ThePoooh Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Heij Jeg har akkurat kjøp mitt første dv kamera et sony dcr-hc42e. Nå sitter jeg her og trykker som en annen nybegynner. Det jeg lurer på er hvilken oppløsning film filmet med dette eller andre kamera skal ha når man har overført det til pc. Jeg har ikke i-link kabel så jeg brukte USB. Filmen jeg overførte til pc hadde 320*240 i oppløsning i 4:3 format. Jeg syntes dette hørtes lite ut..... Stemmer det? Trodde filmer hadde vesentlig større oppløsning enn dette. Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Det stemmer nok at du ikke får overført noe bedre med USB, ja. Har vært borti det før. Skal du få overført med full kvalitet (720*576) , MÅ du bruke i.Link - også kjent som firewire eller IEEE 1394. USB på DV-kameraer er kun beregnet på overføring av stillbilder. Lenke til kommentar
ThePoooh Skrevet 9. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2005 Ahhh. Ok, da er det bare å sette seg i bilen å dra å kjøpe kabel da... Så det er 720*576 som er standard 4:3 oppløsning? Hva er standard da på 16:9? Takk skal du ha Lenke til kommentar
Pulsar Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Hva er standard da på 16:9? 720*576.... Lenke til kommentar
Webmonkey Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Optager det ikke anamorphisk i 16:9? 720x576 er 4:3.... PAL standart... Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Antall piksler er det samme uansett om man tar opp i 4:3 eller 16:9. Videobildet blir klemt i bredden på samme måte som widescreen-film blir klemt til å passe inn på en 35 mm kinofilm som egentlig har formatet 4:3. Ved avspilling blir det widescreen igjen - på kino ved hjelp av en anarmorfisk linse og på TV ved at pikslene blir bredere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå