulike guider på HW, og har lagt opp følgende alternativer:

1. BenQ FP937s+ -19" 8ms

2. Dell UltraSharp 2001FP -20" 16ms

3. Apple Cinema Display -20" 16ms

Litt info om bruk og krav:

1) Bruksområde: Vanlig desktop med TV-kort, parabolkort, og avsspilling av filmer i DVD format og DivX-formatet. dvs brukes til TV i stua, jeg har en liten leilighet og sparer da plass ved å slå TV og PC sammen :)

2) Størrelse på skjermen: Søker størst mulig med bra nok respons tid dvs uten ghosting på film avspilling.

3) Prisklasse du kan tenke deg: Jeg har to prisklasser:

I. -under 5000,-

II. -under 10 000,-

PS: Kat II gjelder kun om det er store fordeler med skjerm valget og at det gir lang varighet dvs slipper å kjøpe ny om et par år pga endringer i formater, HDTV etc.

4) Skjermkort: ATI Radeon 7000 32MB

Jeg ser at ingen av guidene omhandler LCD i bredformatet, er det en spesiell grunn for dette?

Kan windows kjøre i bredformatet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med prisklasse rundt 10 000 og behov for en skjerm som erstatter både monitor og tv burde du vurdere dells 24" widescreen til 10 711

Den var lekker OleNor :dribble: og bør absolutt vurderes :thumbup:

Dell hadde også denne: Dell Ultrasharp 2005FPW 20" widescreen LCD Flat Panel Monitor , til en pris under 7000,- blir den interessant den også :yes:

Skal søke litt rundt og se om det er utført noen tester av skjermen :yes:

Endret av Gunsmoke
Lenke til kommentar
Med prisklasse rundt 10 000 og behov for en skjerm som erstatter både monitor og tv burde du vurdere dells 24" widescreen til 10 711

Den var lekker OleNor :dribble: og bør absolutt vurderes :thumbup:

Dell hadde også denne: Dell Ultrasharp 2005FPW 20" widescreen LCD Flat Panel Monitor , til en pris under 7000,- blir den interessant den også :yes:

Skal søke litt rundt og se om det er utført noen tester av skjermen :yes:

Jeg har en FPW2005 20" og er kjempefornøyd. Kjøpte den i februar når det var 20%, men for all del prisen på litt over 7000 er heller ikke noe å si på.

Skjermen bruker jeg stortsett til spilling; CS:S og HL2 er de spillene jeg har fått testet, og må si meg meget fornøyd med den. Kjører på high details uten noen problemer.

Eneste jeg har lagt merke til med skjermen er at det er noe backlighet nede på skjermens høyre side. Ellers ingenting å bemerke.

Kan trygt anbefale skjermen :thumbup:

Det finnes en egen tråd på denne skjermen her på forumet, samt linker til andre forum hvor folk har testet den.

Lenke til kommentar

Jeg er litt bekymret vedrørende film avspilling og bruk av Hauppauge wintv. hvordan blir skaleringen for disse opprinnelige 4:3 opptakene på en så fin oppløsning og bredformat?

Om jeg er opptatt av TV, bør jeg gjerne vurdere et LCD TV istedenfor, som har oppløsning på 1280x768pixels feks DiBoss 26" LCD TV til kr9858?

Noen kommentarer på dette?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

:w00t: Nå har DELL tilbud på Ultrasharp 2005FPW 20" widescreen, til kun kr 5585,- :dribble:

Hvilket skjermkort krever en slik skjerm?

Jeg er ingen spiller, men skal bruke PC til multimedia/desktop jobbing/TV/film/etc.

Holder det at det er DVI utgang på kortet, har sett i prisguiden til HW at det er AGP kort til rundt 500,- holder dette? ATI Radeon 9200SE 128MB.

Kan noen kommentere hardwaren min, er dette bra nok til supplere denne skjermen med grafikk? Er min MSI K7T266A HK med 100/133(200/266) FSB, kraftig nok til oppgaven?

Endret av Gunsmoke
Lenke til kommentar
:w00t: Nå har DELL tilbud på Ultrasharp 2005FPW 20" widescreen, til kun kr 5585,- :dribble:

Hvilket skjermkort krever en slik skjerm?

Jeg er ingen spiller, men skal bruke PC til multimedia/desktop jobbing/TV/film/etc.

Holder det at det er DVI utgang på kortet, har sett i prisguiden til HW at det er AGP kort til rundt 500,- holder dette? ATI Radeon 9200SE 128MB.

Kan noen kommentere hardwaren min, er dette bra nok til supplere denne skjermen med grafikk? Er min MSI K7T266A HK med 100/133(200/266) FSB.

Med så store oppløsninger så tror jeg ta jeg vill ha valgt noe litt bedre enn Radeon 9200SE..

Radeon 9600Pro holder vel kanskje til ditt formål? Koster vel drøyt 800 kr.

Lenke til kommentar
Ville nok heller ha brukt 5585,- kr på en 2005FPW 20" + et nytt skjermkort til kanskje 2000.

Takker for svar :thumbup:

Hei Danno_O :):) Hvorfor kjøpe et så kostbart skjermkort? Hvilke fordeler gir det i så fall?

Har sett på følgende:

1. Sapphire Radeon 9800SE Advantage 256MB kr1070,-

2. Sapphire Radeon 9600 PRO Ultimate Edition 128MB kr1374,-

Lokker jo med dobbelt minne på 9800SE, men 9600Pro har flere gode tilbakemeldinger. Noen formeninger på dette?

Sån generelt sett ønsker jeg vifteløst skjermkort til 1000,- +/-200 kr (Har dette som en personlig regel ved kjøp av hardware til PC, kan da heller oppdatere oftere)

Endret av Gunsmoke
Lenke til kommentar

Enkelt og greit kan man si det slik:

Kort som yter dårligere enn Radeon 9800 Pro vil aldri få bruk for 256 minne. Det vil aldri være med på å gi en spesiell forbedring. Snarere tverdt i mot i de nedre sjiktene..

Kort som yter som yter bedre Radeon 9800 Pro vil yte bedre med 256 MB enn 128 MB. Da disse kortene er såapss kraftige at de faktisk kan få bruk for det..

Radeon 9800 Pro yter vel ca. likt uansett om det er 128 MB elelr 256 MB..

Dette er dog bare en pekepinn..

Radeon 9800SE med 256 MB vil jeg altså ikke kjøpt.. hadde helelr holdt meg til 128 MB..

Når det gjelder 9600 Pro-kortet du viser til så er det et Ultimate Edition kort så ville jeg aldri kjøpt det. Du betaler rettogslett 500 kr. ekstra for at kortet er lydløst... Kjøp et vanlig Sapphire Radeon 9600 Pro 128MB kort med vifte. Dette yter like bra.. Det kmomer jo litt lyd fra vifta, men denne overdøves av det andre du har i maskina di allikevel, så det bør ikek være noe problem... Jeg har dette kortet, og vifta på min Prosessor-kjøler (som går under kategorien "stille") overdøver kjølervifta på skjermkortet..

Sapphire Radeon 9600 Pro 128 MB

Hvis du kan legge i 1600 kr. så finner du deg et GeForce 6600GT..

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Kort som yter dårligere enn Radeon 9800 Pro vil aldri få bruk for 256 minne. Det vil aldri være med på å gi en spesiell forbedring. Snarere tverdt i mot i de nedre sjiktene..

Kort som yter som yter bedre Radeon 9800 Pro vil yte bedre med 256 MB enn 128 MB. Da disse kortene er såapss kraftige at de faktisk kan få bruk for det..

Radeon 9800 Pro yter vel ca. likt uansett om det er 128 MB elelr 256 MB..

Dette er dog bare en pekepinn..

Radeon 9800SE med 256 MB vil jeg altså ikke kjøpt.. hadde helelr holdt meg til 128 MB..

Når det gjelder 9600 Pro-kortet du viser til så er det et Ultimate Edition kort så ville jeg aldri kjøpt det. Du betaler rettogslett 500 kr. ekstra for at kortet er lydløst... Kjøp et vanlig Sapphire Radeon 9600 Pro 128MB kort med vifte. Dette yter like bra.. Det kmomer jo litt lyd fra vifta, men denne overdøves av det andre du har i maskina di allikevel, så det bør ikek være noe problem... Jeg har dette kortet, og vifta på min Prosessor-kjøler (som går under kategorien "stille") overdøver kjølervifta på skjermkortet..

Sapphire Radeon 9600 Pro 128 MB

Hvis du kan legge i 1600 kr. så finner du deg et GeForce 6600GT..

Takker for grundig redgjørelse Andreasfe :thumbup:

Da blir det nok et 9600pro...... :hmm:

PS! Ser på mitt HK at det støtter kun 4xAGP, mens dette kortet har 8x. Hva betyr dette i praksis?

Endret av Gunsmoke
Lenke til kommentar
9800 SE yter som en dass, må ikke kjøpe det. Gå for et 6600 GT, det får du ned i ca 1500 og leverer best pris/ytelse forhold på markedet....

Herregud. Fyren skal jo ikke sitte å spille noe særlig, så å si at 9800SE yter som en dass må være noe av det mest idiotiske jeg har lest på dette forumet som ikke er plassert i Off-topic -> Humor.

9800SE yter som Radeon 9600Pro/XT, men har større potensial. (ved flashing og klokking)..

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
9800 SE yter som en dass, må ikke kjøpe det. Gå for et 6600 GT, det får du ned i ca 1500 og leverer best pris/ytelse forhold på markedet....

Herregud. Fyren skal jo ikke sitte å spille noe særlig, så å si at 9800SE yter som en dass må være noe av det mest idiotiske jeg har lest på dette forumet som ikke er plassert i Off-topic -> Humor.

9800SE yter som Radeon 9600Pro/XT, men har større potensial. (ved flashing og klokking)..

Ja, ikke sant.

Faktum er at et Radeon 9800 SE yter dårlig i forhold til kort som 6600GT. Et 9800 SE får du til ca 1100,- mens du kan få et 6600 GT til ca 1500,- og da vil dumme meg våge å påstå at du får mye mer for pengene med et slikt et. Men du vet tydeligvis noe som jeg har gått glipp av. BTW - Jeg har aldri nevnt et 9600....

Ha en flott dag!

Lenke til kommentar

Ja, ikke sant.

Faktum er at et Radeon 9800 SE yter dårlig i forhold til kort som 6600GT. Et 9800 SE får du til ca 1100,- mens du kan få et 6600 GT til ca 1500,- og da vil dumme meg våge å påstå at du får mye mer for pengene med et slikt et. Men du vet tydeligvis noe som jeg har gått glipp av. BTW - Jeg har aldri nevnt et 9600....

Ha en flott dag!

Hvorfor kjøpe gressklipperbil når hageflekken kun er 5 kvadratmeter?

Lenke til kommentar

Hei,

Info om hovedkortet som sitter i maskinen. Vill dette kunne bli en flaskehals i systemet om jeg oppgraderer skjermkortet?

HKèt har disse spec:

---------------------------------------------------------------------------------------------

Hovedkort- MSI K7T266 Pro2-RU -MS-6380 Version 2.0

CPU Supports Socket A (Socket-462) for AMD® Athlon™ / Athlon™ XP

Chipset VIA® KT266A (552BGA) Chipset

- FSB @200/266MHz

- AGP 4X and PCI Advanced high performance memory controller

VIA® VT8233 (376BGA) Chipset

- High Bandwidth V-link Client controller

- Integrated Faster Ethernet LPC

- Integrated Hardware Sound Blaster/Direct Sound AC97 audio

- Ultra DMA 33/66/100 master mode PCI EIDE controller

- ACPI

FSB 100/133(200/266)MHz clocks are supported.

AGP (Accelerated Graphics Port) specification compliant - Supports AGP 2.0 1x/2x/4x

On board IDE An IDE controller on the VIA® VT8233 chipset provides IDE HDD/CD-ROM with PIO, Bus Master and Ultra DMA 33/66/100 operation modes

--------------------------------------------------------------------------------------------

Vil dette HKèt kunne mate et Sapphire Radeon 9600Pro 128MB skjermkort, med nok bits and bytes, slik at det klarer å tilfredstille:

DELL Ultrasharp 2005FPW 20" widescreen, sine behov?

(PS! Og behovet er fortsatt til film/TV titting og ikke spilling.)

Takker for synspunkter rundt dette :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...